Zawód project managera w cenie

przez Katarzyna Matuszewska-Jagiełło

Wraz ze wzrostem liczby realizowanych projektów, w firmach coraz bardziej pożądany przez pracodawców staje się wykwalifikowany i doświadczony kierownik projektu. Portale dla osób szukających pracy w tym zawodzie są pełne ogłoszeń.

Portal Pracuj.pl publikuje ponad 500 ofert, na Jobisjob.pl znajduje się około 80 propozycji. Wraz z nową perspektywą unijną zawód ten zyska na jeszcze większej popularności. Jednak co powinien wiedzieć pracodawca wybierając project managera do swojej firmy?

Polska dostanie 105,8 mld euro z budżetu Unii Europejskiej, to oznacza realizację nowych projektów szkoleniowych, IT czy inwestycyjnych. Aby efektywnie zarządzać zarówno małymi projektami, jak i dużymi portfelami potrzebna jest nie tylko specjalistyczna wiedza, ale przede wszystkim odpowiednie kompetencje i doświadczenie.

Dane Stowarzyszenia IPMA Polska z początku 2013 roku pokazują, że Certyfikaty IPMA posiada około 173 800 kierowników projektów na świecie, z czego w Polsce około 3 707. Wykwalifikowani PM-owie stanowią obecnie o sukcesie planowanych i realizowanych inwestycji – od nich bowiem zależy czy realizacja przebiegnie terminowo, czy założenia budżetowe zostaną spełnione, czy pojawiające się nagle sytuacje kryzysowe i konflikty nie zniweczą dotychczas osiągniętej pracy, czy zespół projektowy osiągnie założone cele.

Na co warto postawić przy wyborze PM-a?

Ważnym kryterium przy wyborze kierownika projektu jest potwierdzenie jego umiejętności poprzez posiadanie certyfikatu. Czterostopniowa certyfikacja IPMA Polska odzwierciedla umiejętności i kwalifikacje kandydata w zależności od predyspozycji oraz poziomu odpowiedzialności za projekt – od pełnienia funkcji asystenta do możliwości samodzielnego prowadzenia portfela lub programu przedsięwzięć. Posiadanie certyfikatu to przede wszystkim bezstronne potwierdzenie posiadanych umiejętności, uznanie kompetencji na całym świecie i tak ważne – większe szanse na rynku pracy.

Poza kompetencjami technicznymi obejmującymi podstawowe elementy w zarządzaniu projektami (np. organizacja projektu czy zmiany), istotne są również kompetencje behawioralne dotyczące osobowości (np. przywództwo czy asertywność) oraz kompetencje kontekstowe odnoszące się do kontekstu przedsięwzięcia (np. orientacja na projekt czy zarządzanie zasobami ludzkimi). Tę unikalną mieszankę kompetencji charakteryzującą dobrego PM-a podsumowuje tzw. OKO Kompetencji IPMA, które grupuje w sumie ponad czterdzieści obszarów niezbędnych do efektywnego zarządzania projektami.

– Zapotrzebowanie na certyfikowanych project managerów jest duże, ponieważ obecnie prawie każda firma, instytucja czy stowarzyszenie realizuje projekty z różnych obszarów biznesowych. Nie ma nic bardziej mylnego niż opinia, że każdy może zarządzać projektami. Otóż nie. Niezbędna jest wiedza nie tylko teoretyczna, ale zdobyta w czasie realizacji kolejnych projektów, predyspozycje oraz umiejętności najlepiej potwierdzone międzynarodowym certyfikatemtłumaczy Krzysztof Krzyżanowski, członek zarządu IPMA Polska. Wraz z nową perspektywą unijną pojawią się nowe wyzwania, nowe realizacje. Po doświadczeniach zdobytych podczas realizacji dotychczasowych projektów unijnych wymagania i oczekiwania wobec kierowników projektów będą wyższedodaje Krzyżanowski.

Korzyści dla pracodawców

Współpraca z certyfikowanymi kierownikami projektów to dla pracodawców przede wszystkim gwarancja realizacji projektów pod względem wydajności i efektywności na najwyższym poziomie. W przypadku unijnych projektów to właśnie doświadczenie i wiedza PM-ów decyduje czy zostaną one przeprowadzone z sukcesem, bez groźby utraty finansowania. To również wzrost konkurencyjności pracodawcy na rynku, szczególnie w obszarze pozyskiwania nowych zleceń, o które obecnie coraz trudniej. Wykwalifikowana kadra tworzy również pozytywny wizerunek pracodawcy wśród kontrahentów, klientów, współpracowników, co bezpośrednio przekłada się na budowanie partnerskich relacji oraz zaufanie. Współpraca pracodawcy z profesjonalnymi PM-ami stanowi także ważny element w procesie pozyskiwania dofinansowania na realizację różnorodnych projektów.

IPMA Polska to organizacja non-profit obecna na polskim rynku od 1999 roku, zrzeszająca profesjonalistów oraz instytucje działające w obszarze zarządzania projektami. Głównym celem stowarzyszenia jest integracja środowiska doświadczonych kierowników projektów, ale również kształcenie studentów i młodych kierowników projektów (Young Crew).

Mogą Cię również zainteresować