Zakaz reklamowania luksusu w Chinach

przez Maciej Badowski

Reklamy zachęcające do kupna produktów luksusowych i dóbr z górnej półki mają zostać zakazane w Chinach. Zdaniem tamtejszych ekspertów ma to na celu chronić społeczną harmonię.

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

Słowa takie, jak: „doskonałe”, „królewskie”, „luksusowe” i „wysokiej klasy” mają zostać zabronione przy promowaniu produktów w pekińskiej prasie, radiu i telewizji oraz w reklamie zewnętrznej. Zabronione słowa obecnie często pojawiają się przy reklamowaniu nieruchomości, samochodów i win.

W nawiązaniu do oświadczenia wydanego przez pekińskie biuro przemysłu i handlu zakaz ma dotyczyć reklam „promujących hedonizm lub kult towarów zagranicznych”.
Z posunięciem tym zgadza się socjolog z Uniwersytetu Pekińskiego Xia Xueluan. Twierdzi on, że „Powinniśmy kontrolować używanie takich słów, ponieważ ma ono niekorzystny wpływ na społeczeństwo. Wśród wielu reklamodawców promowane jest przekonanie, że „bogactwo to godność”, a to może powodować niezadowolenie wśród biedniejszych mieszkańców. To nie jest kreatywność, lecz niszczenie tradycyjnej kultury.”

Zakaz ma wejść w życie od kwietnia br., a maksymalna kara za jego złamanie wynosić będzie 30 tys. juanów, czyli około 4 500 dol. W ubiegłym tygodniu władze południowo-wschodniej metropolii Chongqing wydały podobne rozporządzenie zakazujące używania słów „najlepszy”, „unikalny” i „niezastąpiony” przy reklamowaniu nieruchomości.

Jednym z większych problemów w Chinach jest rozwarstwienie społeczne między mieszkańcami miast a mieszkańcami wsi, którzy stanowią większość populacji tego kraju. Dobrobyt Chińczyków stał się obecnie główną domeną chińskiej polityki socjalnej, której cele na następne pięć lat ogłoszone zostały podczas zakończonej w ubiegłym tygodniu dorocznej sesji parlamentu. Innym priorytetem chińskiej polityki jest m.in. ograniczenie przyrostu PKB na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju kraju oraz powstrzymanie rosnącej inflacji.

Mogą Cię również zainteresować