Wpływ elastyczności na wydajność

przez Piotr Hoffmann

Pracodawcy wprowadzający elastyczne formy pracy często martwią się, że podwładny zamiast pracować, będzie się obijał. Tymczasem okazuje się, że pracownik, który może pracować zdalnie, wykonuje swoje zadania szybciej.


Z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii przez Orange wynika, że 82% menedżerów etatowych uważa, iż są w stanie pracować równie efektywnie w trybie zdalnym, elastycznym i np. w formie samozatrudnienia. Spośród osób, które mają możliwość pracy w domu i posiadają w nim odpowiedni sprzęt, a ich zadania nie wymagają siedzenia w biurze, pracę zdalną wybiera 74%.

W Polsce nie mamy jeszcze aż tak dużego zainteresowania pracą „flexi”. Pracę w bardziej elastycznej formie niż etat wykorzystuje według badań Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan zaledwie 9% firm. Oczywiście, odsetek przedsiębiorców, którzy w ten sposób pracują może być nieco wyższy. Niekiedy pracy zdalnej niechętni są sami pracownicy uważając, że podczas wykonywania jej w siedzibie firmy, dostają wynagrodzenie zarówno wtedy, kiedy ciężko pracują, jak i wtedy, kiedy po prostu są. Przy pracy w systemie zadaniowym, która umożliwia elastyczność, musieliby realizować określone zadania i cele. Inną obawą pracowników jest kwestia tego, że pracodawca widząc, iż pracownik szybciej radzi sobie z wykonywaniem zadań w domu, po prostu dołożyłby mu więcej pracy.

Mogą Cię również zainteresować