Wakacje przed telewizorem

W tegoroczne wakacje (lipiec/sierpień 2010) statystyczny Polak spędził przed telewizorem średnio 3 godziny i 5 minut dziennie. Jest to o ponad 12 minut dłużej niż w analogicznym okresie roku 2009.


Najwięcej czasu przed telewizorami Polacy spędzali w wakacyjne niedziele – średnio 3 godziny 48 minut. Wakacyjny rekord oglądalności – 4 godziny i 18 minut – miał miejsce w niedzielę 29 sierpnia br. Z kolei najmniej czasu przed telewizyjnymi ekranami, średnio 2 godz. 51 min., Polacy spędzali w wakacyjne czwartki. Wakacyjnym dniem o najkrótszej oglądalności – średnio 2 godz. 40 min. – była środa 11 sierpnia 2010 r. Był to jednocześnie dzień, w którym Polacy najkrócej oglądali telewizję w 2010 r.

W okresie wakacyjnym cztery największe stacje na rynku telewizyjnym – TVP1, TVP2, Polsat i TVN – uzyskały w sumie udziały na poziomie średnio 55,8%. W porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku jest to spadek o 2,3 pkt. proc. Co ciekawe – jedna ze stacji należących do wspomnianej czwórki odnotowała wzrost udziałów w porównaniu do zeszłorocznych wakacji – udział TVN wyniósł 11,2% i był wyższy o 0,5 punktu procentowego. Spośród pozostałych stacji największe nominalne wzrosty udziałów odnotowały stacje TVN24 (wzrost o 1,5 pkt. proc. do poziomu 5,4% shr), TV Puls (wzrost o 0,5 pkt. proc. do poziomu 1,2% shr) oraz Polsat News (wzrost o 0,3 pkt. proc. do poziomu 0,7% shr).

W wakacje największym powodzeniem wśród widzów cieszyły się transmisje
z Mistrzostw Świata w piłce nożnej rozgrywanych w RPA. Finałowy mecz turnieju, który był jednocześnie najlepiej oglądanym programem tegorocznych wakacji, śledziło 11 lipca br. średnio 7,7 mln osób. Transmisję prowadziła stacja TVP1. Spośród programów nie związanych ze sportem tradycyjnie najwięcej widzów przyciągały programy informacyjne. Najlepiej oglądane, średnio przez prawie 4,7 mln osób, było główne wydanie Wiadomości TVP1 z 31 sierpnia br. Kolejne miejsce w rankingu zajmują powtórki serialu Ranczo, emitowane przez TVP1. Najlepiej oglądany powtórkowy odcinek został wyemitowany 25 sierpnia 2010 r. i przyciągnął przed ekrany średnio 4,2 mln osób.

W tegoroczne wakacje średnie miesięczne wydatki na reklamę w TV stanowiły 68% średnich miesięcznych wydatków ponoszonych w okresie styczeń – czerwiec, co w porównaniu do zeszłorocznych wakacji (2009 r.) oraz do wakacji z 2008 r. oznacza wzrost odpowiednio o 3 i 10 punktów procentowych. W lipcu i sierpniu br. najwięcej na reklamę przeznaczyły firmy Unilever Polska (105,6 mln zł), P&G (69,7 mln zł) oraz PTK Centertel (54,3 mln zł). Wśród stacji największe przychody reklamowe odnotował Polsat (326,6 mln zł), następnie TVN (243,9 mln zł) oraz TVP1 (238,4 mln zł).¹

– Analizując tegoroczne wakacyjne dane telemetryczne warto zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze stacja TVN24 bardzo mocno zbliżyła się udziałami do stacji TVP Info. Po drugie w wakacje, proporcjonalnie do pozostałych miesięcy w roku, stacje telewizyjne zaczynają zarabiać coraz więcej. W tym roku indeks średniej wakacyjnej wydatków reklamowych w porównaniu do wydatków z pierwszego półrocza br. może być nieco zaburzony w związku katastrofą w Smoleńsku, mimo to jest to wciąż solidny wzrost w porównaniu do poprzednich lat – komentuje Dariusz Rocki, główny specjalista ds. obsługi klienta telemetrycznego w TNS OBOP.

*Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: 2950 osób powyżej 4 roku życia, bez uwzględnienia widowni gościnnej.

¹ Dane dotyczące wydatków reklamowych obejmują okres do 29 sierpnia 2010. Dane oszacowano na podstawie oficjalnych cenników stacji, nie uwzględniono rabatów.

Mogą Cię również zainteresować