Cover Letter For Contract Application Template Fish Tank Problem Solving Realtor Buyer Presentation Repugnant Conclusion Definition Essay Dissertation In Geography Pdf Cover Letter For Trainee Dental Assistant

Twarz jak otwarta książka

przez Anna M. Mikulska

W network marketingu trzeba sprzedawać, rekrutować, rozmawiać… a każda rozmowa to sztuka komunikacji, nie tylko słownej, ale – przede wszystkim – niewerbalnej. Cenną wiedzą może okazać się umiejętność odczytywania podstawowych emocji w ludzkiej mimice. W ten sposób możesz łatwo dowiedzieć się co druga osoba naprawdę o Tobie myśli.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Rok 1971. Wtedy to właśnie Albert Merhabian formułuje wzór, który pokazuje co i w jakich proporcjach składa się na nasze wypowiedzi i komunikację. Okazuje się, że 93% wagi przekazywanych przez nas informacji stanowią komunikaty niewerbalne, czyli nasz wygląd, gesty i mimika. Słowa stanowią zaledwie 7% naszego komunikatu. Warto więc wiedzieć, co Twój biznes mógłby na tym skorzystać. 

Komunikacja niewerbalna mówi więcej niż tysiąc słów

Znane przysłowie stwierdza, że „mowa jest srebrem, a milczenie złotem”. To metaforyczne ujęcie nie tylko wychwala małomównych, ale także w doskonały sposób tłumaczy sytuację komunikacji. Jeżeli chcemy, żeby nasza wiadomość była dobrze odebrana, to musimy pamiętać nie tylko o odpowiednim doborze naszych słów, ale przede wszystkim co przekazujemy swoim wyglądem, gestami, mimiką i pozasłownymi sygnałami głosowymi.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

– Dlaczego? To bardzo proste. Kiedy człowiek może odpowiednio wcześniej zaplanować i przemyśleć, to co mówi, to dużo trudniej jest zaprogramować naszą gestykulację – a tym bardziej – mimikę. To właśnie one zdradzają co tak naprawdę chodzi nam po głowie. Świadomość tego faktu może być bardzo przydatna zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Od niego zależy sukces wielu ludzi na wielu poziomach życia – tłumaczy Paweł Rusek z portalu mediaCV.pl

Czym są emocje podstawowe?

Postawiona ponad 40 lat temu teza o składowych ludzkiego komunikatu rozwinęła w nauce wiele dziedzin poświęconych temu tematowi (teorie negocjacji, proksemikę) oraz mocno wpłynęła na psychologiczną teorię emocji podstawowych.

Zakłada ona, że wszyscy ludzie – niezależnie od ich rasy, pochodzenia, kultury – jako jeden gatunek mają wspólną, wynikającą z biologii bazę tak zwanych emocji podstawowych. Ich cechą charakterystyczną jest to, że podobnie objawiają się w ludzkiej mimice i reakcjach organizmu.

Najbardziej znaną na świecie wersją tej teorii jest klasyfikacja zaproponowana przez amerykańskiego psychologa: Paula Ekmana. Wyróżnia on sześć emocji podstawowych: radość, smutek, złość, wstręt, strach i zaskoczenie.

Jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce?

– Choć to tylko teoria to naprawdę warto ją znać. Jeżeli mamy choć podstawową świadomość objawiania się ludzkich emocji, to łatwiej możemy zrozumieć drugiego człowieka. W biznesie MLM to temat nader ważny. Wiadomym jest, że większość z nas intuicyjnie odczytuje mimikę drugiej osoby. Jeżeli jednak wiemy na ten temat więcej, to możemy zrobić to trafniej – mówi Paweł Rusek.

Przełożenie tej teorii na praktykę sprowadza się przede wszystkim do odpowiedzi na jedno pytanie: czy emocje naszego rozmówcy zgadzają się z jego słowami? – Zasada jest prosta. Jeżeli mimika twarzy nie zgadza się z tym, co mówi nasz rozmówca, to można podejrzewać, że coś jest nie tak. Osoba taka może nie mówić nam prawdy lub może być po prostu bardzo zestresowana. W obydwu przypadkach warto zwrócić na to uwagę – w przypadku kłamstwa – pogłębić temat, w przypadku stresu – pomóc rozmówcy – kontynuuje ekspert.

Tysiąc czynników

Należy jednak pamiętać, że na naszą komunikację niewerbalną wpływa wiele czynników – podłoże biologiczne jest tylko jednym z nich. Ludzie mogą tłumić lub eksponować swoje emocje przez wychowanie, usposobienie, a nawet przez pewne tiki nerwowe.

– Kiedy będziesz chciał zastosować swoją nową wiedzę w praktyce, np. budując swój marketing sieciowy – staraj się być ostrożnym w ocenie i nie bierz wszystkiego jako pewnika. Taka analiza może być bardzo pomocna, ale nie zawsze w pełni odzwierciedla rzeczywistość. Zawsze jednak nieco ją rozjaśnia – ostrzega Rusek.

Okazuje się, że ludzka twarz jest jak książka, a ludzkie emocje – są jej treścią. Warto wiedzieć, co opisuje i umieć ją odczytać.

Mogą Cię również zainteresować