Arithmetic Homework Year 2 Account Executive Resume Sample Dissertation In Geography Pdf Examples Of A Teenage Resume Homework Addition Research Paper On Mergers And Acquisitions

Społeczna Odpowiedzialność Biznesu czy tylko marketing?

przez Adam Piasecki

CSR czyli Corporate Social Responsibility jest zjawiskiem dynamicznie rozwijającym się na świecie i szybko zdobywającym sobie zwolenników w Polsce. W sektorze sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego ostatnio również…

 

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

Podstawą CSR jest takie zaplanowanie działań firmy, które uwzględnia jej wpływ na otaczającą społeczność, a zwłaszcza na grupę społeczną najbliżej związaną z jej działalnością. W praktyce i dużym uproszczeniu firma definiuje cel społeczny i prowadzi kampanie charytatywne oraz bezpośrednio wspiera cel finansowo. Wsparcie to jest często kierowane za pośrednictwem fundacji założonej przez firmę. Jakie są powody takiej działalności?

Po pierwsze nieodłącznym elementem akcji CSR-owych jest public relations. W czasach, kiedy trudno przebić się z informacjami o zwykłej działalności firmy, dość łatwo jest dotrzeć do mediów z informacją o realizowanych przez firmę celach charytatywnych. Dzięki temu buduje się wizerunek marki zaangażowanej społecznie. Po drugie specjaliści od inżynierii finansowej potrafią dzięki istnieniu w jednej grupie firmy komercyjnej i fundacji, wygospodarować spore oszczędności natury fiskalnej. Oczywiście nie można zapominać o powodach czysto filantropijnych, ale czy te rzeczywiście istnieją?

Ponad rok temu miałem okazję rozmawiać ze świeżo upieczoną absolwentką, która pisała pracę magisterską, a jej przedmiotem był CSR w Polsce. Napisanie pracy wiązało się z wieloma kontaktami i studiami przypadków w polskich firmach tradycyjnych. Wnioski tej osoby nie były budujące – „CSR w Polsce jest prowadzony dla pieniędzy, nie ma w nim idei filantropii, więc nie warto się nim zajmować.” Poddając analizie tą opinię dowiodłem, że nie jest to teza słuszna z kilku powodów:

1. Analizując przypadki CSR-u w Polsce (i na świecie) znajdujemy szereg przykładów osób, które wdrażają strategie CSR w firmach z pobudek czysto filantropijnych. Dzieje się tak najczęściej w przypadku przedsiębiorców, którzy nie znajdują wyzwań w osiąganiu kolejnych celów biznesowych. Dla nich kolejnym wyzwaniem staje się działalność charytatywna.

2. Istnieje grupa firm, które wdrażają CSR z pobudek ekonomicznych czy wizerunkowych. To prawda i zaryzykuję twierdzenie, że to znakomita większość. Nie jest to jednak przesłanka deprecjonująca CSR z podstawowego powodu – gdyby nie działania CSR, środki kierowane przez firmy na cele społeczne byłyby skierowane na zwiększenie budżetów klasycznych działań marketingowych lub skonsumowanie w postaci zysku.

3. Każda akcja z obszaru CSR angażuje do współpracy kilka podmiotów gospodarczych i społecznych: firmy, fundacje, agencje PR, celebrytów, jednostki rządowe i samorządowe. Realizują wspólny cel, na kształt którego kluczowy wpływ ma firma sponsor, ale pozostali partnerzy użyczając niejako swojego wizerunku, są w stanie wynegocjować swoje społeczne interesy w ostatecznym obrazie akcji CSR.
Reasumując, CSR nie jest typową działalnością marketingową, nawet w przypadkach kiedy stoją za nią cele komercyje firm jej efektem jest pomoc społeczna. Gdyby nie CSR środki finansowe z firm, które nie prowadzą tej działalności z pobudek typowo filantropijnych NIGDY nie trafiłyby na konta potrzebujących tej pomocy, bo najpewniej zostałyby wpompowane w klasyczną reklamę.

 

Komentarz Macieja Maciejewskiego, redaktora naczelnego „Network Magazynu”:
– Coraz więcej firm działających w sektorze DS/MLM zauważa wszelkie dodatnie aspekty wynikające dla danego biznesu z wdrażania działań CSR. I bardzo dobrze. Osobiście na pierwszym miejscu w przedsięwzięciach CSR stawiam na niesienie pomocy potrzebującym i w tym kontekście polecam menedżerom skupić się najintensywniej, bo dobrze przeprowadzona akcja charytatywna przyniesie wymierne korzyści „pijarowskie” samoistnie. W MLM jest to o tyle ważne, że jeśli tego typu akcje realizowane są profesjonalnie i inteligentnie, mają bezpośrednie przełożenie na budowę pozytywnego wizerunku i marki nie tylko samej firmy-matki, ale również biznesu jej poszczególnych współpracowników, a nawet całego sektora! Swoje fundacje mają już takie firmy, jak: Amway czy FM GROUP. Najmłodszą jest chyba niedawno zarejestrowana fundacja Akuna Pomaga – zainicjowana przez Akuna Polska Sp. z o.o. z Januszem Gabryniewskim i Dorotą Stalińską na czele. Osobiście miałem okazję zapoznać się z wynikami jej pracy w minioną sobotę podczas gali „Your Akuna Day 2011” i muszę przyznać, że to co zobaczyłem, przerosło moje najśmielsze oczekiwania. Bo co jest w CSR najważniejsze? To, że nawet największy sukces medialny firmy, nigdy nie zastąpi tych wszystkich uśmiechów, łez radości i szczęścia tych wzruszonych do szpiku kości osób, które znajdują się w potrzebie i ją otrzymują!

Your Akuna Day 2011, 26 marca br, foto: Katarzyna Piotrowska
Your Akuna Day 2011, 26 marca br, foto: Katarzyna Piotrowska

Mogą Cię również zainteresować