Społeczeństwo a bankowość w Polsce

przez Piotr Hoffmann

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie NBP, Polacy narzekają na małą ilość bankomatów i sklepów obsługujących karty płatnicze. Ponadto brak nam zaufania do instytucji bankowych i nowych technologii.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Do wielu osób nie dociera argument niższej ceny usług bankowych w internecie i oszczędności czasu. Wielu Polaków wciąż odwiedza pocztę i różne instytucje, bo to daje możliwość kontaktu z innymi ludźmi. Ankietowani opowiadali, że szkoda im kilku złotych na utrzymanie konta, ale co miesiąc potrafią dać listonoszowi nawet 20 złotych za przyniesienie emerytury do domu. Jednak z drugiej strony podkreślają, że bardzo cenią sobie rozmowę z miłym listonoszem.

Wielu badanych mówiło, że ma różne obawy związane z rachunkiem bankowym. Głównie obawiają się utraty swoich oszczędności, czy ujawnienia wysokości zarobków. Nawet osoby posiadające konto bankowe często boją się korzystać z karty płatniczej, bo to według nich grozi „szałem zakupów”.

Dla wielu osób mieszkających na wsi i w małych miasteczkach korzystanie z konta bankowego jest kłopotliwe. Zamiast otrzymać wypłatę w gotówce, którą mogą płacić na targowiskach i małych sklepach, muszą skorzystać z nielicznych bankomatów.
Z danych NBP wynika, że na obsługę gotówkowych form płatności utrzymanie punktów czy drukowanie banknotów Polska traci rocznie 1% PKB.

Mogą Cię również zainteresować