Skuteczne praktyki sprzedażowe młodej menadżerki MLM

przez Joanna Laszuk

Dynamicznie rozwijająca się na świecie branża marketingu sieciowego wymaga rozwoju największej umiejętności XXI wieku – sprzedaży. Przez wielu kompetencja ta jest najtrudniejsza do opanowania, wzbudza strach lęk i wiele innych emocji. Czy aby słusznie?

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Dziś zajmiemy się sprzedażą, jako podstawą każdego biznesu. Najprościej definiując sprzedaż jest to rozwiązywanie problemów naszych klientów dzięki oferowanym usługom lub produktom, więc zanim zajmiesz się zarobkowo tą dziedziną odpowiedz sobie na pytanie:

Jakie problemy moich klientów rozwiązuje moja usługa/produkt?

Rynek sprzedaży bezpośredniej i network marketingu rozwija się na świecie dynamicznie więc warto wykorzystać ten czas i zastanowić się mocniej nad tym, czym wyróżnia się moja „sprzedaż” na tle konkurencji. Dlaczego klient ma zakupić u mnie zaproponowane rozwiązane a nie u innego dystrybutora tej samej firmy?

Chcę podzielić się w tym temacie swoimi praktykami, aby Czytelnicy mogli wykorzystać moje spostrzeżenia w swoich przedsięwzięciach oraz poprawić swoją sprzedaż, bo może kiedyś będę klientem jednego z Was?

Uważam, że żadne techniki, triki czy sztuczki, nie pomogą nam w efektywnej sprzedaży. Dzisiaj klient to inteligentny, oczytany z reguły, zdecydowany na zakup odbiorca produktów czy usług. Uważana za najbardziej długofalową współpracę sprzedaż relacyjna również traci na znaczeniu.

Dlaczego? Jak się czujesz, jako klient, jeżeli po raz trzeci w ciągu dnia/tygodnia sprzedawca zadaje Ci pytanie: co słychać? Co tam u żony? Jak dzieci? Jak piesek?

W zabieganym i zapracowanym świecie liczy się efekt. Moim zdaniem klient poświęca nam swój czas po to, aby dowiedzieć się nowych rzeczy (funkcja edukacyjna) a nie dzielić się swoją prywatnością! I jeżeli sprzedawca posiada najnowszą i najbardziej profesjonalną wiedzę, jest spójny z tym, co mówi i robi, reprezentuje swój system wartości i konkretyzuje rozmowę, to klient będzie chciał z nim utrzymywać kontakt. I działa to również w drugą stronę, rola się odwraca – to klient chce utrzymywać relacje ze sprzedawcą, bo doskonale czuje, że ma do czynienia z ekspertem najlepszym w branży. Odpowiedz sobie zatem na pytania:

  • Jak często obserwujesz swoją konkurencję?
  • Kiedy ostatnio brałeś czynny udział w szkoleniu?
  • Kiedy zaangażowałeś się we wszystkie ćwiczenia trenera?
  • Kiedy czytałeś ostatnio książkę, wykonałeś wszystkie ćwiczenia?

Zastanów się, w jaki sposób możesz stać się ekspertem dla swoich klientów. Zawsze bądź o krok przed swoją konkurencją, obserwuj cały rynek, przekładaj to na sprzedaż bezpośrednią i powielaj dobre praktyki w swoich strukturach.

Twoja ranga eksperta w sztuce sprzedaży na pewno wzrośnie, jeżeli będziesz członkiem stowarzyszenia, fundacji, będziesz promował swoje produkty czy usługi w różnego rodzaju miejscach (nie tylko online) będziesz uczestniczył w szkoleniach związanych z szeroko rozumianym rozwojem osobistym.

Drugą wymaganą cechą, aby sprzedaż była skuteczna, jest lojalność wobec klientów. Po prostu uczciwość międzyludzka. Warto sprzedawać produkty czy usługi w sposób szczery. Zaproponowanie rozwiązań wynikających z potrzeb klienta a nie naszych zysków natychmiastowych.

W swojej praktyce trzymam się zasady: obiecuj mniej, a dawaj więcej. Klienta zawsze lepiej zaskoczyć niż rozczarować. To buduje zaufanie klientów i obopólną satysfakcję.

Trzecią, jakże istotną kwestią udanej sprzedaży w XXI wieku, jest budowa własnej marki. Działając w branży marketingu sieciowego pracujemy pod nazwą firmy, która zazwyczaj ma wypracowaną markę na rynku. Dużo czasu i energii trzeba poświecić, aby nasze nazwisko kojarzyło się w otoczeniu z naszymi produktami czy usługami. Polecam systematyczną pracę poprzez rekomendacje, wykorzystywanie kanałów social media oraz – a może przede wszystkim – nie poddawanie się w tej żmudnej aktywności. I każdemu życzę efektywnej sprzedaży!

Joanna LaszukJoanna Laszuk

Autorka tekstu angażuje się w budowanie biznesu sprzedaży bezpośredniej & marketingu sieciowego od 4 lat. Buduje i rozwija swój niezależny zespół w strukturach firmy Oriflame. Jest autorką i twórcą krótkiego poradnika „Czas na Ciebie” skierowanego szczególnie do osób młodych. Artykuł ten jest pierwszą nagrodzoną przez naszą redakcję publikacją w ramach konkursu noworocznego. Gratulujemy.

Mogą Cię również zainteresować