źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Takie są wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju i czerwcu br. na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB).

Profesjonalizm konsultantów

Ankietowani doceniają przede wszystkim profesjonalizm sprzedawców; bardzo dobre i dobre oceny wystawiło im 82,3% ankietowanych, przeciętne – 12,8%, a negatywne – jedynie 2,9%. Deklarują jednak chęć zakupu przez internet. Taką opcję wybrałoby 46,7% respondentów, natomiast 40,3% woli bezpośredni zakup od konsultanta. Ze sprzedażą bezpośrednią i MLM w internecie zetknęło się 51,8% ankietowanych, przeglądając m.in. strony internetowe firm.

Modele hybrydowe

– Odpływ klientów do kanałów internetowych nie oznacza nieuchronnie zmniejszenia sprzedaży bezpośredniej – mówi prof. Piotr Płoszajski, szef katedry teorii zarządzania Szkoły Głównej Handlowej. – Jak pokazują najnowsze badania największej chińskiej wyszukiwarki i platformy społecznościowej Baidu (300 mln użytkowników) możliwe jest takie zaprojektowanie hybrydowych modeli sprzedażowych, aby sklepy internetowe przekierowywały klientów do kanałów bezpośrednich zaznacza.

W ocenie prof. Płoszajskiego: – Taki model potrafi niekiedy zwiększyć sprzedaż w placówkach „realnych” kilkakrotnie. Ponadto – jak twierdzi prof. Płoszajski: – Wiele wskazuje na to, że w miarę nasycania się rynku kanałami wirtualnymi, dużo klientów będzie wracać do kontaktów bezpośrednich ze sprzedawcami. W Polsce z firmami sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego współpracuje ok. 955 tys. osób, dla ok. 20% z nich jest to główny sposób zarobkowania.

Klienci doceniają bezpośredni kontakt

Klienci doceniają kontakt z konsultantem, bo daje im to możliwość spokojnego zapoznania się z ofertą katalogową. Zwracają uwagę, że mogą to zrobić w domu bądź miejscu pracy, gdzie przychodzi konsultant, który ma wiedzę o produktach i służy fachową poradą. Podkreślają, że w systemie DS/MLM zdarzają się zniżki i promocje, ceny produktów bywają niższe niż w sklepach, a produkty są wyższej jakości. Znaczenie ma też możliwość zwrotu produktu bez względu na stopień zużycia oraz dopasowanie oferty do potrzeb i upodobań klienta.

Z badania IBRiS wynika, że ze sprzedażą bezpośrednią i network marketingiem zetknęło się 65,7% ankietowanych; najczęściej w domu, w miejscu pracy, w centrach handlowych, ale także na ulicy, w szkole bądź na uczelni. Systematycznych lub okazjonalnych zakupów dokonywało 84,2% ankietowanych kobiet i 58,3% mężczyzn.

Metryka badań

Czas realizacji badania: maj/czerwiec 2016, miejsce realizacji: badanie ogólnopolskie. Metoda: badanie zrealizowane metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba: losowo-kwotowa, stanowiąca liczebną reprezentację cech demograficznych dla ogółu mieszkańców kraju (dane wg GUS). Wielkość próby: N=1101

PSSB (Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej) działa od 1994 roku i grupuje kilkadziesiąt przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż bezpośrednią w tym marketing sieciowy na terenie Polski oraz firmy spoza branży. Ich łączny udział w rynku przekracza 65%. Główne cele stowarzyszenia to m. in.: stanowienie etycznych standardów sprzedaży i monitorowanie ich przestrzegania przez firmy członkowskie, dotyczy to także zasad „Kodeksu Sprzedaży Bezpośredniej PSSB”, promocja i stały rozwój tego kanału dystrybucji, podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat systemu DS/MLM, wyjaśnianie jej ekonomicznego znaczenia i zalet dla klientów oraz prezentowanie w kontaktach zewnętrznych stanowiska członków stowarzyszenia w sprawach istotnych dla sektora. Stowarzyszenie aktywnie działa także w obszarze edukacji i wspierania idei przedsiębiorczości wśród młodzieży i studentów, współpracując z kilkoma wyższymi uczelniami ekonomicznymi w kraju.

Lista firm zrzeszonych w PSSB: członkowie wspierający – ACN Communications Polska Sp. z o.o., Amway Polska Sp. z o.o., Avon Cosmetics Polska Sp. z o.o., Betterware Poland Limited Sp. z o.o., DLF Sp. z o.o., Energetyczne Centrum S.A., Flavon Group Polska Sp. z o.o., Forever Living Products Poland Sp. z o.o., Herbalife Polska Sp. z o.o., LR Health and Beauty Sp. z o.o., Mary Kay Cosmetics Poland Sp. z o.o., NSA GmbH, Oriflame Poland Sp. z o.o., Partylite Sp. z o.o., Vorwerk Polska Sp. z o.o., Zepter International Poland Sp. z o.o., Arbonne Europe Sàrl, JUST Polska Sp. z o.o., Nu Skin Enterprises Poland Sp. z o.o; członkowie pozabranżowi – Brian Tracy International, FranklinCovey Sp. z o.o., General Avdisors, InSee Sp. z o.o., e-point SA, PostNord Fulfilment Sp. z o.o; członkowie oczekujący – TIENS Sp. z o.o., Zinzino Sp. z o.o., Nature’s Sunshine Products Poland Sp. z o.o. PSSB jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej SELDIA, Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA), Konfederacji Lewiatan i Federacji Konsumentów.