PROSTE ZASADY w DS/MLM. Nowe badanie IPSOS

przez Piotr Hoffman

Ogłoszono wyniki najnowszego, pierwszego od dekady badania dotyczącego branży sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego, przeprowadzonego na osobach działających w tym sektorze. Badanie zrealizowała agencja IPSOS w aż 11 państwach Europy. Wyniki są bardzo ciekawe…

źródło: PSSBźródło: PSSB

Zdaniem PSSB zgodnie z wynikami tych badań system sprzedaż bezpośrednia w tym marketing sieciowy najlepiej charakteryzuje krótkie, aczkolwiek niezmiernie wymowne hasło – PROSTE ZASADY. O co chodzi? Proste Zasady to m.in. pełne bezpieczeństwo, gwarancja 100% satysfakcji, przestrzeganie etyki pracy przez współpracowników firm czyli przedstawicieli i dystrybutorów oraz same spółki. Z kolei „unikalnymi korzyściami” są tutaj osobiste rekomendacje doświadczonych menadżerów, personalizacja obsługi, a dla klientów oszczędność czasu, wygoda, serwis posprzedażowy, czy możliwość przetestowania produktów przed zakupem i to bez wychodzenia z domu.

Kim są osoby współpracujące z firmami reprezentującymi sektor sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy? Jak pokazują wyniki badania IPSOS przeprowadzonego w tym roku na zlecenie SELDIA (Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej), 90% osób zajmujących się sprzedażą bezpośrednią i MLM w Polsce to kobiety, najczęściej w wieku 25-44 lat (59%). Głównie są to osoby z wyższym lub średnim wykształceniem – odpowiednio 50% i 44%. Blisko 65% to osoby mieszkające w mieście, a prawie 30% to osoby z terenów wiejskich. Niemal 30% sprzedawców stanowią osoby zaangażowane w sprzedaż bezpośrednią lub network marketing ponad 10 lat.

Sprzedaż bezpośrednia w tym MLM jako forma zaangażowania zawodowego oferuje cały szereg korzyści. Na pierwszym miejscu dystrybutorzy wymieniają szansę pozyskania dodatkowych środków finansowych (80%), a następnie możliwość prezentacji wysokiej jakości produktami (72%). Co ważne, polscy konsultanci jako najczęściej kojarzone pojęcia związane ze sprzedażą bezpośrednią wymieniają satysfakcję klienta, jakość produktów i elastyczność zajęcia.

– Cieszy fakt, że zarówno globalnie, jak i lokalnie, najefektywniejszymi metodami współpracy dystrybutora z klientem w dalszym ciągu są tradycyjne formy kontaktu bezpośredniego. Najczęściej w formie tzw. spotkania face to face lub w domu klienta (w Polsce odpowiednio 82% i 79%). Niemniej z nowoczesnych technologii, takich jak media społecznościowe czy strony internetowe korzysta co drugi konsultant. Warto także zauważyć, że ponad 80% współpracowników firm DS/MLM w Polsce jest usatysfakcjonowanych ze swojego zaangażowania w sprzedaż bezpośrednią – komentuje Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

Co jeszcze sprawia, że menadżerowie pozytywnie oceniają swoje zajęcie? Przede wszystkim badanie IPSOS dowodzi, że zarówno w opinii innych Europejczyków jak i Polaków, jest to możliwość poznania nowych ludzi (odpowiednio 85% i 80%), czy poprawa samooceny i pewności siebie (70% i 65%). Sprzedaż bezpośrednia i MLM to także możliwość dostosowania swojego zajęcia do kalendarza, bo to konsultant sam decyduje o swoim czasie i miejscu pracy. Większość sprzedawców (45%), poświęca na sprzedaż bezpośrednią zaledwie do 8 godzin tygodniowo, co nie powinno dziwić, bo najczęściej jest to dla nich zajęcie dodatkowe.

źródło: PSSBźródło: PSSB

Badanie IPSOS przeprowadzone w tym roku na grupie ponad 30 tysięcy osób z 11 krajów (w tym ponad 3,5 tys. osób z branży DS/MLM w Polsce).

Mogą Cię również zainteresować