Z jakimi problemami spotykają się Polacy w dobie szybkiego rozwoju internetu? Akademia Allegro, społeczno-edukacyjny projekt popularnego serwisu aukcyjnego, w ciągu ostatnich 3 lat przejechała Polskę wzdłuż i wszerz, przeprowadziła warsztaty dla ponad 25 tys. ludzi w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci, handlu internetowego oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wyglądają problemy i potrzeby seniorów, osób niepełnosprawnych, uczniów i przedsiębiorców internetowych w dobie wciąż rozwijającego się społeczeństwa informacyjnego?

Według najnowszego raportu Diagnozy Społecznej 2011, komputer z podłączeniem do internetu posiada w domu 73% Polaków, jednak co piąty z sieci nie korzysta. Wbrew pozorom, problemem nie jest dostęp do najnowszych zdobyczy techniki, ale niewiedza czy mechanizmy tzw. e-wykluczenia. Według danych Akademii Allegro, droga do w pełni rozwiniętego społeczeństwa informacyjnego jest jeszcze długa.

Polscy seniorzy po 55 roku życia w większości nie znają narzędzi internetowych, dzięki którym mogliby znacznie ułatwić sobie życie. Młodzież – wbrew utartym schematom – bardziej niż możliwość poznania nieodpowiednich osób na czatach internetowych, przeraża wizja wykorzystania ich prywatnych zdjęć w celu ośmieszenia w sieci. W wirtualny świat uciekają za to chętnie osoby niepełnosprawne, które przyznają, że ich wykluczenie z rynku pracy nie jest spowodowane niepełnosprawnością, ale raczej niechęcią pracodawców do zatrudniania tej grupy społecznej.

Słabe przygotowanie e-przedsiębiorców

W wysunięciu wniosków na temat sytuacji Polaków w wirtualnym świecie pozwoliły dane zebrane w ciągu ostatnich trzech lat przy okazji wdrażania kilkunastu projektów edukacyjnych Akademii Allegro. Chociaż w Polsce funkcjonuje ok. 10 tys. sklepów internetowych, a na Allegro sprzedaje 13 mln osób, to – jak przyznają początkujący przedsiębiorcy z mniejszych miast – wiedza na temat „rozkręcenia” własnego e-biznesu pochodzi głównie od znajomych czy z poradników znalezionych w sieci. Z danych zebranych przez Akademię Allegro w ok. 50 małych i średnich miastach oraz w 11 miastach wojewódzkich (ok. 2400 początkujących i już działających e-sprzedawców), myślący o zarabianiu na sprzedaży w sieci nie mają wiedzy w podstawowych kwestiach.

Aż 72% nowych przedsiębiorców łamie sobie głowy przepisami prawnymi dotyczącymi handlu w sieci, a w szczególności zasadami składania reklamacji towaru kupionego za pośrednictwem internetu. Nieco mniej Polaków decydujących się na własną działalność w internecie martwi się tym, jak rozwiązać sprawę komunikacji z klientem i jak wyróżnić swoją ofertę na tle pozostałych. – Wielu początkujących e-przedsiębiorców już na starcie wybiera nieodpowiednią dla siebie dziedzinę. Ok. 26% z nich chce sprzedawać sprzęt RTV i AGD, a tak naprawdę te branże są już na tyle mocno obsadzone przez dużych graczy, że inwestycja w nie szybko może skończyć się bankructwem – mówi Mariusz Wesołowski, wykładowca Akademii Allegro.

Z badań Akademii Allegro wynika również, że początkujący e-biznesmeni mają także problem z uświadomieniem sobie znaczenia kwestii technicznych i budowania wizerunku w sieci. Aż 66% z nich nie zaprząta sobie głowy tworzeniem przyjaznej dla oka grafiki reklamowej, przejrzystej i funkcjonalnej strony. Nie zwracają również uwagi na to, by publikować w sieci dobre i wyraźne zdjęcia produktów.

Biznesem internetowym w Polsce interesują się głównie mężczyźni. Swoją wiedzę w tym zakresie chce poszerzać 58% panów w wieku od 19 do 35 lat. Co ciekawe, w starszych grupach wiekowych proporcje te wyrównują się – wśród wszystkich uczestników warsztatów przygotowujących do prowadzenia swojego własnego biznesu w sieci, kobiety stanowią już 49%. – Naszym zdaniem wynika to z sytuacji na rynku pracy. Biznes internetowy jest idealnym rozwiązaniem dla osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym, tj. kobiety po 40 roku życia, seniorzy, osoby niepełnosprawne – mówi Mariusz Wesołowski.

Młodzież boi się ośmieszenia w sieci

Dzieci i młodzież w wieku od 7 do 14 lat stanowi już ponad 15% wszystkich internautów w Polsce, a tych starszych w wieku licealnym jest jeszcze więcej. Dlatego Akademia Allegro razem z Fundacją Dzieci Niczyje organizowała również warsztaty skierowane do uczniów na etapie szkoły gimnazjalnej. Dodatkowe zajęcia z przeciwdziałania wirtualnym zagrożeniom przeszło już ok. 1800 uczniów ze szkół m.in.: w Suwałkach, Poznaniu, Warszawie, Jarosławiu czy Sieradzu. Za chwilę ruszy kolejna edycja spotkań. – Okazuje się, że największym zmartwieniem polskich nastolatków jest obawa przed publicznym rozpowszechnieniem ich prywatnych materiałów, np. zdjęć czy filmów zamieszczanych na portalach społecznościowych. Poza tym młodzież boi się ośmieszenia przez tzw. życzliwych. Dostrzegamy jednak problem w tym, że w programie szkolnym brakuje nacisku na treści związane z uświadamianiem zagrożeń płynących z użytkowania sieci – mówi Justyna Gawrońska, koordynatorka Akademii Bezpiecznego Juniora z ramienia Grupy Allegro.

Wojna wypowiedziana e-wykluczeniu

Duża frekwencja na szkoleniach organizowanych przez Akademię dla osób starszych i niepełnosprawnych wskazuje na to, że grupy zagrożone e-wykluczeniem starają się ze zdwojoną siłą nadrobić zaległości. Aby wyjść tym potrzebom naprzeciw, w 2009 roku powstała darmowa „Akademia e-Seniora” dedykowana osobom starszym oraz projekt „E-biznes bez Barier” skierowany do osób niepełnosprawnych. – W ramach trzech edycji zorganizowaliśmy 50 spotkań w 30 największych miastach w Polsce, w trakcie których wyszkoliliśmy łącznie ponad 1900 osób. Nasze szkolenia pomogły osobom po 55 roku życia w przełamaniu strachu przed korzystaniem z internetu, szczególnie w zakresie bankowości elektronicznej – zakładaniu i obsłudze internetowego konta bankowego oraz robieniu zakupów przez internet. Na przygodę z globalną siecią nigdy nie jest za późno. Najstarsza uczestniczka szkoleń ABI Senior miała 87 lat – mówi Mariusz Wesołowski.

Co ciekawe, w tej grupie wiekowej edukacją w dziedzinie internetu interesują się w Polsce znacznie częściej kobiety – 75% uczestników Akademii e-Seniora w poszczególnych miastach stanowiła płeć piękna. Co więcej, większość seniorów przyznaje, że moment dynamicznego rozwoju internetu w Polsce, niestety, ich ominął, a dziś rodziny nie mają czasu, ani cierpliwości, by wyjaśniać kwestie, których obecnie uczą się dzieci na poziomie I klasy szkoły podstawowej.

Z kolei projekt „E-biznes bez Barier” jest odpowiedzią na potrzebę wyrównywania szans osób niepełnosprawnych. W Polsce żyje blisko 6 mln osób z niepełnosprawnością, z czego zaledwie 17% pracuje zawodowo. Obserwacje terenowych szkoleń potwierdzają te niepokojące dane. Niepełnosprawni przyznają, że problem nie leży w braku pełnej sprawności fizycznej, ale w tym, że cały czas rynek pracy nie daje im szansy zaistnieć. Trenerzy Akademii Allegro dodają, że często kompetencje osób niepełnosprawnych i ilość przebytych kursów w porównaniu ze sprawnymi w pełni Polakami są większe. Komputer z internetem dla osoby niepełnosprawnej, często uwięzionej w domu, to okno na świat i sposób na karierę bez uzależnienia od lokalnych pracodawców.

E-biznes wkracza na uniwersytet

Kilkuletni program szkoleń Akademii Allegro i doświadczenie zdobyte w trakcie jego realizacji zaowocowały utworzeniem studiów podyplomowych z zakresu e-biznesu na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Eksperci Akademii oraz kadra naukowa uniwersytetu wspólnie przygotowali unikalny program kształcenia – pierwszy raz publiczne studia wyższe łączą swoje siły ze światem biznesu. Studenci kierunku „e-biznes” zmierzą się m.in. z takimi przedmiotami jak: modele i technologie biznesu internetowego, procesy operacyjne handlu w sieci, marketing internetowy czy koordynacja projektami e-biznesowymi.

Podobna specjalność istnieje już na kilku polskich uczelniach, ale projekt Allegro i UMK ma wyróżniać pomoc ze strony „praktyków”. – Takie połączenie biznesu i szkolnictwa wyższego na pewno ma szansę zaowocować nową jakością kształcenia w Polsce. To będzie również nauka dla nas – wykładowców – jak wykorzystać w przyszłości potencjał tego rodzaju studiów i w pełni przygotować studiujących do poruszania się w świecie e-biznesu – wyjaśnia dr Michał Polasik z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK.

E-biznes nie zna granic

Sztandarowym projektem Akademii Allegro jest Akademia Biznesu Internetowego skierowana bezpośrednio do mieszkańców mniejszych miast w poszczególnych województwach. – Od startu projektu w szkoleniach wzięło udział ok. tysiąca uczestników z województw: śląskiego, zachodniopomorskiego, podkarpackiego, mazowieckiego, opolskiego i pomorskiego. Część z nich dopiero stawiała swoje pierwsze kroki w e-biznesie, ale nie brakowało także przedsiębiorców, którzy chcieli poszerzyć tradycyjną działalność handlową o sprzedaż przez internet – mówi Mariusz Wesołowski, trener Akademii Allegro.

Mieszkańcy powyższych regionów mogą kojarzyć projekt Akademii Allegro dzięki charakterystycznemu truckowi Allegro – ciężarówce z multimedialną salą szkoleń, która stacjonowała w centrach miast. Dzięki temu trenerzy mogli udowodnić jedną z najważniejszych zalet branży e-commerce mówiącą, że biznes internetowy nie zna jakichkolwiek granic. – Polski e-commerce to nie tylko duże sklepy i ośrodki miejskie. Sukces mogą odnosić nawet firmy z małych miejscowości – mówi Mariusz Wesołowski. – Pojawiamy się zwłaszcza tam, gdzie jest wysoka stopa bezrobocia. Co więcej, odpowiadamy na zapotrzebowanie takich miast jak np. Łomianki, gdzie przeprowadziliśmy szkolenia na prośbę Urzędu Miasta. Za każdym razem możemy liczyć na wsparcie instytucji państwowych, naszemu przedsięwzięciu patronował m.in. Samorząd Województwa Mazowieckiego czy Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości – dodaje.

Obecnie mobilna sala szkoleń przemierza całe województwo warmińsko-mazurskie, a w najbliższym czasie zawita na Kujawy i Pomorze. Uzupełnieniem projektu są odbywające się równolegle do Akademii Biznesu Internetowego Edukacyjne Spotkania Allegro, które swoim zasięgiem obejmują wszystkie miasta wojewódzkie.

Więcej informacji udziela:

[email protected]

tel. 604 085 624