źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Najczęściej o wystawieniu negatywnej opinii decyduje wynagrodzenie oraz atmosfera panująca w miejscu pracy. Użytkownicy GoldenLine.pl mają możliwość wystawiania ocen swoim byłym i obecnym pracodawcom. Od momentu wprowadzenia tej funkcjonalności w listopadzie ubiegłego roku w serwisie dodano ponad 13 tys. nowych opinii. W ich skład wchodzą zarówno pozytywne jak i negatywne cechy danej firmy, wystawiane na zasadzie „plusów” i „minusów”. W ciągu ostatnich 7 miesięcy oceniono ponad 8 tys. przedsiębiorstw z 46 różnych branż. Każdy użytkownik biorący udział w ankiecie, miał możliwość nadać pracodawcy do czterech „plusów” lub „minusów”. Łącznie wystawiono ich ponad 95 tys. Najczęściej dotyczyły one takich czynników jak: wynagrodzenie (47%), atmosfera w miejscu pracy (38%), rozwój zawodowy (29%) oraz elastyczne godziny pracy (21%).

Najchętniej ocenianą przez użytkowników serwisu branżą jest marketing/reklama/public relations, gdzie wystawiono opinię blisko tysiącu pracodawcom (14% wszystkich ocenionych). Na drugim miejscu znalazły się firmy z branży handlowej. Firmy działające w tym obszarze stanowiły 13% spośród wszystkich, którym wystawiono opinię. Trzecią pozycję zajęły przedsiębiorstwa z sektora finansowego (10%), za którym plasuje się inżynieria/elektronika/rechnologia (8 %) oraz informatyka (7%).

Z przeprowadzonego zestawienie wynika, że Polacy wystawili średnio 15% więcej minusów niż plusów. Wśród najczęściej negatywnie ocenianych firm przodują przedsiębiorstwa z branży handlowej, które zebrały ponad 12% wszystkich wystawionych minusów. Na drugim miejscu plasują się pracodawcy z branży marketing/reklama/public relations (11%). Trzecie miejsce w rankingu zajmuje branża finansowa (9%). Z drugiej strony te trzy branże przodują także w rankingu biorącym pod uwagę liczbę pozytywnych ocen, jednak liczba minusów wystawiona firmom z tych branż jest o blisko 13% wyższa niż liczba plusów.

– W raporcie prezentujemy zestawienie wszystkich pozytywnych i negatywnych cech wymienianych przez użytkowników w trakcie oceny poszczególnych firm. Celem zestawienia było podsumowanie poziomu satysfakcji pracowników z pracy oraz poznanie ich opinii na temat swoich byłych i aktualnych pracodawcówmówi Monika Samojlik, marketing manager w GoldenLine.Wprowadzona przez nas 5 miesięcy temu funkcjonalność stanowi dziś wiarygodne i użyteczne źródło opinii o pracodawcach. Są to wypowiedzi wyważone i traktowane jako konstruktywna ocena pracodawcy, czym różnią się od wielu anonimowych komentarzy w sieci, które bardzo trudno zweryfikować pod kątem wiarygodności uzasadnia Samojlik.

Raport przeprowadzony przez GoldenLine dowiódł, iż Polacy coraz częściej zamiast krytykować wychodzą z inicjatywą w kierunku dialogu z pracodawcą. 45% użytkowników serwisu GoldenLine wystawiających ocenę (55%) skorzystała z możliwości udzielenia informacji zwrotnych dla pracodawców. Są to wskazówki, które może wykorzystać pracodawca, jeżeli chce usprawnić funkcjonowanie swojego przedsiębiorstwa oraz poprawić zadowolenie zatrudnionych.

Zestawienie ocen wystawionych przez pracowników zostało przygotowane w oparciu o podsumowanie opinii dodanych przez użytkowników GoldenLine od 14 listopada 2011 roku do 15 maja 2012 roku. Od początku listopada 2011 roku użytkownicy portalu mają możliwość wystawiania ocen swoim byłym i obecnym pracodawcom. Mogą także deklarować, że chcieliby pracować w określonej firmie. Opinie może wystawić użytkownik, który posiada konto w GoldenLine od co najmniej 6 miesięcy, a w swoim życiorysie zawodowym zaznaczył, że pracował dla danej firmy. W trosce o wysoki poziom merytoryczny wystawianych recenzji, muszą one przed publikacją zostać zaakceptowane przez moderatora. Średnia ilość opinii odrzucanych przez moderatorów z całości oddanych w tym serwisie społecznościowym wynosi zaledwie 10%. Aż 90% reprezentuje konstruktywny i rzetelny poziom pod kątem treści i charakteru wypowiedzi.