25 marca br. ponad 140 polskich przedstawicieli firm zebrało się w krakowskim Hotelu Park Inn na konferencji „Firma z plusem”, czyli jak efektywnie wykorzystać internet do promowania swojej firmy. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielili się: Marcin Osman (CEO, Agencji Interaktywnej Someday Interactive), Eryk Orłowski (maestro użyteczności z Offline.pl) oraz szalony duet Grupy Allegro – Sławomir Rajch & Mariusz Wesołowski.

Marcin Osman Marcin Osman

Marcin Osman sprowokował do dyskusji na temat obecności polskich przedsiębiorców w internecie. Przedstawił możliwości działań w sieci, opowiedział o sile konsolidacji różnych e-narzędzi, które dostarcza nam sfera social media. Skonfrontował korzyści promowania swojej firmy w klasycznych mediach z bardziej skutecznymi (i często tańszymi) rozwiązaniami, które oferuje internet.

Eryk Orłowski wprowadził w temat usability i user experience. Rozpoczął od objaśniania podstawowych pojęć występujących w tym zakresie i wyraźnie zaakcentował różnice zachodzące między nimi. Opowiadał o projektowaniu doświadczeń klientów, odbiorców stron www i produktów. Uświadamiał, jak istotną rolę odgrywa architektura informacji publikowanych w sieci i jak ważne jest indywidualne podejście do użytkownika, który ma kontakt z naszymi produktami, nie tylko on-line, ale i w realu.

Sławomir Rajch i Mariusz Wesołowski Sławomir Rajch i Mariusz Wesołowski

– Z e-commerce jest jak z seksem oralnym. Każdy polizał, ale nie każdy się do tego przyznaje – powiedział Sławomir Rajch. Ten odważny i nieco prowokacyjny komentarz doskonale oddaje kondycję polskiego podejścia do sprzedaży w sieci. Ekscentryczny duet Allegro, czyli Sławomir Rajch (kulturoznawca) oraz Mariusz Wesołowski (teoretyk literatury) w zabawny sposób edukowali uczestników w zakresie handlu w sieci. Podczas konferencji ogłosili koniec kryzysu. Opierając się na badaniach udowodnili prosperity branży e-commerce. Ponadto, poddali analizie unikatowe i zupełnie zjawiskowe aukcje kryjące się na Allegro w kategorii: pozostałe.

Olbrzymie zainteresowanie konferencją, aktywny udział uczestników są najlepszym dowodem na to, że polscy przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać nowe formy kontaktu w Internecie. Jednak wciąż konieczne jest podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych i dedykowanych właśnie do tej grupy użytkowników. Konferencja „Firma z plusem” jest jednym z wielu dobrych kroków ku otwarciu się polskich przedsiębiorców na wachlarz możliwości działań za pośrednictwem wirtualnych narzędzi. Wszystko wskazuje na to, że firmy pójdą za przykładem polskich polityków i w końcu przemówią nie tylko na blogach, ale i mikroblogach (Twitterze oraz Blipie). Ćwierkają już (to twitt – ang. ćwierkać, świergolić) m.in. Radosław Sikorski, Barack Obama, a nawet Lech Wałęsa.