Polki optymistycznie nastawione do przedsiębiorczości

przez Adriana Szczęsna

Najnowsze badania Global Entrepreneurship Monitor wykazały, że od 2014 roku, w skali międzynarodowej, aktywność kobiet w biznesie wzrosła o 10%. Cieszy również fakt, że coraz więcej kobiet robi również karierę w sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowym. Co je do tego składnia?

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Badania nie kłamią. Różnica w zaangażowaniu kobiet w przedsiębiorczość, w stosunku do mężczyzn, zmniejszyła się o 5% na korzyść pań. Z badań wynika również, ze w Europie więcej kobiet jest optymistycznie nastawionych wobec perspektywy rozpoczęcia działalności gospodarczej. Ta sytuacja dotyczy również Polski. W ubiegłym roku, w 74 z badanych krajów, aż 163 milionów kobiet rozpoczęło działalność gospodarczą. Do tej liczby dolicza się 111 milionów firm, również założonych przez kobiety i działających na rynku już od dłuższego czasu.

Brygida ChwastekBrygida Chwastek

Komentarz Brygidy Chwastek z Arbonne: – Zanim zdecydowałam się na budowanie biznesu MLM przez 23 lata pracowałam w korporacji ING Bank Śląski. Zarabiałam dobrze, ale ilość godzin jakie spędzałam w pracy oraz stres nie rekompensowały tego. Jestem matką dwóch synów oraz od 17 lat opiekuję się niepełnosprawną siostrą. Potrzebowałam takiej pracy, gdzie będę miała pełną swobodę czasową i finansową. Próbowałam również sił we biznesie tradycyjnym, od 4 lat mam salon kosmetyczny, ale tutaj znowu jestem zależna od pracowników, a o tych dobrych w dzisiejszych czasach jest bardzo trudno. Dlatego szukałam rozwiązania pośredniego – własny biznes, niskie koszty rozpoczęcia i wsparcie. To wszystko dał mi MLM. Jestem na początku swojej drogi po sukces bo działam dopiero rok, ale już widzę wiele pozytywnych zmian w moim życiu. Zwiedzam świat, poznaję wiele wspaniałych, pozytywnych osób, sama pomagam innym rozpocząć biznes – to daje mi ogromną satysfakcję. Ponieważ współpracuję z firmą Arbonne produkującą wegańskie, botaniczne, zdrowe kosmetyki, przy okazji pozbyłam się problemów jakie miałam np. z przesuszoną skórą i cała moja rodzina używa teraz tych luksusowych produktów na co dzień. Na chwilę obecną w systemie MLM i ogólnie w działaniu na własny rachunek widzę same plusy. Niezależność finansowa i czasowa, możliwość realizowania swoich marzeń, przebywanie w gronie ludzi pozytywnych – bo tylko takie osoby są najlepsze w tego typu pracy – to są atrybuty, których zawsze szukałam.

Takie informacje wypływają z opublikowanego przez konsorcjum Global Entrepreneurship Monitor (GEM) raportu dotyczącego przedsiębiorczości wśród kobiet w latach 2016/17. Raport  powstał przy udziale Babson College, Smith College, Korea Entrepreneurship Foundation, Tecnológico de Monterrey, Universidad Del Desarrollo i Universiti Tun Abdul Razak.

– Dane te nie tylko pokazują olbrzymi wpływ, jaki kobiety mają na ogólnoświatową przedsiębiorczość, ale również podkreślają ich wkład dla wzrostu gospodarczego i dobrobytu społeczeństwa – powiedziała współautorka raportu, profesor Babson College, Donna Kelley. – Kobiety przedsiębiorcy zapewniają dochody swoim rodzinom, tworzą nowe miejsca pracy oraz nowe produkty i usługi, istotne dla rozwoju cywilizacji – dodała.

Natalia SamarecNatalia Samarec

Komentarz Natalii Samarec z Dr Nona: – Na własny rachunek, w systemie marketingu sieciowego działam już ponad 20 lat i mogę stwierdzić, że MLM jest biznesem, który potrafi całkowicie zmienić życie na lepsze. Z wykształcenia jestem logopedą. Po skończeniu studiów znalazłam – jak mi się wtedy wydawało – wymarzoną pracę na etacie. Czułam się spełniona zawodowo pomagając dzieciom z wadami wymowy oraz cieszyłam się każdym dniem pracy we wspaniałym zespole. Jednak mankamentem zawodu pedagoga jest wynagrodzenie finansowe. Mając wyższe wykształcenie zarabiałam naprawdę marne pieniądze. Nasza sytuacja finansowa stała się bardzo dotkliwa po urodzeniu drugiego dziecka. Moja miesięczna wypłata wystarczyła na opłatę przedszkola dla córki, żłobka dla syna oraz dojazdu do pracy. Takie zarabianie nie miało sensu. Jakie miałam wyjście? Znaleźć dodatkowy etat i pracować więcej za parę groszy zaniedbując własną rodzinę? Uświadomiłam sobie, iż dobre wykształcenie i praca dla kogoś wcale nie dają człowiekowi narzędzi, aby odnieść sukces w życiu. Na szczęście na mojej drodze pojawił się network marketing. Na początku nie rozumiałam fenomenu MLM i byłam sceptycznie nastawiona do tego biznesu, który kojarzył mi się wyłącznie ze sprzedażą. Pierwszym argumentem na jego korzyść był fakt, iż po pół roku działania mój mąż Paweł zaczął zarabiać dziennie więcej niż ja dostawałam miesięcznie w swoje pracy etatowej. Ten aspekt finansowy spowodował chęć zgłębienia tematu, bo chociaż „pieniądze szczęścia nie dają”, to mogą przyczynić się do jego osiągnięcia poprzez zaspokojenie podstawowych potrzeb, stabilizację finansową, spełnienie marzeń oraz pewność godnego życia. Ostateczną decyzję o współpracy z firmą MLM podjęłam po pierwszym spotkaniu biznesowym. Wtedy usłyszałam magiczne zdanie, które całkowicie zmieniło moje postrzeganie tego systemu. „W marketingu sieciowym nie sprzedajemy towaru, lecz rozwiązujemy problemy innych ludzi”. Pomaganie ludziom w rozwiązaniu ich problemów, w tym finansowych –czyż nie jest to zacny sposób na zarabianie? Czy bałam się odejść z pracy? Czy miałam wątpliwości? Tak, oczywiście, że się bałam. Jak większość nowicjuszy nie byłam pewna czy w tej dziedzinie mi się uda. Natomiast wiedziałam, że chcę coś zmienić w swoim życiu. I szybko zobaczyłam, że jest to miejsce dla mnie. MLM to moja pasja. Po 20-tu latach działania w tym biznesie i stworzeniu kilkunastotysięcznej struktury dystrybutorskiej nie wyobrażam sobie innego życia. Nie podejmując kiedyś decyzji na „TAK”, nie mogłabym teraz cieszyć się wolnością finansową, możliwością podróżowania po świecie i spełniania własnych marzeń.

W 63 spośród wszystkich analizowanych krajów (zarówno w obecnym, jak i w przedostatnim raporcie GEM) stwierdza się, że „Całkowita Aktywność Przedsiębiorcza” (TEA) wśród kobiet wzrosła o 10%, a Gender Gap (stosunek kobiet do mężczyzn zaangażowanych w przedsiębiorczość) spadł o 5%. Dane dotyczące tych samych 63 krajów wykazują na 8% wzrost udziału kobiet w kapitałach istniejących już firm.

W Europie udział kobiet w przedsiębiorczości pozostaje niski, ale perspektywy są bardzo szerokie. Wskaźniki przedsiębiorczości kobiet różnią się znacząco we wszystkich badanych krajach. Global Entrepreneurship Monitor analizuje kraje biorąc pod uwagę pięć kryteriów rozwoju gospodarczego (kryteria zidentyfikowane przez Światowe Forum Ekonomiczne) oraz wyodrębnia sześć regionów geograficznych: Azja Południowo-Wschodnia i Pacyfik, Europa i Azja Środkowa, Ameryka Łacińska i Karaiby, Bliski Wschód i Afryka Północna, Ameryka Północna oraz Afryka Subsaharyjska. Całkowita Aktywność Przedsiębiorcza (TEA) wśród kobiet waha się od 3% w Niemczech, Jordanii, we Włoszech i we Francji do 37% w Senegalu. W Polsce odsetek ten jest jednym z wyższych w Europie – wynosi 8,1% przy czym przedsiębiorczość kobiet w Polsce dotyczy głównie przedziału wiekowego 24-34 lata. W zaledwie pięciu krajach z dwóch regionów (Indonezja, Filipiny i Wietnam w Azji oraz Meksyk i Brazylia w Ameryce Łacińskiej) kobiety uczestniczą w tworzeniu przedsiębiorczości w stopniu równym, a niekiedy wyższym niż mężczyźni.

Pomimo niskiego odsetku TEA, sytuacja w Europie jest godna uwagi ze względu na fakt, iż jest tu – w skali ogólnej – więcej wykształconych kobiet niż mężczyzn: średnio o 22%. I chociaż kobiety w Europie mają mniejsze szanse na zainicjowanie biznesu w porównaniu do krajów będących we wcześniejszym stadium rozwoju gospodarczego, nastąpił blisko 10% wzrost liczby kobiet, które uważają, że na rynku europejskim istnieją duże możliwości rozpoczęcia działalności gospodarczej.

W skali globalnej 10% badanych przedsiębiorców kobiet prowadzi własne firmy i nie ma zamiaru zatrudniać dodatkowych  pracowników w ciągu najbliższych pięciu lat. Europa ma najwyższy na świecie wskaźnik samodzielnej działalności gospodarczej kobiet. W Polsce dotyczy to ponad 15% kobiet przedsiębiorców.

Justyna KiełbasaJustyna Kiełbasa

Komentarz Justyny Kiełbasy z FM WORLD: – Mam kilkuletnie doświadczenie w pracy na etacie, na stanowisku doradcy klienta w banku. Nigdy wcześniej nie znałam branży MLM. Poznałam ją dzięki swojej znajomej – Bogumile Mucha, którą obserwowałam na portalach społecznościowych. Widząc jej sukces zobaczyłam porównanie i chęć do zmiany swojego sposobu zarabiania. Od zawsze wiedziałam, że to co robię powinno przynosić mi większą satysfakcję. W MLM bardzo mi odpowiada to, że pracuję z kim chcę, gdzie chcę i w jakim czasie chcę. To łączy się z tym, że sama wyznaczam sobie miejsce pracy i dobieram zespół. Prowadzenie własnego biznesu daje większą swobodę. Wielokrotnie o tym się przekonałam, gdy godziny pracy na etacie przeszkadzały mi w realizacji własnych celów. W systemie network marketing cenię swobodę, wsparcie zespołu i stabilność po wypracowaniu odpowiedniego wyniku. Moja liderka pokazała mi jak fenomenalnie można się rozwijać i ciągle uczyć się nowych umiejętności. Inspiruje mnie bardzo styl życia liderów na wysokich pozycjach, którzy zarabiając duże pieniądze i mają więcej czasu na realizowanie swoich pasji.

Jaka przyszłość dla kobiet w biznesie? – Na uwagę decydentów zasługuje fakt, że statystycznie kobiety w porównaniu do mężczyzn wykazują 20% lub większe prawdopodobieństwo powołania się na konieczność jako motyw dla rozpoczęcia działalności biznesowej. Zwłaszcza w krajach słabiej rozwiniętych – zauważa Mike Herrington, dyrektor Global Entrepreneurship Monitor.

Pozytywną konkluzją jest to, że kobiety przedsiębiorcy mają 5% większe prawdopodobieństwo  w porównaniu do mężczyzn, na wszczęcie biznesu innowacyjnego. – Chociaż w raporcie nie ma wyraźnych odpowiedzi, przedstawione dane stanowią ważną podstawę dla wspierania rozwoju kobiet w biznesie – skomentował Mike Herrington. – Pod wieloma względami ten raport pokazuje, że kobiety przedsiębiorcy na całym świecie różnią się ogromnie między sobą, w zależności od regionu występowania, a także rodzajów prowadzonych przez nich firm. To sugeruje, że inicjatywy wsparcia przedsiębiorczości wśród kobiet muszą być dostosowane indywidualnie do każdej gospodarki – dodaje Herrington.

Małgorzata Jezierska-SoodMałgorzata Jezierska-Sood

Komentarz Małgorzaty Jezierskiej-Sood z ARIIX: – Moja kariera zawodowa rozpoczęła się we Wrocławiu, skąd jako kosmetolog po studiach wyjechałam do Londynu, gdzie przez kolejne 5 lat prowadziłam gabinet specjalizujący się w zaawansowanych zabiegach laserowych. Zamiłowanie do rynku nieruchomości skłoniło mnie jednak do ukończenia drugiego kierunku na AGH w Krakowie i sprawiło, że już od ponad 10 lat zajmuję się również obrotem na rynku nieruchomości. Zawsze prowadziłam bardzo intensywny tryb życia, ale do momentu, kiedy poważnie zachorowałam. Wtedy na horyzoncie pojawił się MLM i jego atrybuty dla takich ludzi jak ja. W obliczu choroby biznes z możliwością dochodu pasywnego okazał się idealnym rozwiązaniem. Dzisiaj nie wyobrażam sobie pracy na etacie. Może dlatego, że pochodzę z rodziny, w której rodzice i dziadkowie prowadzili własne działalności i przedsiębiorczość odziedziczyłam w genach. Za dużo pomysłów pojawia mi się głowie, chciałabym móc zrealizować ich jak najwięcej, a wiem, że praca na etacie ograniczałaby mnie czasowo. Ja potrzebuję czuć, że jestem wolna i mogę spełniać się na wielu ścieżkach jednocześnie. Długo obserwowałam ten model biznesu zanim podjęłam świadomą decyzję, aby stać się jego częścią. Bardzo odpowiada mi fakt, że jest to biznes dla każdego – wystarczy tylko chcieć! Co więcej MLM nie ma granic – mój zespół stanowią głównie Brytyjczycy, ale mamy też polską liderkę w Australii, o której pewnie jeszcze usłyszycie. Ogromnym plusem mojej działalności są bez wątpienia najwyższej jakości innowacyjne produkty, które sama mam przyjemność stosować z niesamowitymi rezultatami oraz możliwość ciągłego rozwoju i współpracy z pozytywnymi ludźmi. Dodatkowo network marketing daje mi poczucie bezpieczeństwa, że efekty mojej pracy przynoszą korzyści długoterminowe.

Monika Kozak-Wojciechowska Monika Kozak-Wojciechowska 

Komentarz Moniki Kozak-Wojciechowskiej z Forever Living Products: – Z wykształcenia jestem muzykiem, pianistką i dyrygentem chóralnym. Przez wiele lat pracowałam jako wykładowca akademicki. Jednak któregoś dnia okazało się, że nie ma ludzi niezastąpionych i zostałam zwolniona. Z uczelni i pracy ze studentami przeszłam do szkoły muzycznej. Tam z kolei szybko doszłam do wniosku, że aby jakoś związać koniec z końcem, jako nauczyciel muszę pracować na trzy etaty. Oczywiście kosztem życia rodzinnego, bo moje dzieci właściwie mnie nie widywały. Marketing sieciowy zainteresował mnie właśnie z tego powodu. Chciałam zmienić tryb i godziny pracy, ale też samodzielnie decydować co, kiedy i z kim robię. Choć jestem na początku mojej kariery w firmie, z którą nawiązałam współpracę, już teraz wiem, że praca na etacie nie będzie koniecznością. Jest to dla mnie o tyle istotne, że właśnie ponownie zostałam mamą, więc przy trójce dzieci niezwykle doceniam fakt, że stałam się panią swojego czasu i samodzielnie dobieram współpracowników. Dzięki pierwszym prowizjom z MLM przekonałam się, że w kwestii zarobków rzeczywiście nie ma tu górnej granicy. Jestem doceniana za to co robię i tylko ode mnie zależy ile zarabiam. Cieszę się, że wreszcie muzyka może istnieć w moim życiu jako pasja, że mogę zajmować się nią dla przyjemności a nie z konieczności. A przede wszystkim mogę żyć bez stresu, nie martwiąc się, że brakuje od pierwszego do pierwszego. Co do niedawna było moją przykrą rzeczywistością.

Mogą Cię również zainteresować