Global Car Industry Case Study Lexus Dealers What Can I Write My Personal Essay On Samples Of Comparison And Contrasting Essay How To Write Extension History Essays Problem Solving Year 2 Tes

Polacy chcą blokad antyalkoholowych

przez Jarosław Orzeł

Każdy kierowca po wejściu do samochodu powinien być sprawdzany pod kątem trzeźwości – chce tego 95% respondentów sondażu przeprowadzonego w autobusach komunikacji miejskiej w Katowicach. 5% respondentów nie przekonanych do tego pomysłu stanowią mężczyźni.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

W połowie listopada firma Noidss, producent systemu ilteQ, czyli pierwszej polskiej elektronicznej blokady rozruchu, która uniemożliwia uruchomienie samochodu osobie będącej pod wpływem alkoholu, zamontował próbnie system w czterech autobusach Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach i trzech taksówkach Tele-Taxi Katowice. Po miesiącu zapytaliśmy, jak sprawdza się system i jaką opinię na jego temat mają pasażerowie i kierowcy. Okazało się, że Polacy najchętniej widzieliby taki system we wszystkich samochodach.

Na pytanie: „Którzy kierowcy powinni poddawać się testowi na trzeźwość przed uruchomieniem pojazdu” „wszyscy” odpowiedziało 100% zapytanych kobiet i 47,5% zapytanych mężczyzn. 10% panów uważa, że systemy antyalkoholowe powinni stosować kierowcy prywatnych aut, a 42%, że wyłącznie ci, którzy pracują w transporcie publicznym: kierowcy ciężarówek, taksówek i autobusów.

Chcemy sprawdzać także siebie

Ciekawa jest też opinia internautów. Spośród 339 osób, które „kliknęły” w sondażu zamieszczonym przez portal Wyborcza.biz.pl na pytanie „Czy zamontowałbyś w swoim samochodzie system blokowania rozrusznika, gdy kierowca pił alkohol?” większość – 189 osób (56%) odpowiedziało „tak”, 142 osoby (42%) nie, a 8 (2%) nie miało opinii na ten temat.

– Dla nas to wyraźny sygnał, który świadczy o trafności pomysłu, ale też o skali problemu, jakim jest w Polsce prowadzenie samochodów pod wpływem alkoholu – mówi Sebastian Szajter, prezes Noidss. Opinię tę potwierdza również fakt, że 100 procent respondentów zapytanych o to, czy czują się bezpieczniej wiedząc, że autobus, którym jadą posiada blokadę antyalkoholową wybrało odpowiedź „tak”.
Sondaż wykazał także, że Polacy mają bardzo odpowiedzialne podejście do kwestii używania blokady antyalkoholowej. Wszyscy respondenci zgodnie odpowiedzieli, że bez względu na okoliczności nie dmuchnęliby w nią zamiast kierowcy.

– Wiadomo, że Polacy słyną z pomysłowości jeśli chodzi o omijanie wszelkiego rodzaju zabezpieczeń. Dlatego było to jedno z podstawowych pytań, jakie zadają nam klienci zainteresowani systemem ilteQ. Sondaż, podobnie jak badania, które prowadziliśmy przed rokiem, jeszcze przed wprowadzeniem ilteQ do sprzedaży potwierdził, że nikt nie chce brać na siebie takiej odpowiedzialności – mówi Waldemar Rudawski z Noidss.

Blokada dla przyłapanych

Pomysły na wykorzystanie systemu podsuwają także kierowcy, którzy go testowali. Zdaniem Krzysztofa Kurpińskiego, kierowcy taksówki Tele-Taxi Katowice, ilteQ byłby idealnym rozwiązaniem problemu alkoholu za kierownicą, gdyby dodatkowo wspierałyby go zmiany legislacyjne.

– Gdyby sądy mogły nakazywać montaż takich urządzeń kierowcom przyłapanym na jeździe pod wpływem alkoholu, miałoby to konkretny wpływ na poprawę bezpieczeństwa na naszych drogach – mówi Kurpiński. – Szczególnie, gdyby dodatkowo policja miała możliwość kontrolowania, czy kierowca stosuje się do takiego wyroku sądu – dodaje.

Andrzej Balcerek z korporacji Tele-Taxi Katowice, który także od miesiąca jeździ swoją taksówką z systemem opowiada, że na kierowców może pozytywnie działać sama świadomość tego, że mają zamontowany taki system. – Dla mnie samochód jest miejscem pracy, więc absolutnie nie ma mowy o tym, żebym wsiadł do niego będąc po spożyciu alkoholu, ale kierowca transportowy, który nie wsiadając za kierownicę ryzykuje utratę pracy, może już myśleć inaczej – mówi Balcerek. Jego zdaniem świadomość tego, że rano zostaną sprawdzeni może powodować, że albo wypiją mniej, bądź z góry wezmą dzień wolny.

Firma Noidss prowadzi już rozmowy z przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej w kolejnych miastach w Polsce na temat montażu systemu ilteQ. Trwają też rozmowy z jednym z Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego w sprawie próbnego montażu systemu w aucie egzaminacyjnym.

Mogą Cię również zainteresować