Nowe standardy usług płatniczych

przez Ewa Danielak

W sierpniu 2011 roku została uchwalona nowa ustawa dotycząca usług płatniczych, która weszła w życie 24 października br. Nowa dyrektywa wskazuje prawa i obowiązki oraz zakres odpowiedzialności instytucji płatniczych.

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

– Podniesie to znacząco standard wykonywanych usług, dzięki czemu zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy zyskają na przejrzystości nowych przepisów – mówi prezes zarządu Grupy Lew Andrzej Basiak. Obowiązująca od października ustawa wprowadza szereg uściśleń dotyczących rynku usług płatniczych, który dotychczas nie był szczegółowo kontrolowany przez instytucje zewnętrzne. Zdaniem specjalistów pozwoli to na pełną przejrzystość dokonywanych transakcji i znacząco podniesie bezpieczeństwo oferowanych usług.

Ustawa nakłada na Komisję Nadzoru Finansowego obowiązek kontroli instytucji płatniczych. Nowe przepisy dla klienta usług płatniczych oznaczają ochronę jego środków poprzez dodatkowe ubezpieczenie w razie niewykonania lub nienależytego wykonania transakcji oraz wyłączenie środków pieniężnych klientów z masy upadłości w razie bankructwa. Innym ułatwieniem będzie np. konieczność zgłaszania kradzieży karty płatniczej, a także obowiązek zwrócenia kwoty nieautoryzowanej transakcji klientowi. Dodatkowo klienci otrzymują inną korzyść w postaci krótkich terminów wykonywania transakcji – maksymalnie jeden dzień roboczy od otrzymania zlecenia przez dostawcę (dodatkowy dzień w przypadku zlecenia w postaci papierowej).

– Nowa ustawa znacząco przyczyni się do podniesienia poziomu jakości usług oferowanych przez instytucje płatnicze. Klienci będą musieli zostać poinformowani między innymi o opłatach, o maksymalnym czasie wykonania transakcji, a jeśli będzie się ona wiązać z przeliczaniem na obcą walutę, to klient zostanie poinformowany o wysokości kursu walut. To wszystko w dużym stopniu ułatwi klientom korzystanie z instrumentów płatniczych oraz pomoże zrozumieć, jak działają usługi płatnicze. Dla dostawców usług płatniczych wejście w życie nowej ustawy oznacza jednak konieczność dokonania wielu zmian w strukturze organizacyjno-finansowej, co pociągnie za sobą dodatkowe koszty. Nie do końca możemy przy tym na dzień dzisiejszy antycypować zakres koniecznych dostosowań, jak i związanych z tym kosztów, ponieważ ustawa w wielu miejscach posiada sformułowania, gdzie dopiero praktyka pokaże, w jaki sposób dane zapisy należy interpretować – powiedział nam Andrzej Basiak.

Mogą Cię również zainteresować