źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Ba, jak pokonać konkurencję i nawiązać satysfakcjonujące relacje z klientem, a co za tym idzie powtarzalność odwiedzin i zakupów? Wraz z rozwojem rynku mediów i większą konkurencyjnością między przedsiębiorcami, wzrosła liczba kanałów, przez które firmy komunikują się z klientami. Specjaliści od reklamy wymyślają coraz bardziej kreatywne i zaskakujące formy promocji, jednak niezmienne pozostają nośniki dotarcia. Według ZenithOptimedia Polacy są zmęczeni i zirytowani liczbą przekazów reklamowych. Respondenci najgorzej ocenili telewizję (94%) i internet (85%). Jednocześnie badani najwięcej przekazów reklamowych pamiętają z telewizji (39%) oraz z internetu (11%). Wnioski płynące z tego raportu są jasne – reklama internetowa bardzo drażni użytkowników, przede wszystkim przez swoją nachalność. Ponadto, jest mało efektywnym źródłem komunikacji, gdyż nie kotwiczy skutecznie przekazów, tak jak np. telewizja.

Co zatem zrobić, gdy chcemy efektywnie promować swój produkt, a nie mamy budżetu na reklamę telewizyjną i na dużą kampanię internetową? Planując skuteczną strategię promocji w sieci, należy zacząć od wyboru optymalnych środków. Muszą być one dopasowane do potrzeb i wymagań grupy docelowej, uwzględniać unikalne cechy produktu oraz sytuację na rynku. Do tej pory najczęściej wykorzystywanymi narzędziami dotarcia były e-marketing i działania SEO. Jednak kampania reklamowa prowadzona przy użyciu tych środków jest bardzo kosztowna. Szukając oszczędności, przedsiębiorcy kierują się głównie ceną i korzystają z tańszych, ale nie do końca legalnych ofert.

Od kilku lat na popularności zyskuje pozycjonowanie strony. Ponieważ behawioryści udowadniają, że przeciętny konsument szuka odpowiedzi na wybrane hasło tylko na trzech pierwszych kartach wyszukiwarek internetowych, nie dziwią próby listowania serwisu jak najwyżej. Najpopularniejszy sposób pozycjonowania witryn polega na pozyskiwaniu linków do właściwej strony. Jednak zgodnie z wytycznymi Google manualne katalogowanie, zamieszczanie linków na preclach, stronach zapleczowych oraz spamowanie forów i blogów jest zabronione. Działania te w sztuczny sposób podnoszą wartość serwisu. Dlatego każda firma, która nie chce łamać prawa nie powinna korzystać z oferty sztucznego linkowania witryn, czyli zaprzestać pozycjonowania strony. Konsekwencje niezastosowania się do zaleceń Google mogą być bardzo dotkliwe – od nałożenia filtra i przeniesienia strony na ostatnią pozycję, po całkowite wykluczenie z wyników wyszukiwania na dane hasło.

Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z faktu, że nieuczciwe praktyki nie są dobrym sposobem na skuteczne promowanie swojej oferty, dlatego szukają innych, bardziej satysfakcjonujących rozwiązań, takich jak np. marketing relacyjny. Jego prężnie rozwijającą się częścią są programy lojalnościowe, które ciągle zyskują nowych zwolenników. Zapewne niewielu przedsiębiorców ma świadomość, że korzystanie z możliwości jakie dają programy partnerskie, pozwala efektywnie zwiększać poziom sprzedaży, przy zachowaniu znacznie niższych kosztów w porównaniu do innych rozwiązań dostępnych na rynku. Ponadto, firma zyskuje wartość dodaną, jaką jest nawiązanie trwałych więzi z klientem oraz powtarzalność zakupów i odwiedzin.

Obecnie dostępnych jest kilka programów multipartnerskich – oferujących odbiorcom kompleksową ofertę różnych firm i generujących zwiększone zainteresowanie klientów – które można zaimplementować na potrzeby własnego produktu. Dzięki temu nie ma potrzeby budowania dedykowanych programów lojalnościowych. Według specjalistów, branża marketingu relacyjnego ma przed sobą doskonałe perspektywy rozwoju. Dlatego korzystanie z ich możliwości jest skuteczną alternatywą do, nie zawsze legalnego, pozycjonowania strony.

Planując budżet marketingowy warto dokładnie zbadać aktualne tendencje rynkowe i oczekiwania klientów. Na tej podstawie wybrać strategię promocji, która będzie najefektywniejsza w komunikacji własnego produktu. Warto też zapoznawać się z trendami z zagranicy i przewidywać popyt w branży. Należy jednak pamiętać, że najważniejszą wartością dodaną dla każdej firmy jest dotarcie do konkretnej grupy odbiorców i nawiązanie z nimi stałych, satysfakcjonujących relacji, które przełożą się na przywiązanie do marki, a w efekcie na wzrost sprzedaży. Wiadomo bowiem nie od dziś, że koszt utrzymania stałego klienta jest zdecydowanie niższy od kosztu dotarcia do nowego. Specjaliści wskazują również, że lojalni użytkownicy są mniej wrażliwi na zmianę ceny, wydają więcej na produkty, którym są wierni i sami promują ulubionego producenta, bądź usługodawcę wśród swoich znajomych.

Autor tekstu jest ekspertem w Guuli.pl.