MMLM – Mobile Multi Level Marketing

przez Grzegorz Kozubowski

Czyli o wykorzystaniu nowoczesnych metod promocji w marketingu sieciowym. Dlaczego? Ponieważ wraz z upowszechnieniem się telefonów dotykowych (tzw. smartfonów) i tabletów, powstały niespotykane dotąd możliwości reklamy oraz interakcji z klientami. W każdym biznesie, więc w network marketingu również…

Urządzenia te, w gruncie rzeczy są małymi, przenośnymi komputerami, które z powodzeniem mogą także świetnie spełniać rolę mobilnego biura lub nawet centrum zarządzania.

Biznesmeni na całym świecie korzystają ze zdobyczy rewolucji mobilnej. Dlaczego w branży MLM miałoby być inaczej?

Czym jest mobile marketing?

Ogólnie rzecz ujmując jest to całość działań marketingowych, jakie można realizować przy pomocy urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety. W marketingu mobilnym występują zarówno metody „przeniesione” z e-marketingu (marketingu internetowego), takie jak social media marketing, SEO, SEM czy reklama kontekstowa na stronach www. Oczywiście na urządzeniach mobilnych nabierają one swoistej specyfiki. Mobile marketing posiada również narzędzia, które są specyficzne tylko dla smartfonów i tabletów. Do takich działań należą m.in. geolokalizacja, QR kody, augmented reality (rozszerzona rzeczywistość), grywalizacja, aplikacje mobilne, strony mobilne i inne.

Czy na pewno warto?

Liczby tutaj są nieubłagane – już ponad 25% Polaków korzysta ze smartfonów (stan na rok 2012, wg raportu „Marketing Mobilny w Polsce 2012/2013” autorstwa Moniki Mikowskiej i TNS Polska). Tablety jeszcze nie są tak powszechne, ale ich sprzedaż sukcesywnie rośnie. Zwiększa się również liczba osób korzystająca z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Wspomniany raport podaje, że w 2012 było to 41% respondentów, natomiast kolejne 32% zadeklarowało chęć korzystania z nich w przyszłości. Z kolei analizy firmy Gartner podają, że w 2013 roku rynek reklamy mobilnej na świecie wzrośnie do 11,4 mld dolarów – w porównaniu do 9,6 mld z roku 2012.

Oznacza to, że coraz więcej firm decyduje się na promocję z wykorzystaniem mobile marketingu – nic nie wskazuje na załamanie tego rosnącego trendu.

Zastosowania mobile w MLM

Potencjalnych zastosowań mobile marketingu w branży MLM jest bardzo wiele, w bieżącym artykule omówię pokrótce kilka z nich. Z racji, że coraz więcej osób używa swojego smartfona do przeglądania internetu, bardzo dobrą strategią może być zaopatrzenie się w mobilną wersję swojej witryny. Strony takie są specjalnie przystosowane do przeglądania ich na małych, dotykowych ekranach, a więc mają odpowiedni rozmiar, „wagę”, a nawigacja po nich jest uproszczona. Dzięki tym zabiegom strony mobilne są czytelniejsze i bardziej przyjazne dla użytkowników mobilnych, co zwiększa prawdopodobieństwo, że potencjalny klient lub partner dłużej zostanie na naszej stronie i lepiej zapozna się z naszymi propozycjami.

reklamareklama

Kolejnym krokiem w mobile może być aplikacja mobilna. To nic innego, jak program napisany specjalnie na któryś z wiodących (najlepiej na wszystkie na raz) komórkowych systemów operacyjnych (obecnie są to: Android, iOS oraz WindowsPhone). Jaka to może być aplikacja? Możliwości są ograniczone praktycznie tylko naszą wyobraźnią oraz umiejętnościami programisty, któremu zlecamy wykonanie projektu. Od gier na urządzenia mobilne, które w zabawny sposób będą budowały wizerunek marki, poprzez „pomocne w życiu” aplikacje, które możemy propagować z naszym logiem (np. jeżeli zajmujesz się dystrybucją krawatów, możesz stworzyć aplikację, która w ciekawy i atrakcyjny wizualnie sposób, doradzi do jakiej koszuli, jaki dobrać krawat – oczywiście krawat TWOJEJ marki). Można tworzyć również dedykowane mini serwisy społecznościowe, które będą służyć szybkiej wymianie pomysłów pomiędzy dystrybutorami. Dobrze do tego dodać element tzw. grywalizacji, czyli „zamieniania życia na grę” i dodać możliwość zbierania punktów, odznak, ale to już zupełnie inna historia…

Bądźmy szczerzy. Plany marketingowe w MLM bywają często tak zawiłe i skomplikowane, że nawet niektórzy liderzy mają problemy z ich zrozumieniem. A gdyby tak interaktywna, atrakcyjna graficznie aplikacja sama objaśniała, jak wygląda droga do sukcesu, zwiększając tym samym zaangażowanie potencjalnego współpracownika w poznawanie planu marketingowego?

Ciekawym „smaczkiem” może być wizytówka z zamieszczonym na niej kodem QR. Kody te wyglądają mniej więcej jak kwadrat złożony z mniejszych, czarnych oraz białych kwadratów. Po zeskanowaniu go smartfonem otwiera on dostęp do nowych treści – zazwyczaj mobilnej strony, gry czy filmiku. Taki QR kod na wizytówce prezentuje się bardzo profesjonalnie, jak również świadczy o naszej „wrażliwości” na postęp technologiczny.

Zakończenie

Liczba użytkowników urządzeń mobilnych ciągle rośnie, co stwarza wspaniałe i nowatorskie możliwości dla marketingowców, również dla MLM-ów. W momencie. gdy na polskim rynku działa ok. 106 firm MLM (stan na maj 2013, za: http://www.networkmagazyn.pl/strona/lista-firm/), szczególnie jest ważne, by poszukiwać nowych sposobów na dotarcie do potencjalnego klienta, które wyróżnią nas na tle konkurencji. Funkcje takiego wyróżnika doskonale może spełniać mobile marketing!

Autor tekstu jest współorganizatorem konferencji Mobile Trends for Marketers, podczas której od podstaw będzie można poznać najbardziej skuteczne metody promocji w środowisku mobile oraz rozlosowane zostaną cenne nagrody m.in. wykonanie aplikacji mobilnej, strony mobilnej czy promocji firmy w kanale mobile. Więcej na temat konferencji na stronie: www.MobileTrends.pl

Od redakcji

Ponieważ „Network Magazyn” jest patronem medialnym konferencji Mobile Trends for Marketers, która odbędzie się w Krakowie 23-24 maja br. mamy dla naszych Czytelników niespodziankę. Każdy, kto zarejestruje się na to wydarzenie podając kod NETWORK otrzyma 30% zniżki. Rejestracja w tym miejscu: http://www.mobiletrends.pl/zapisy.php

Mogą Cię również zainteresować