źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Z kolei najpopularniejszymi firmami, kojarzonymi przez respondentów ze sprzedażą bezpośrednią i network marketingiem są: Avon, Oriflame i Amway. Aż 65,7% ankietowanych deklarowało, że korzysta z oferty sektora DS/MLM. Wśród powodów wskazywali m.in. jakość, często – jak podkreślali – wyższą niż produktów dostępnych w sklepach, korzystne ceny, możliwość zwrotu i reklamacji produktu bez względu na stopień zużycia oraz częste urozmaicanie oferty nowymi produktami.

Najwięcej ankietowanych, bo aż 76,2% w ten sposób dokonywało zakupu kosmetyków. Dużą popularnością cieszyły się także produkty chemii gospodarczej (20,9%) oraz elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego (głównie odkurzacze i roboty – 16,6%), a także usługi telekomunikacyjne (9,2%). Respondenci wybierali także suplementy diety i artykuły dietetyczne (8,7%), naczynia kuchenne (7,4%), biżuterię (4,4%), artykuły i usługi budowlane (3,3%) oraz filtry do wody (2%).

Mirosław LubońMirosław Luboń

Komentarz Mirosława Lubonia, dyrektora generalnego Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB): – Pierwsze miejsce kosmetyków nie jest zaskoczeniem choćby dlatego, że ogromna większość kupujących produkty firm sprzedaży bezpośredniej to kobiety. Myślę, że taka sytuacja utrzyma się jeszcze przez bardzo wiele lat. To, co cieszy nas wśród wyników tego badania, to stale rosnąca liczba konsumentów korzystających z tej formy dystrybucji, ich przekonanie o wielorakich korzyściach, jakie oferuje branża, a także o pełnym respektowaniu przez firmy sprzedaży bezpośredniej obowiązujących praw konsumenckich, w tym regulacji dotyczących reklamacji i zwrotu zakupionych produktów.

Wśród firm sektora sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego ankietowani najmocniej kojarzyli przede wszystkim właśnie przedsiębiorstwa kosmetyczne: Avon (37,6%), Oriflame (23,3%) oraz Amway (21,9%). A w dalszej kolejności: Zepter, Herbalife, FM Group, Vorverk oraz Mary Kay.

Z badania IBRiS wynika, że niezmiennie od wielu lat sprzedaż bezpośrednia i network marketing kojarzy się z tymi samymi firmami.

Metryka badań: czas realizacji badania – maj/czerwiec 2016; miejsce realizacji – badanie ogólnopolskie, metoda – badanie zrealizowane metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI); próba – losowo/kwotowa, stanowiąca liczebną reprezentację cech demograficznych dla ogółu mieszkańców kraju (dane wg GUS); Wielkość próby: N=1101.

Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) działa od 1994 roku i grupuje kilkadziesiąt przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż bezpośrednią i MLM na terenie Polski oraz firmy spoza branży. Ich łączny udział w rynku przekracza 65%. Główne cele stowarzyszenia to m. in.: stanowienie etycznych standardów sprzedaży i monitorowanie ich przestrzegania przez firmy członkowskie, dotyczy to także zasad „Kodeksu Sprzedaży Bezpośredniej PSSB”, promocja i stały rozwój tego kanału dystrybucji, podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat sektora, wyjaśnianie jego ekonomicznego znaczenia i zalet dla klientów oraz prezentowanie w kontaktach zewnętrznych stanowiska członków stowarzyszenia w sprawach istotnych dla sektora. Stowarzyszenie aktywnie działa także w obszarze edukacji i wspierania idei przedsiębiorczości wśród młodzieży i studentów, współpracując z kilkoma wyższymi uczelniami ekonomicznymi w kraju.

Na temat kosmetków w biznesie MLM rozmawialiśmy niedawno z wizażystką Marią Baranowską. Polecamy wywiad: