Koniunktura konsumencka

przez Katarzyna Wagner

Jak podaje GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, zmniejszył się w sierpniu br. w stosunku do poprzedniego miesiąca o 4,5 pkt proc., i osiągnął poziom 16,0 pkt proc., który był jednak wyższy niż przed rokiem o 4,0 pkt proc.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, w sierpniu zmniejszył się o 6,3 pkt proc. i ukształtował się na poziomie –22,6 pkt proc., mimo to poziom był wyższy niż przed rokiem o 5,9 pkt proc.

Zanotowane w sierpniu 2010 r. niekorzystne zmiany w koniunkturze konsumenckiej były wynikiem różnokierunkowych zmian głównych czynników determinujących nastroje konsumenckie. W badanym miesiącu odnotowano dalszą poprawę ocen dokonywania dalszych zakupów dla gospodarstw domowych w obecnych warunkach ekonomicznych oraz oczekiwanych możliwości zaoszczędzenia pieniędzy. Nie zmienił się poziom ocen dotyczących zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych, za to znacząco pogorszyły się oceny przewidywanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych, oceny zaistniałych i przewidywania zmian w sytuacji gospodarczej kraju oraz kierunkach przewidywanych zmian w poziomie bezrobocia.

Mogą Cię również zainteresować