Kim są sprzedawca bezpośredni i network marketingowiec?

przez Jolanta Flag

Dystrybutor w systemie sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego to najczęściej pracownik biurowy, handlowiec, nauczyciel, księgowy, student lub uczeń. 91,7% ogółu sprzedawców stanowią kobiety w wieku 30-39 lat (27,7%) oraz 16-24 lata (21,9%).

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Posiadają wykształcenie wyższe (47,1%) lub średnie (43,8%). System sprzedaży bezpośredniej i network marketing daje możliwości zarobkowania, zarówno w formie pracy dodatkowej, jak i na zasadzie samozatrudnienia. Praca w sektorze  to dla dwóch trzecich  (66,3%) badanych osób zajęcie dodatkowe – jedyne lub jedno z kilku dodatkowych.

Niewiele ponad 17% ogółu respondentów traktuje sprzedaż bezpośrednią i MLM jako główne oraz stałe miejsce pracy. Wśród osób, dla których jest to dodatkowe zajęcie, najwięcej jest pracowników biurowych (15,1%), handlowców (11,2%), nauczycieli (8,5%), księgowych (5,4%), studentów/uczniów (5,2%). Trzech na dziesięciu badanych pracuje w DS/MLM nie dłużej niż rok, a łącznie ponad 62% nie dłużej niż 4 lata. Ponad 17% ankietowanych współpracuje z firmami reprezentującymi ten biznes od 10 do 14 lat.

Osoby decydujące się na pracę w sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowym to w większości pełnoetatowi pracownicy (38%) lub studenci (22,2%). Co dziesiąty ankietowany określał się jako bezrobotny, poszukujący pracy. Wzrosła również – wobec danych z 2013 roku – liczba osób samozatrudnionych, emerytów i rencistów rozpoczynających swoją karierę w tym sektorze.

Prawie co trzeci ankietowany zanim zdecydował się na podjęcie zajęcia w sprzedaży bezpośredniej i MLM rozważał pracę pełnoetatową (28,1%), a niespełna jeden na pięciu respondentów (19,3%) myślał o samozatrudnieniu. Znaczny odsetek badanych osób nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, co może oznaczać, że forma zatrudnienia miała dla nich mniejsze znaczenie lub nie rozważali innych form zatrudnienia.

Źródło: Badanie IBRiS lipiec-sierpień 2015 r.Źródło: Badanie IBRiS lipiec-sierpień 2015 r.

Metryka badań: czas realizacji badania – lipiec/sierpień 2015 rok; miejsce realizacji – badanie ogólnopolskie; metoda – CAWI (Computer Assisted Web Interview); próba – osoby pracujące w systemie DS/MLM, współpracujące z firmami zrzeszonymi w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej; Wielkość próby – N=2712.

Mogą Cię również zainteresować