Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw często nie zdają sobie sprawy, jaką rolę w postrzeganiu marki przez otoczenie odgrywa jej wizerunek. Zbiór pozytywnych skojarzeń dotyczących firmy ma bezpośredni wpływ na relacje biznesowe. Rozpoznawalność produktów i usług, będąca wynikiem odpowiednio zaplanowanej oraz konsekwentnie realizowanej strategii wizerunkowej pozwala budować pozycję lidera na rynku. Dlatego na działania budujące świadomość marki w otoczeniu coraz częściej decydują się także firmy z sektora MŚP.

Wsparcie biznesu

Celem kształtowania świadomości marki jest to, aby została ona jak najdłużej zapamiętana przez otoczenie oraz wyróżniała się na tle konkurencji. Z badań TNS OBOP wynika, że znaczna większość przedsiębiorstw w procesie kreowania własnej tożsamości decyduje się na prowadzenie działań marketingowych mimo, że generują one jedne z najwyższych kosztów. Przedsiębiorstwa w Polsce zazwyczaj wykorzystują do tego celu reklamę prasową lub zewnętrzną, rzadziej telewizyjną czy radiową. Warto jednak zaznaczyć, że dwa ostatnie rodzaje mediów (z uwagi na wysokie koszty związane z prowadzeniem w nich działań reklamowych) zdominowane są przez największych graczy.

Z konieczności pracy nad wizerunkiem marki coraz częściej zdają sobie sprawę także mikro i makro przedsiębiorstwa. Mimo, że dystrybucja materiałów promocyjnych wśród partnerów biznesowych i klientów jest powszechnie wykorzystywana w dużych firmach, staje się także korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw z sektora MSP. Jego zaletą są przede wszystkim niższe koszty oraz skuteczność nośnika. Potwierdzeniem tego są wyniki finansowe firm, które produkują gadżety reklamowe. Branża rośnie w siłę, a materiały z nadrukiem własnego logo zamawiają już nawet te przedsiębiorstwa, które wcześniej nie zwracały uwagi na promocję, takie jak hurtownie akcesoriów biurowych czy wypożyczalnie samochodów.

Z przeprowadzonych badań na zlecenie organizacji Promotional Products Assocation International wynika, że większość (bo aż 83%) właścicieli przedsiębiorstw przyznaje, że rozdaje upominki by podziękować klientom. Ma to bezpośredni wpływ na autoprezentację firmy oraz świadczy o wysokim standardzie obsługi. Drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią było wykorzystanie gadżetów w celu wsparcia strategii marketingowej dla nowych rodzajów działalności – wskazało ją 53% przedsiębiorców.

Dłużej niż 3 sekundy

– Jedną z najważniejszych zasad przy wyborze gadżetu, który wręczamy naszym kontrahentom lub klientom, jest to aby był on związany z profilem przedsiębiorstwa oraz dostosowany do targetu, który go otrzyma – mówi Marzena Raczkiewicz z firmy MER Plus. – Materiały reklamowe odgrywają również istotną rolę w strategii estetycznej firmy. Jeśli ich projekt jest przemyślany, oryginalny oraz dobrze wykonany to z powodzeniem mogą one służyć jako narzędzie do promocji danej marki. Przykładem mogą być torby reklamowe z logo firmy – dodaje.

Szybko zmieniająca się moda ma bezpośredni wpływ na popularność trendów w różnych branżach. Rynek gadżetów jest szczególnie wyczulony na zmiany we wzornictwie. – Wciąż rosnącym powodzeniem cieszą się artykuły hand-made. Do tego stopnia, że przedsiębiorcy zawracają uwagę nawet na ręcznie malowane torby, w które pakują upominki dla kontrahentów – mówi Raczkiewicz.

Gadżet jest również dobrym narzędziem do wypromowania logo firmy. Statystycznie człowiek, który widzi reklamę zewnętrzną lub prasową jest w stanie skupić na niej swoją uwagę nie dłużej niż 3 sekundy i rzadko zdarza się, że do niej powraca. Zaletą gadżetów codziennego użytku jest więc to, że ich nabywcy mają styczność z logo firmy znacznie częściej niż w przypadku innych form reklamy. Jednym z najbardziej popularnych upominków reklamowych są artykuły piśmiennicze lub ceramiczne. Firmy do promocji swojego wizerunku wykorzystują również przedmioty o charakterze użytkowym, jak np. pendrivy.

Obecnie największą popularnością cieszą się najtańsze produkty z katalogów firm specjalizujących się w produkcji gadżetów promocyjnych. W poprzednich latach przedsiębiorstwa zwykle decydowały się na artykuły najwyższej jakości. Kluczowi kontrahenci obdarowywani są zazwyczaj upominkami o wyższej wartości – od 200 do 1000 zł. W branży gadżetów liczy się przede wszystkim kreatywność. Przykładem może być upominek w formie elektrycznej kolejki przewożącej dzwoniący telefon.