Essays On Fundamental And Applied Environmental Topics Mexican Drug War Photo Essay David Copperfield Essays Freedom Statue Gosick Novel Review Essay

Ile przeznaczamy na luksus?

przez Katarzyna Wagner

Właśnie został opublikowany przez KPMG raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. Pod lupę w badaniu wzięto 200 luksusowych marek, z których 61% jest dostępnych w Polsce. Mimo kryzysu odnotowano 8% wzrost dostępności marek oraz wzrost liczby zamożnych Polaków.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Średnio na zakup dóbr luksusowych bogaci oraz zamożni Polacy przeznaczają około 30 tysięcy złotych rocznie na osobę. Jaka jest różnica między osobą zamożną a bogatą? Według szacunków KPMG na podstawie danych Ministerstwa Finansów jako bogatych i zamożnych określa się ludzi mających przeciętny dochód miesięczny netto w wys. 15 280 złotych, a aspirujący do tej grupy to zarabiający powyżej 5 277 złotych netto. Ci pierwsi wydają rocznie 16,9 miliarda złotych na luksusowe zakupy, a druga grupa wydaje około 11,4 miliarda złotych rocznie. Cały rynek dóbr luksusowych w Polsce, mimo kryzysu, jest wart prawie 30 miliardów złotych. Być może dlatego dostępność marek z najwyższej półki jest z roku na rok coraz lepsza.

Raport KPMG po raz pierwszy poza akcesoriami, zegarkami, alkoholami, uwzględnił także samochody, jachty, samoloty oraz sztukę. Sprzedaż wszystkich tych dóbr rośnie z wyjątkiem inwestowania w sztukę, która idzie Polakom dość ciężko. Samochodów z najwyższej półki najwięcej sprzedają Audi i Mercedes. Zaraz potem są BMW i Volvo. Nowych Ferrari w ubiegłym roku sprzedano 11, Aston Martin sprzedał 14 nowych aut, a Bentley 6 sztuk.

Polacy sporo kupują nowych jednostek pływających. W 2010 roku zostało zarejestrowano 1533 jachty, w tym 172 łodzi powyżej 10 metrów długości. Samolotów jest też coraz więcej, ale są kupowane głównie przez firmy. Są one również wykorzystywane do celów prywatnych, jednak lepiej wrzucić je w koszty. Jeżeli chodzi o sztukę, to w 2010 roku sprzedano na aukcjach w Polsce prawie 4 tysiące obiektów o łącznej wartości ponad 30 milionów złotych. Jednak ta branża rozwija się najwolniej. Przyczyną może być to, że jesteśmy jeszcze niedojrzałym rynkiem i nie doceniamy inwestowania w sztukę. Polacy natomiast bardzo chętnie kupują zegarki, biżuterię, perfumy, technologię, akcesoria i dodatki.

Mogą Cię również zainteresować