Ile przeznaczamy na luksus?

przez Katarzyna Wagner
426 odsłony

Właśnie został opublikowany przez KPMG raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. Pod lupę w badaniu wzięto 200 luksusowych marek, z których 61% jest dostępnych w Polsce. Mimo kryzysu odnotowano 8% wzrost dostępności marek oraz wzrost liczby zamożnych Polaków.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Średnio na zakup dóbr luksusowych bogaci oraz zamożni Polacy przeznaczają około 30 tysięcy złotych rocznie na osobę. Jaka jest różnica między osobą zamożną a bogatą? Według szacunków KPMG na podstawie danych Ministerstwa Finansów jako bogatych i zamożnych określa się ludzi mających przeciętny dochód miesięczny netto w wys. 15 280 złotych, a aspirujący do tej grupy to zarabiający powyżej 5 277 złotych netto. Ci pierwsi wydają rocznie 16,9 miliarda złotych na luksusowe zakupy, a druga grupa wydaje około 11,4 miliarda złotych rocznie. Cały rynek dóbr luksusowych w Polsce, mimo kryzysu, jest wart prawie 30 miliardów złotych. Być może dlatego dostępność marek z najwyższej półki jest z roku na rok coraz lepsza.

Raport KPMG po raz pierwszy poza akcesoriami, zegarkami, alkoholami, uwzględnił także samochody, jachty, samoloty oraz sztukę. Sprzedaż wszystkich tych dóbr rośnie z wyjątkiem inwestowania w sztukę, która idzie Polakom dość ciężko. Samochodów z najwyższej półki najwięcej sprzedają Audi i Mercedes. Zaraz potem są BMW i Volvo. Nowych Ferrari w ubiegłym roku sprzedano 11, Aston Martin sprzedał 14 nowych aut, a Bentley 6 sztuk.

Polacy sporo kupują nowych jednostek pływających. W 2010 roku zostało zarejestrowano 1533 jachty, w tym 172 łodzi powyżej 10 metrów długości. Samolotów jest też coraz więcej, ale są kupowane głównie przez firmy. Są one również wykorzystywane do celów prywatnych, jednak lepiej wrzucić je w koszty. Jeżeli chodzi o sztukę, to w 2010 roku sprzedano na aukcjach w Polsce prawie 4 tysiące obiektów o łącznej wartości ponad 30 milionów złotych. Jednak ta branża rozwija się najwolniej. Przyczyną może być to, że jesteśmy jeszcze niedojrzałym rynkiem i nie doceniamy inwestowania w sztukę. Polacy natomiast bardzo chętnie kupują zegarki, biżuterię, perfumy, technologię, akcesoria i dodatki.

Mogą Cię również zainteresować