źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Pomysł na niszę

Pierwszym krokiem w kierunku prowadzenia własnego e-sklepu powinien być pomysł, poprzedzony gruntowną analizą rynku. Polski rynek nie należy do łatwych, a w sieci panuje spora konkurencja, niemal w każdej branży. Warto zatem dobrze zastanowić się, czy nasz projekt odpowiada potrzebom rynku i czy ma szansę sobie na nim poradzić. Jakie produkty chcemy oferować? Kto będzie naszą grupa docelową? W jaki sposób pozyskamy klientów? – to pierwsze pytania, które powinniśmy sobie zadać.

Nie wystarczą tu ogólne założenia, że będziemy sprzedawać zabawki dla dzieci. Doprecyzujmy, jakie będą to produkty, np. edukacyjne i interaktywne czy ręcznie robione lalki. Precyzyjne określenie asortymentu adresowanego do mniejszej grupy oraz znalezienie własnej niszy, to większa szansa na powodzenie początkującego e-biznesu. Nie ma bowiem wyraźnej konkurencji ze strony dużych i znanych marek, które nie inwestują w promocję konkretnych produktów.

Na próbę

Dobrym i szybkim sposobem na weryfikację założeń biznesowych oraz sprawdzenie, czy warto zająć się e-handlem jest sprzedaż na Allegro. Dzięki temu, stosunkowo małym nakładem kosztów, zapoznamy się z funkcjonowaniem rynku. Wystarczy bowiem posiadać towar oraz przygotować materiały do jego pakowania. Ze względu na ogromną popularność serwisu Allegro, istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że nasza oferta zainteresuje jej użytkowników lub przynajmniej zostanie przez nich zauważona. Jeśli dodatkowo zadbamy o atrakcyjny graficznie, wyróżniający się na tle konkurencji szablon aukcji, możemy w dość krótkim czasie pozyskać pierwszych klientów. Sprzedając na Allegro budujemy również zaufanie kupujących, poprzez system komentarzy. To ogromny potencjał, który możemy wykorzystać w dalszym rozwoju swojego e-biznesu.

Własny sklep

Prawdopodobnie już po kliku tygodniach (miesiącach), będziemy w stanie ocenić skuteczność naszych działań i koncepcji biznesowych. Jeżeli nasz asortyment będzie cieszył się zainteresowaniem ze strony kupujących i odnotujemy pierwsze zyski, warto pomyśleć o kolejnym kanale sprzedaży – sklepie internetowym. Dzięki temu będziemy mogli pracować na własną markę. Sprzedaż pod swoim szyldem umożliwia budowanie trwałych relacji z kupującymi, np. poprzez wysyłanie do nich newsletterów z aktualną ofertą. Sami decydujemy także o wyglądzie naszego sklepu, rozmieszczeniu produktów w ramach kategorii. Swoją ofertę możemy dodatkowo wzbogacić materiałami multimedialnymi, np. filmikami.

Idealnym rozwiązaniem będzie jednak integracja obu tych kanałów sprzedaży. Pozwoli ona bowiem osiągnąć efekt synergii, czyli zwielokrotnienia korzyści i maksymalizacji zysków. A jeśli nie wiesz, od czego zacząć i jak to wszystko zorganizować, skontaktuj się z fachowcami: Platforma iStore.pl.