źródło: www.flickr.com źródło: www.flickr.com

Pomimo tak dobrych wyników, aż ¾ reklamodawców w Europie, w tym także w Polsce, planuje jeszcze bardziej zwiększyć wydatki na reklamą internetową, ze szczególnym uwzględnieniem reklamy efektywnościowej – wynika z najnowszych badań „European Advertiser Survey 2011”.

Szeroko rozumiany rynek reklamy nawet w kryzysie prężnie się rozwija. Ze wszystkich cięć kosztów w firmach, wydatki na reklamę nie są ograniczane, a nawet rosną. eMartketer.com w swoim wrześniowym raporcie potwierdza ten fakt. Według niego do końca obecnego roku na reklamę w telewizji, radiu, prasie i internecie globalnie wydane zostanie blisko 500 mld dolarów, przy dynamice na poziomie 4,5% (rok do roku).

Rynek reklamy online jeszcze mocniejszy

Jednak to rynek reklamy internetowej rozwija się najszybciej. Szacuje się, że tegoroczny wzrost wydatków w tym sektorze ma wynieść aż 17,2%, co przełoży się na 80,2 mld dolarów wartości rynku. Tak duże kwoty w skali światowej świadczą o coraz większym zainteresowaniu przedsiębiorstw marketingiem internetowym. Europejski lider sprzedaży reklamy w modelu „płać za efekt” – zanox – postanowił przyjrzeć się jeszcze bliżej zmianom w wydatkach na kampanie internetowe.

Firma przeprowadziła badanie „European Advertiser Survey 2011”, w którym wzięło udział 600 menadżerów zajmujących się marketingiem online. W sondażach uczestniczyli przedstawiciele reklamodawców z 9 europejskich krajów, w tym z Polski. 75% z nich stwierdziło, że ich firmy planują zwiększenie wydatków na reklamę internetową. Kolejne 22% badanych prognozuje utrzymanie ich na tym samym poziomie. Jedynie 3% przewiduje zmniejszenie środków przeznaczanych na tę formę promocji.

Reklama afiliacyjna coraz popularniejsza

Jednym z ważniejszych wniosków, które wynikają z „European Advertiser Survey 2011” są zmiany w podziale budżetów przeznaczanych na marketing internetowy. Coraz częściej reklamodawcy decydują się na marketing afiliacyjny. Prawie 75% badanych zapowiedziało zwiększenie wydatków na reklamę w modelu „płać za efekt” w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Wynika to z oczekiwań klientów, którzy dostrzegli, że ten kanał generuje największy zwrot nakładów przeznaczonych na kampanie (ROI). Ważnym powodem, dla którego zachodzą takie zmiany jest duża elastyczność reklamy afiliacyjnej w kwestii planowania budżetów. Reklamodawcy stwierdzili również, że jest ona bardziej odporna na kryzys oraz lepiej dociera do grup docelowych. Z drugiej strony różne firmy będą się teraz prześcigały w dostarczeniu reklamodawcom jak najlepszych rozwiązań systemowych udogadniających przygotowanie i zrealizowanie konkretnych kampanii promocyjnych w sieci.

– W dzisiejszych czasach firmy wymagają pełnej przejrzystości działań, kontroli kosztów oraz widocznych efektów. Takie oczekiwania powodują, że reklamodawcy swoje budżety przeznaczone na marketing online coraz częściej kierują w stronę reklamy efektywnościowej – mówi Philipp Justus, prezes zarządu zanox. – Wyniki badań są dla nas jednoznacznym sygnałem do wprowadzenia daleko idących zmian w funkcjonowaniu naszej firmy oraz oferowanych narzędziach. Efektem tego jest „zanox marketplace” – innowacyjna platforma sprzedaży reklamy efektywnościowej – podsumowuje Justus.

Rewolucja w reklamie efektywnościowej?

Podczas największej w Europie konferencji oraz targów poświęconych marketingowi internetowemu i reklamie online Dmexco, które rozpoczęły się w Kolonii (Niemcy), firma zanox zaprezentowała platformę „zanox marketplace”. Dostęp do ponad miliona wydawców, blisko czterech tysięcy reklamodawców, nowoczesny interfejs, szybka komunikacja oraz liczne elementy społecznościowe – to tylko niektóre cechy nowej platformy. Innowacyjne narzędzie sprzedaży reklamy efektywnościowej będzie dostępne w sześciu językach, a swoim zasięgiem obejmie 12 krajów Europy, w tym także Polskę.

– Najważniejszą zmianą, jaką niesie ze sobą „zanox marketplace” jest możliwość wyszukiwania partnerów biznesowych. Dostęp do niej otrzymają reklamodawcy, wydawcy oraz pośrednicy. Będzie się to odbywało w ramach jednej, centralnej, europejskiej platformy. Jesteśmy przekonani, że umożliwienie bezpośredniej komunikacji partnerom biznesowym przyczyni się do dynamicznego rozwoju reklamy afiliacyjnej w Europie – dodaje Jakub Maj, dyrektor regionalny ds. sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej w zanox.