Donald Trump & Robert Kiyosaki Donald Trump & Robert Kiyosaki

Jest twórcą planszowej gry edukacyjnej o nazwie CASHFLOW, która uczy zasad postępowania z pieniędzmi. Jego międzynarodowa firma szkoleniowa edukuje dziesiątki tysięcy absolwentów zagadnień związanych z inwestowaniem, akumulowaniem majątku, zakładaniem i sprzedawaniem firm. Donald Trump to przedsiębiorca miliarder, najbardziej znany jako właściciel prestiżowych nieruchomości w USA. Kierownik, założyciel oraz CEO w Trump Organization. Jego ojciec, Fred Trump, był znanym developerem. Odziedziczony po nim majątek, Donald kilkukrotnie pomnożył, zdobywając przy tym światową sławę. Z ramienia stworzonej przez siebie organizacji zarządza ponad 100 firmami. Wśród nich znajduje się m.in. Trump University – prywatny uniwersytet o charakterze ekonomicznym. Trump znajduje się na liście najbogatszych ludzi świata magazynu Forbes z majątkiem szacowanym na ok. 3 miliardy $.

W jednej z moich poprzednich książek, Kwadrant przepływu pieniędzy, drugiej z serii Bogaty ojciec, wyjaśniam dlaczego niektórym ludziom wzbogacenie się przychodzi łatwiej niż innym. Kwadrant przepływu pieniędzy to najważniejsza z moich książek dla tych wszystkich, którzy chcą dokonać zmian w swoim życiu. Wprowadziłem w niej podział na następujące grupy:

  • P – Pracownik
  • S – Samozatrudniony lub Specjalista
  • B – Właściciel dużego biznesu, na przykład Donald Trump
  • I – Inwestor

Dlaczego marketing sieciowy?

Gdy po raz pierwszy usłyszałem o marketingu sieciowym, byłem przeciwny tej idei. Ale, gdy otworzyłem mój umysł, zacząłem dostrzegać korzyści, których większość biznesów innego typu nie oferuje. Trwały sukces w życiu jest odzwierciedleniem Twojego wykształcenia, doświadczeń życiowych oraz Twojego charakteru. Wiele firm działających na zasadzie marketingu sieciowego oferuje szkolenia pomocne w tych kluczowych dziedzinach.

Robert Kiyosaki & Donald Trump Robert Kiyosaki & Donald Trump

Większość szkół przygotowuje ludzi do funkcjonowania w kwadrantach P lub S, co nie jest złe, jeżeli to właśnie w tych kwadrantach chcesz osiągać dochody przez całe swoje życie. Większość programów MBA szkoli studentów w taki sposób, by mogli oni objąć dobrze płatne stanowiska w świecie korporacji, czyli także w kwadrancie P, a nie B.

Marketing sieciowy: biznes dla ludzi, którzy chcą zmienić swoje życie.

Co zrobić w sytuacji, gdy jesteś w kwadrancie P lub S i chcesz to zmienić? A jeżeli chciałbyś znaleźć się w kwadrancie B? Jak możesz się przygotować do funkcjonowania w tym właśnie kwadrancie? Polecałbym Ci biznes działający na zasadach marketingu sieciowego. Jest to system idealnie nadający się dla tych, którzy chcą się zmienić i zdobyć niezbędne umiejętności oraz wyrobić w sobie odpowiednią postawę, aby móc odnieść sukces w kwadrancie B. Bycie przedsiębiorcą i zbudowanie biznesu w kwadrancie B nie jest proste. Właściwie, to moim zdaniem jest to jedno z najtrudniejszych wyzwań, jakich można się podjąć. To właśnie dlatego w kwadrantach P i S znajduje się najwięcej osób, ponieważ funkcjonowanie w nich jest o wiele łatwiejsze niż w kwadrancie B. Jak mawiają niektórzy: „Gdyby to było proste, to każdy by to robił.”

Jedną z ważniejszych umiejętności wymaganych w każdym biznesie z kwadrantu B są zdolności przywódcze. Czy potrafisz pokonać swój strach oraz sprawić, żeby inni zapanowali też nad własnym, aby można było wykonać powierzone zadanie?(Robert T. Kiyosaki)

Ja też musiałem pokonać brak pewności siebie, nieśmiałość i strach przed odrzuceniem. I musiałem się nauczyć, jak się podnieść i iść dalej po poniesionej porażce. Ktoś, kto chce odnosić sukcesy w biznesie działającym w kwadrancie B – niezależnie od tego, czy jest nim marketing sieciowy, franchising czy pierwsze przedsięwzięcie biznesowe – musi wykształcić w sobie tych kilka istotnych cech charakteru. Jedną z ważniejszych umiejętności wymaganych w każdym biznesie z kwadrantu B są zdolności przywódcze. Czy potrafisz pokonać swój strach oraz sprawić, żeby inni zapanowali też nad własnym, aby można było wykonać powierzone zadanie? Tej umiejętności nauczyłem się w korpusie piechoty morskiej. Dla oficerów korpusu piechoty morskiej sprawą nadrzędną była umiejętność poprowadzenia innych do walki, mimo, że każdy z nas się bał, iż zginie. Spotykam wielu ludzi z kwadrantu S – specjalistów lub właścicieli małego biznesu, którzy chcieliby zrobić krok naprzód, ale po prostu brak im umiejętności przywódczych. Nikt nie chce robić tego, co mówią. Pracownicy nie ufają swojemu przywódcy bo nie potrafi on zainspirować swoich ludzi, aby poprawiali swoją pozycję.

Robert Kiyosaki & Donald Trump Robert Kiyosaki & Donald Trump

Jak wspominałem wcześniej, magazyn Forbes określa właściciela dużego biznesu, właściciela biznesu w kwadrancie B, jako osobę, która kontroluje biznes zatrudniający ponad 500 pracowników. Dzięki tej definicji widać, dlaczego umiejętności przywódcze są w kwadrancie B niezbędne. Gdzie możesz znaleźć biznes, który zainwestuje czas w Twoją edukację, rozwój i stworzenie Twojej firmy? Odpowiedź brzmi: tak funkcjonuje większość biznesów działających na zasadach marketingu sieciowego.

Marketing sieciowy to biznes należący do kwadrantu B

Zbudowanie biznesu w kwadrancie B nie jest zadaniem prostym. W związku z tym musisz zadać sobie kilka ważnych pytań: „Czy mam dość motywacji? Czy chcę wyjść poza moją strefę komfortu? Czy jestem skłonny dać się prowadzić komuś innemu oraz samemu nauczyć się kierować innymi? Czy mam w sobie osobowość bardzo bogatego człowieka, która chce się ujawnić?”. Jeżeli Twoje odpowiedzi są twierdzące, to zacznij się rozglądać za biznesem działającym na zasadzie marketingu sieciowego, który oferuje świetny program szkoleniowy. Mniej skupiłbym się na produktach czy uposażeniu, a bardziej na oferowanej przez firmę edukacji i programie rozwoju osobistego. Biznes działający na zasadzie marketingu sieciowego jest biznesem w kwadrancie B, ponieważ spełnia kilka kryteriów, które są ważne w przypadku każdego innego biznesu lub inwestycji. Te kryteria to:

  • Dźwignia finansowa. Czy mogę wyszkolić innych ludzi, aby dla mnie pracowali?
  • Kontrola. Czy mam prawnie chroniony system, który należy do mnie?
  • Kreatywność. Czy biznes ten pozwoli mi być kreatywnym i rozwinąć mój osobisty styl oraz talenty?
  • Możliwość rozwoju. Czy mój biznes będzie mógł rozwijać się w nieskończoność?
  • Przewidywalność. Czy rozwój mojego biznesu jest przewidywalny, jeżeli będę robił to, co do mnie należy? Jeśli odniosę sukces i będę rozwijał biznes, czy mój przychód będzie rósł wraz z moim sukcesem i ciężką pracą?

Czy marketing sieciowy nie jest piramidą finansową?

Ludzie często pytają mnie o to, czy marketing sieciowy nie jest piramidą finansową. Odpowiadam, że tak naprawdę to korporacje tradycyjne są piramidami finansowymi. Korporacja ma tylko jedną osobę na szczycie, zwykle jest nią prezes, a wszyscy inni są poniżej.

Model prawdziwego biznesu opartego na marketingu sieciowym jest dokładnym przeciwieństwem tradycyjnego modelu biznesu. Jest on stworzony tak, abyś to Ty był u szczytu, a nie na samym dole. Prawdziwy biznes tego typu nie odniesie sukcesu, dopóki nie będzie stawiał ludzi na pierwszym miejscu.

Dodatkowe kwestie warte omówienia

Poniżej zebrałem kilka innych kwestii, o których chciałbym tu jeszcze wspomnieć:

  • Większe ulgi podatkowe. Zakładając biznes prowadzony po godzinach w systemie marketingu sieciowego i pozostając przy dotychczasowej pracy, nabywasz prawo do ulg podatkowych, z których mogą korzystać ludzie bogaci. Osoba prowadząca biznes po godzinach może wykorzystać więcej odpisów podatkowych niż pracownik. Na przykład, będziesz mógł odliczyć sobie wydatki na samochód, paliwo, część posiłków oraz rozrywkę. Oczywiście musisz skontaktować się z księgowym i zasięgnąć porady dotyczącej Twojej sytuacji. Także koszt takich porad można odliczyć. W większości wypadków pracownik nie może sobie pomniejszyć podatku z tego tytułu. Innymi słowy, państwo pozwoli Ci odliczyć sobie wydatek na poradę dotyczącą tego, jak mniej zapłacić fiskusowi.
  • Spotykaj się z ludźmi, którzy myślą tak jak Ty. Jedną z korzyści, jakich sam doświadczyłem, było to, że moi znajomi też chcieli – prawdopodobnie jak ja – być w kwadrancie B. Ale, gdy stawiałem pierwsze kroki jako przedsiębiorca, większość moich znajomych z kwadrantu P myślało, że postradałem zmysły. Nie byli w stanie zrozumieć, dlaczego nie chciałem mieć stałej pracy czy comiesięcznej wypłaty. Tak więc, ważnym etapem procesu przechodzenia do kwadrantu B jest otaczanie się ludźmi, którzy albo już należą do tego kwadrantu, albo chcą się w nim znaleźć.
  • Daj sobie czas. Aby odnieść sukces w którymś z kwadrantów, potrzeba czasu. Tak jak potrzeba czasu, aby wspiąćsię na szczyt korporacyjnej drabiny, będąc pracownikiem, lub odnieść sukces jako lekarz czy prawnik w kwadrancie S, tak samo potrzeba czasu i poświęcenia, aby powiodło nam się w kwadrancie B. Ja pracowałem latami, zanim w kwadrancie B zbudowałem biznes, który odniósł sukces. Daj sobie czas. Osobiście dałbym sobie przynajmniej 5 lat na naukę, aby znaleźć się w kwadrancie B.
  • Firmy funkcjonujące na zasadzie marketingu sieciowego działają z dużą cierpliwością. Jedną z korzyści z marketingu sieciowego jest to, że biznes taki będzie w Ciebie inwestował, nawet jeśli nie zaczniesz od razu odnosić sukcesów. Pracując w korporacji, masz zwykle 6 miesięcy na przystosowanie się, ale jeśli przez następne 6 miesięcy nie odniesiesz sukcesu, to najprawdopodobniej zostaniesz zwolniony. W świecie marketingu sieciowego dopóki chcesz inwestować swój czas, większość firm będzie razem z Tobą pracowała nad Twoim rozwojem. W końcu oni chcą, abyś to Ty dostał się na szczyt.
  • Zastosuj dźwignię systemów, które już istnieją. Systemy w marketingu sieciowym są już wypróbowane i sprawdzone, co pozwala Ci od razu zacząć działać – nie będziesz musiał tworzyć wewnętrznego systemu nowej firmy.

Na zakończenie

Gdy wreszcie mój umysł przestał się buntować, zobaczyłem część niepowtarzalnych korzyści, jakie marketing sieciowy oferuje osobom, które chcą czegoś więcej od życia. Zwykle koszt rozpoczęcia działania w marketingu sieciowym jest znacznie niższy niż samodzielne budowanie biznesu.

Odpowiedź Donalda

Marketing to potężne narzędzie, a marketing sieciowy może tę potęgę jeszcze zwiększyć, jeżeli jesteś ambitny. Oto prosty przykład. Wyobraź sobie produkt, a potem zapomnij o jakiejkolwiek formie dotychczasowej reklamy. To Ty zajmujesz się jego marketingiem i reklamą.

Nie jest to łatwe zadanie, ale można je wykonać, jeżeli masz w sobie dość pasji, aby samemu się tym zająć i utrzymać ten impet oraz motywację na wysokim poziomie. Potrzebny jest do tego duch przedsiębiorczości, a to oznacza skupienie i wytrwałość. Nie polecam marketingu sieciowego osobom, które nie mają dużych ambicji.

Upewnij się, że dany produkt jest wart energii i całkowitego poświęcenia. (Donald J. Trump)

Kolejnym ważnym aspektem marketingu sieciowego jest jego towarzyski charakter, tak więc jeżeli nie jesteś osobą towarzyską i otwartą, to dobrze się zastanów, zanim się w to zaangażujesz. Upodobanie do przebywania w towarzystwie jest tu warunkiem koniecznym.

Tak samo jak w reklamie, nie ma sensu tworzyć fantastycznej kampanii, jeżeli Twój produkt nie jest równie fantastyczny. Musisz też pamiętać, że jeżeli postanowisz być dystrybutorem, to przez niezadowolonych klientów możesz być pociągnięty do odpowiedzialności prawnej za zapewnienia dotyczące produktu, firmy oraz dostępnych możliwości. Ale przede wszystkim upewnij się, że produkt ten wart jest energii i całkowitego poświęcenia. W przeciwnym wypadku będziesz się energicznie kręcił w miejscu.

Robert wspomina o znaczeniu wyjścia poza Twoją własną strefę komfortu, jeżeli chcesz się zająć marketingiem sieciowym. Mówi też o tym, aby dać sobie dość czasu. Warto rozważyć te wskazówki. Zgodzę się też, że posiadanie cech dobrego przywódcy jest niezbędne, aby osiągnąć sukces. Na pewno musisz przyjąć postawę przywódcy i wierzyć, że możesz wykonać swoje zadanie.

Tak jak w przypadku każdego innego przedsięwzięcia, zanim zaczniesz, dowiedz się wszystkiego na temat tego, czego zamierzasz się podjąć. Funkcjonowanie marketingu sieciowego w różnych firmach dowiodło, że może on być realnym i opłacalnym źródłem dochodu, a związane z nim wyzwania mogą akurat Tobie odpowiadać. Moglibyśmy wymienić tu wiele przykładów ludzi, którzy odnieśli niezwykłe sukcesy – przede wszystkim dzięki pracowitości, entuzjazmowi i właściwemu produktowi, dobrze jest też trafić na odpowiedni moment dla produktu. Jak w wielu kwestiach, o których wspominaliśmy, tak i tu mamy do czynienia z konkretami oraz z zagadnieniami mniej namacalnymi, jednak sukces nigdy nie jest zupełną zagadką i to także dotyczy marketingu sieciowego.

Większość z nas słyszała o zogniskowanym wywiadzie grupowym, czyli narzędziu analitycznym, z którego korzystają agencje reklamowe, gdy testują nowy produkt. Przeprowadzając taki wywiad, ankieterzy udają się w różne miejsca i pytają przypadkowych przechodniów, co im się w nowym produkcie podoba, a co nie. Najlepiej by było, gdybyś miał to narzędzie na względzie przy wyborze produktu. Nawet jeśli Tobie się on podoba, nie musi to oznaczać, że innym także przypadnie do gustu. Ważne jest, aby znaleźć wspólny mianownik w kwestii atrakcyjności produktu. Krótko mówiąc, moja porada dotycząca marketingu sieciowego brzmi:

Przeprowadź należytą analizę rynku, a potem skup całą energię na swoim produkcie. Prawdziwy entuzjazm trudno pokonać, więc będziesz miał duże szanse powodzenia.