Czynniki motywujące w biznesie

przez Grzegorz Cieślik

Zastanawiasz się czasem co Cię motywuje w pracy/biznesie? Często na wykładach rzucam to pytanie do uczestników – wtedy zapada cisza… A gdy jako trener mentalny pomagałem firmom przy rekrutacjach ( „czytałem” kandydatów), na powyższe pytanie padały różne odpowiedzi. Mniej lub bardziej korzystne dla rekrutowanych.

Postanowiłem zatem przedstawić Wam dziś te pomijane, jak i często wskazywane powody, dla których ktoś pracuje. Co motywuje ludzi do pracy? Jakie cele, marzenia, potrzeby, napędzają sukces zawodowy?

1. Pieniądze

Wiele osób boi się przyznać do tego faktu. Jednak pieniądze są motywacją dla każdego. No, może PRAWIE dla każdego, bo różni ludzie po Ziemi chodzą. Ale za pracę dostajemy pieniądze, a one umożliwiają nam życie na poziomie materialnym. Czy to na rozmowie kwalifikacyjnej, czy to na spotkaniu w biznesie tradycyjnym tudzież na rozmowie o systemie MLM czy DS:

Nigdy nie bój się przyznać, że jednym z czynników motywujących są dla ciebie pieniądze.

Oczywiście one są jednym z wielu czynników. Jeśli podczas dyskusji Twój rozmówca odniesie wrażenie, że są one dla Ciebie JEDYNYM wyznacznikiem – nie będzie to zbytnio korzystne. Wielu kandydatów o pracę w firmach, z którymi współpracowałem, odpadło tylko z tego powodu. Wspólnik/pracodawca nie widział innych – jak to nazywam – motywatorów i było to źle widziane. Ktoś kto osiąga sukces potrzebuje też innych wyznaczników:

2. Rozwój

Możliwość rozwoju to podstawa. Jeśli to Cię nie motywuje, to współpraca biznesowa raczej nie wypali. Biznes kocha rozwój, więc i jego twórcy powinni się rozwijać. To bardzo ważny argument we wszystkich rozmowach biznesowych. Oczywiście mogą trafić się osoby, których rozwój nie motywuje, ale przed nimi pierwszeństwo mają jednak rozwojowi partnerzy/współpracownicy. Rozwój tutaj rozumiany jako nowa wiedza, podnoszenie kompetencji, kwalifikacji, umiejętności – jakkolwiek tego nie nazwiemy – pomaga w osiąganiu sukcesu w biznesie.

3. Środowisko

To bardzo ważny czynnik i jest on sprawdzany na każdej rozmowie biznesowej. W sumie ten czynnik decyduje o każdej współpracy. Aby działania były skuteczne i efektywne potrzeba kooperacji. A ona jest możliwa, gdy atmosfera pomiędzy ludźmi jest korzystna. Jeśli w grupie występuje osoba wszczynająca konflikty, nieporozumienia – efekty całej grupy zostaną zaniżone. Więc każdy mądry biznesmen – odrzuci współpracownika, którego nie motywuje dobra i korzystna atmosfera w pracy.

4. Prestiż

Nikt chyba nie chce pracować w firmie, której się wstydzi. Hmm… Cofam to. Znam takich ludzi, którzy o to nie dbają. Toteż zjawisko zwane sukces jest tam nieznane. Czysta egzystencja. Ale, gdy rozmawiasz z kimś o współpracy, to dla obu stron prestiż firmy jest ważny, bo to czynnik bardzo motywujący. Byłem kiedyś nawet świadkiem, jak podczas rekrutacji do pewnego przedsięwzięcia biznesowego kandydat nie miał pojęcia o prestiżu firmy, w której chciał działać. Było to odebrane bardzo niekorzystnie przez zarząd. Jeśli człowieka motywuje prestiż firmy to znak dla współpracowników, właścicieli czy partnerów biznesowych, że taka osoba identyfikuje się z firmą i pewność, że sama będzie utrzymywała ten prestiż poprzez swoje działania.

Czynników motywacyjnych w biznesie jest wiele. Wybrałem te cztery bo najczęściej się pojawiają na rozmowach w sprawie współpracy biznesowej. Oczywiście każdy indywidualnie podchodzi do tematu i stawia nacisk na coś innego. Niezmienny jest jednak fakt, że to ważna kwestia w budowaniu biznesu. Osoby tworzące wspólny organizm jakim jest dany biznes są jak komórki w ludzkim ciele. Jeśli jedna okaże się rakowa – aktywna, cały organizm może na tym ucierpieć. Dobierajmy więc współpracowników korzystnych i wybierajmy pracodawców korzystnych – bo wzajemnie się uzupełniamy. Życzę Wam samych korzystnych biznesów.

Autor tekstu jest trenerem mentalnym w Holistic Mind.

Mogą Cię również zainteresować