źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Najnowsze badanie* zostało przeprowadzone na zlecenie UOKiK przez TNS Polska w dniach 2-5 sierpnia 2012 roku. Jego celem była diagnoza stanu wiedzy i opinii Polaków na temat usług oferowanych przez przedsiębiorców działających na rynku finansowym.

Co to jest parabank?

Na pytanie: co to jest parabank? nie potrafiło odpowiedzieć 54% respondentów – prawidłową odpowiedź znało 27%. Jednak co dziesiąty uważał, że parabank to bank, który łatwo i szybko udziela pożyczek. Możliwość uzyskania „szybkich pieniędzy” to najczęstszy powód, dla którego ankietowani zdecydowaliby się na pożyczkę w takiej instytucji (36%).

Co się dzieje, gdy parabank bankrutuje?

Połowa Polaków (50%) nie umiała odpowiedzieć na pytanie, co się dzieje z pieniędzmi powierzonymi parabankowi w sytuacji jego bankructwa. 39% konsumentów wiedziało jednak, że w takiej sytuacji mogą stracić wszystkie oszczędności.

Co jest dla ciebie najważniejsze podczas inwestowania?

Po pierwsze – zysk, po drugie – zabezpieczenie na wypadek bankructwa instytucji finansowej – to najważniejsze kryteria wyboru danej oferty dla ponad 1/3 Polaków (35%). Natomiast 17% zwraca uwagę na opinie innych, rekomendacje analityków rynkowych oraz informacje o ofercie przekazywane przez pożyczkodawcę.

Czy czytasz umowę?

Ponad połowa ankietowanych (52%) zadeklarowała, że przed podpisaniem umowy dotyczącej pożyczki lub zainwestowania pieniędzy czyta zawarte w niej warunki. Natomiast aż co piąty badany (20%) nie robi tego nigdy.

Parabanki – działania UOKiK

Prezes UOKiK prowadzi obecnie blisko 30 postępowań dotyczących instytucji parabankowych. Ocenia w nich m.in. jak sprawdzana jest zdolność kredytowa klientów, głównie w kontekście haseł reklamowych zachęcających do wyboru danej oferty: „pieniądze bez BIK”, „z komornikiem”, „na dowód”, „bez badania zdolności” itp. Analizowane są także umowy zawierane z konsumentami pod kątem występowania w nich klauzul niedozwolonych oraz sprzecznych z ustawą o kredycie konsumenckim. Wyniki analizy zostaną opublikowane jeszcze w tym roku.

Zmiany legislacyjne

W związku z rekomendacjami, jakie wypracowano w ramach współpracy pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za rynek finansowy w Polsce, UOKiK przygotował propozycje zmian w prawie. Aby zwiększyć skuteczność naszych działań planujemy wprowadzenie do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przepisu, dzięki któremu będzie można informować wszystkich uczestników rynku o potencjalnym naruszeniu przepisów konsumenckich przez instytucje finansowe. Planujemy ponadto ograniczyć możliwość kwestionowania przez przedsiębiorcę rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji. Jest to szczególnie ważne np. dla rozstrzygnięć nakazujących zaprzestania stosowania określonej praktyki albo wycofania reklamy, która narusza zbiorowe interesy konsumentów.

Pomoc

Zachęcamy do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące rynku usług finansowych. Przypominamy też, że bezpłatnych porad konsumenckich w zakresie umów zawieranych z instytucjami finansowymi udzielają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów. O pomoc można także poprosić Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 lub w jej oddziałach, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich odpowiada na pytania wysłane drogą elektroniczną pod adresem [email protected]. Pomoc konsumencka w Polsce jest finansowana m.in. z budżetu UOKiK. Komentarz rzecznika prasowego UOKiK w formie mp3 dot. usług finansowych znajduje się pod tym adresem: http://uokik.gov.pl/download.php?plik=12136

*Badanie zostało przeprowadzone przez TNS Polska od 2 do 5 sierpnia 2012 roku, techniką wywiadu bezpośredniego wspomaganego komputerowo (CAPI), na reprezentatywnej, losowo wybranej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat.