Night Meeting Ray Bradbury Summary Example Of Hume's Moral Philosophy Essay Animal Experimentation Essay Thesis Outline Phd Research Budget Template Help With My Popular School Essay On Hacking Citing Reference Apa Style Paper

Co kraj, to przeglądarka

przez Natalia Osica

Firefox traci użytkowników, Chrome zyskuje. Również w Polsce. WebKit Mobile najpopularniejsza na Słowacji. Gemius opublikował raport dotyczący rynku przeglądarek internetowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Prezentowane dane pochodzą z lipca 2013 roku.

źródło: sxc.huźródło: sxc.hu

Z raportu wynika, że w minionym roku najwięcej zyskał Chrome – przeglądarka firmowana przez Google. Natomiast niedawny lider – Firefox, w każdym kraju zanotował spadek popularności. Tam, gdzie jeszcze w lipcu zeszłego roku królowała przeglądarka Mozilli, obecnie najważniejszy jest Chrome. Jedynie na Węgrzech, na Słowenii oraz w Polsce, przeglądarka Google nie jest jeszcze liderem. Na tych rynkach nadal dominuje Firefox.

– Obserwowany wzrost popularności przeglądarki Chrome jest najprawdopodobniej efektem skutecznych działań marketingowych firmy Google, a także powiązań przeglądarki z innymi produktami tej marki, zajmującymi czołowe miejsca w swoich kategoriach, jak na przykład wyszukiwarka – komentuje Wojciech Ciemniewski, badacz z Laboratorium Interaktywnych Technologii OPI. Jego zdaniem umacnianie się pozycji Chrome w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest zgodne z ogólnym wzrostem popularności tej przeglądarki w innych obszarach świata i prawdopodobnie ten trend będzie się utrzymywał.

Poza Firefoxem i Chrome, jako trzecia w rankingu, pojawia się Opera oraz Internet Explorer. Choć Opera ma ogólnie znikomy udział w rynku, to na Ukrainie (25% ruchu internetowego) i Białorusi (37%) jest on znaczący. Opera jest też jedną z najpopularniejszych przeglądarek w Mołdawii (4%). Z kolei Internet Explorer ma największy udział w rynku estońskim (31%) i czeskim (32%) choć także zanotował spadek. Przeglądarka Microsoftu jest też popularna w Bułgarii, Chorwacji, Polsce, Słowenii, na Węgrzech, Litwie i Łotwie oraz Serbii.

Na uwagę zasługuje też pojawiający się w zestawieniu WebKit Mobile. Na Słowacji (i tylko tam) ta przeglądarka dedykowana urządzeniom mobilnym znalazła się w trójce najpopularniejszych i zanotowała niemal dwukrotny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Obecnie odpowiada za niemal jedną piątą (18%) ruchu internetowego na rynku słowackim.

Na rynku polskim ruch internetowy z Chrome wzrósł o jedną piątą w porównaniu z zeszłym rokiem (29%). Natomiast MSIE (16%) i Firefox (40%), który nadal jest najpopularniejszą przeglądarką wykorzystywaną przez polskich internautów, odnotowały spadki na poziomie kilku punktów procentowych.

– Układ wyników jest kształtowany m.in. przez zwiększającą się penetrację dostępu mobilnego do sieci za pośrednictwem smartfonów i tabletów, różną strukturę demograficzną internautów w poszczególnych krajach oraz aplikacje preinstalowane w nowych urządzeniach. Nie należy zapominać o współużytkowaniu kilku przeglądarek na jednym urządzeniu oraz zjawisku multiscreeningu, występującym wśród bardziej zaawansowanych technologicznie internautów – uzupełnia Wojciech Ciemniewski.

Analizą objęto kraje z Europy Środkowo-Wschodniej, w których Gemius prowadzi pomiar ruchu na stronach internetowych, tj. Białoruś, Bułgarię, Chorwację, Czechy, Estonię, Litwę, Łotwę, Mołdawię, Polskę, Serbię, Słowenię, Słowację, Ukrainę i Węgry. Dane pochodzą z lipca 2012 roku i lipca 2013 roku.

Mogą Cię również zainteresować