Resume Career Objective For Electrician Lester Thurow Essays On Poverty Rage Comic Presentation Acknowledgement Quotes Phd Thesis

Być albo nie być? Oto jest pytanie

przez Anna Tamborska

Internet wymusił na handlu nieodwracalne zmiany. Tymczasem rozwój technologii mobilnych i urządzeń przenośnych niesie ze sobą kolejną rewolucję w sprzedaży – tzw. rewolucję mobilną. I wszystko wskazuje na to, że handel mobilny „m-commerce” stanie się najpopularniejszą formą sprzedaży detalicznej.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Zdaniem ekspertów z czasem prawie 90% całego ruchu w globalnej sieci będzie pochodziło z urządzeń przenośnych. Czy to brzmi znajomo, że w czasie wizyty w sklepie sprawdzamy na miejscu ceny u konkurencji oraz opinie innych użytkowników w swoim telefonie?

Z danych raportu Centre for Retail Research zrealizowanego dla europejskiej porównywarki cen Kelkoo wynika, że w 2011 roku Europejczycy łącznie wydali na zakupy w sieci 824,14 mld PLN, z czego 18,54 mld PLN stanowią wydatki Polaków. Spośród wszystkich europejskich krajów Polska wyróżniła się najwyższym wzrostem wartości rynku e-commerce, który w okresie 2010-2011 osiągnął 33,5%. Z raportu wynika, że statystyczny Polak w ubiegłym roku kupił w sklepach internetowych 15 produktów i wydał na nie 1882,38 PLN. Liczby mówią same za siebie – przed wielokanałowością w rozwoju sprzedaży nie ma odwrotu – tym bardziej, że włączenie kanałów elektronicznych w proces sprzedaży zwiększa lojalność klientów nawet o 70%.

– Każdy przedsiębiorca ma już świadomość, że obecność w internecie to wymóg i standard, ale nie każdy wie, jak wykorzystać szanse i zmierzyć się z zagrożeniami nowej sytuacji. Współczesny klient korzysta z wielu form kontaktu z firmą, jej marką i ofertą. Szczególnie urządzenia mobilne stale zmieniają oczekiwania klientów i tworzą nowe trendy w sposobie podejmowania decyzji zakupowych. Wymagania stale rosną, a niedociągnięcia w jednym z kanałów komunikacji przekładają się na ocenę całej firmy. Dostosowanie się do tej nowej rzeczywistości wymaga całościowych zmian – począwszy od reorganizacji procesów sprzedaży i obsługi klienta, przez dostosowanie marketingu i rozwiązań IT, aż po zmiany w kulturze organizacyjnej firmy – mówi Arkadiusz Hajduk, wiceprezes ds. Corporate Learning Polska ICAN Institute, odpowiedzialny za konferencję nt. strategii sprzedaży wielokanałowej.

Badanie przeprowadzone w I kwartale 2011r. przez Forrester Consulting na zlecenie Demandware wykazało, że aż 72% klientów oczekuje od firmy wysokiej jakości strony internetowej, dostępnej także przez telefon komórkowy, a 31% klientów oczekuje także wersji dostosowanej do tabletów. Zdaniem Gerda Leonharda, eksperta w zakresie innowacyjnych rozwiązań w internecie – który był gościem specjalnym konferencji „Wyzwanie: e-commerce” organizowanej przez ICAN Institute w marcu br. w Warszawie – rosnąca popularność tabletów oraz systematycznie spadające ceny smartfonów spowodują, że w ciągu najbliższych 3-5 lat m-commerce zespoli się w zupełności z e-commerce. W tym obszarze znaczenie tradycyjnych komputerów, które kojarzą się głównie z pracą, będzie systematycznie spadać. Wzrośnie natomiast rola tabletów, które wykorzystywane są raczej do zabawy i utrzymywania kontaktów społecznościowych.

– Kilka tygodni temu kupowałem nową pralkęwspomina A. Hajduk. – W czasie wizyty w sklepie ogromnej sieci AGD, po wybraniu interesującego mnie modelu – sprzedawca, kiedy zauważył, że przeglądam coś w swoim telefonie zrobił całkowicie dla mnie nową rzecz. Złapał mnie dosłownie za rękaw, zaprowadził do swojego komputera, otworzył znany serwis aukcyjny i pokazał, że ten model jest u nich tylko ok. 30 złotych droższy. „Wie Pan, trzeba jakoś utrzymać ten cały sklep, magazyn, itd. Kupiłem u nich, czy nie kupiłem?” – oto jest pytanie.

Zapraszamy do pobrania raportu specjalnego Harvard Business Review Polska: „E-commerce: Jak skutecznie sprzedawać”: http://www.hbrp.pl/e-sprzedaz/?page=raport&red=257e44bbe21767b30a75

Harvard Business Review Polska jest polską edycją najbardziej prestiżowego magazynu o zarządzaniu na świecie. Od 2003 r. dostarcza polskim menedżerom przełomowych idei i najlepszych rozwiązań w obszarze zarządzania. Magazyn dostarcza praktycznych narzędzi i sprawdzonych metod radzenia sobie zarówno z biznesową codziennością, jak i z niecodziennymi wyzwaniami. Publikowane artykuły na temat przywództwa, rozwoju, finansów, sprzedaży i marketingu, odkrywają – nawet przed najbardziej doświadczonymi menedżerami – nowe oblicze biznesu.

Mogą Cię również zainteresować