źródło: www.sxc.hu źródło: www.sxc.hu

Według badań przeprowadzonych przez Instytut ARC Rynek i Opinia, wśród najchętniej wybieranych przez przedsiębiorców motywatorów pozapłacowych pozostają nadal bony i karty podarunkowe. Badania wskazują, że 69% dużych firm w Polsce, zatrudniających ponad 49 pracowników, stosuje świadczenia rzeczowe, w tym paczki, kupony i karty podarunkowe. Ponadto 1/3 wszystkich badanych firm zamawia właśnie bony podarunkowe jako prezent pod choinkę.

Ta świąteczna tradycja jest w Polsce kultywowana zarówno przez firmy polskie, jak i międzynarodowe, prywatne i państwowe, bez względu na wielkość organizacji. Bardzo popularną formą świątecznych prezentów wręczanych przez pracodawców pozostają paczki i bony podarunkowe. Według badań ponad 1/3 wszystkich polskich firm wręcza pracownikom kupony podarunkowe. Pomysłów na upominek z okazji Świąt Bożego Narodzenia jest wiele. Jednak kluczem do trafionego prezentu jest zaspokojenie indywidualnych potrzeb pracowników – ich satysfakcja przekłada się bowiem na wzrost motywacji, budowanie pozytywnych relacji pomiędzy firmą a pracownikiem, efektywność pracy oraz poprawę atmosfery panującej w firmie.

Świątecznych zakupów czas

Bony i paczki podarunkowe już na stałe wpisały się w systemy motywacji pozapłacowej stosowane przez różne instytucje. Najczęstszą okazją do przyznania pracownikom gratyfikacji czy wręczania upominków są najważniejsze w Polsce święta. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut ARC Rynek i Opinia w grudniu 2010 roku, w okresie świąt Bożego Narodzenia aż 57% firm decyduje się na przyznanie pracownikom świadczeń pozapłacowych, jako prezentu pod choinkę. Oznacza to, że pracodawcy celebrują wspólnie z pracownikami ważne święta i starają się dostosować podarunek do potrzeb i oczekiwań pracownika.

– Wspólne celebrowanie świąt to także doskonały sposób na wyrażenie uznania za dobrze wykonywaną pracę i motywacja zespołu lub pracownika. Prezent z okazji najpopularniejszych w Polsce świąt buduje poczucie więzi pracodawca-pracownik. Kupony i karty podarunkowe stanowią też wsparcie bożonarodzeniowych budżetów i sprawiają, że cała rodzina może cieszyć się upominkiem otrzymanym od firmy – powiedziała Magdalena Słomczewska, kierownik kategorii motywacja pracowników w Sodexo Motivation Solutions.

Prezent szyty na miarę

Pracodawcy uważają zaś bony podarunkowe jako wygodne, efektywne kosztowo i praktyczne narzędzie, które można szybko zamówić, rozdysponować i rozliczyć w firmie. Badania wskazują, że 69% dużych firm w Polsce zatrudniających ponad 49 pracowników, stosuje świadczenia rzeczowe, w tym paczki, kupony i karty podarunkowe, a ponad 1/3 firm zamawia właśnie bony podarunkowe. Co ważne bon sfinansowany z ZFŚS nie zwiększa podstawy wymiaru składek ZUS. Ponadto zakup nie skutkuje obowiązkiem podatkowym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT, a jego wartość stanowi dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu. Dla obdarowywanych pracowników kupony to przede wszystkim wygodne i proste zakupy bez gotówki z atrakcyjnymi rabatami i upustami, które można zrealizować w największej w Polsce sieci punktów akceptujących – 50 tysiącach placówek usługowo-handlowych w całym kraju obejmujących sklepy odzieżowe, sklepy RTV i AGD, perfumerie, salony jubilerskie, sportowe i spożywcze.

Nowy wymiar tradycyjnej paczki

Odmianą nowoczesnej paczki świątecznej wręczanej pracownikom jest nowatorska formuła zestawu prezentowego Vivabox, w którym obdarowany sam decyduje, co ostatecznie chciałby dostać. Hitem bożonarodzeniowej oferty przygotowanej np. przez Sodexo jest zestaw prezentowy Vivabox Multikino dla Dzieci, który zawiera podwójne zaproszenie do kina oraz kultowy już film Mikołajek na płycie DVD. Vivabox jest skierowany do firm, które szukają atrakcyjnego i oryginalnego prezentu dla dzieci swoich pracowników z okazji Mikołajek. Wspólne wyjście do kina i spędzenie w ciekawy sposób wolnego czasu z synem czy córką, na pewno ucieszy bardziej niż tradycyjny kosz słodyczy.

Kupony i karty podarunkowe oraz zestawy Vivabox pozwalają na zaspokojenie indywidualnych potrzeb pracownika. Kluczem do trafionego prezentu jest spełnienie oczekiwań zatrudnionych, co w rezultacie wpływa na poziom satysfakcji zespołu i przekłada się na wzrost motywacji oraz budowanie pozytywnych relacji pomiędzy firmą a pracownikiem, dlatego warto celebrować wspólnie to najważniejsze w roku święto w sposób przemyślany i satysfakcjonujący dla obu stron.