Content Of Business Plan Writing The Crucible Vs Salem Witch Trials Essay Case Study Reading For Language Learner Essay Maker Tagalog Write An Application Letter For Music Teacher Real Estate Agent Resume Clients

Black Friday po polsku

przez Adam Sikora

Dwukrotnie większy personel, o co najmniej 30% większa frekwencja i największe obroty w roku. Tak wygląda grudzień w większości polskich centrów handlowych. Przygotowania do najbardziej wzmożonego okresu zakupów w roku ruszyły pełną parą.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Szacuje się, że 152 miliony Amerykanów, czyli prawie połowa ludności USA, robiła zakupy w miniony weekend. To właśnie w te dni wypadał tzw. Black Friday. W zeszłym roku w tym okresie klienci za oceanem wydali prawie 45 miliardów dolarów. Na takie wyniki w Polsce nie ma na razie co liczyć. Nie okopujemy wejść do centrów handlowych, nie rozbijamy tam namiotów, ale nadchodzące święta z pewnością można już odczuć. W grudniu ruch w centrach handlowych zwiększa się średnio o 30% w porównaniu z listopadem. Natomiast tuż przed świętami, nawet w dni pracujące, frekwencja jest na podobnym poziomie co w weekendy w pozostałych miesiącach.

– Planowanie dekoracji i wydarzeń świątecznych rozpoczyna się już latem. Wszystko montowane jest pod koniec listopada, by zdążyć na weekend poprzedzający 6 grudnia. Wtedy to rozpoczyna się świąteczny szał zakupów – mówi Agnieszka Nizio, dyrektor Centrum Handlowego 3 Stawy w Katowicach. Druga fala zwiększonych odwiedzin zwykle przypada na okres po 15 grudnia. W weekendy i tuż przed wigilią frekwencja jeszcze wzrasta, a Święta Bożego Narodzenia bynajmniej nie kończą okresu wzmożonych zakupów. – W ostatnich latach po świętach, aż do Sylwestra, często mamy więcej klientów niż przed Wigilią. Wynika to głównie z dużych obniżek cen kolekcji i z faktu, że dla wielu ten okres jest wolny od pracy – tłumaczy Nizio.

Budowanie świątecznej atmosfery

Wzmożony ruch w sklepach przekłada się na większe obowiązki zarządców centrum. Podwajają oni wtedy zatrudnienie, głównie personelu sprzątającego i ochrony. Szczególną uwagę w tym okresie zwracają na odśnieżenie miejsc parkingowych. – Dla klientów każde wolne miejsce jest na wagę złota, dlatego musimy być pewni, że śnieg nie pokrzyżuje im zakupowych planów – wyjaśnia Agnieszka Nizio.

Zarządcy starają się w grudniu nie przeprowadzać spektakularnych wydarzeń marketingowych, by nie „przeszkadzać” kupującym. Zwykle centra ograniczają się do akcji skierowanych do dzieci, jak np. wizyta Świętego Mikołaja, ustawienie kącika dla najmłodszych, w którym maluchy malują bombki, pieką pierniki świąteczne i słuchają kolęd. – Nasze centrum przygotowuje w tym roku imprezę Mikołajkową. Wydajemy również katalog z pomysłami na świąteczne prezenty. Będzie on dostępny dla klientów od 6 grudnia – dodaje dyrektor CH 3 Stawy.

Prezenty kupujemy tradycyjnie

Grudzień to okres, na który czekają wszyscy najemcy centrów handlowych. Wtedy ich obroty są największe w całym roku. W tym roku ma być podobnie, ponieważ Polacy mają wydać na święta o 4% więcej, niż w roku ubiegłym. Według raportu Deloitte przeciętna polska rodzina zostawi w sklepach prawie 2 000 zł. Ponad 85% ludzi ma zamiar zrobić zakupy drogą tradycyjną, głównie w sklepach wielkopowierzchniowych. – Zwykle w grudniu staramy się odciążyć najemców od dodatkowych obowiązków związanych z akcjami marketingowymi. Zdajemy sobie sprawę z tego, że muszą sobie radzić z przyjmowaniem zdecydowanie większych dostaw towarów oraz obsługą setek klientów – podsumowuje Nizio.

Mogą Cię również zainteresować