Essay Empire Uk Reviews Cover Letter For Trainee Dental Assistant Research Paper On Springer Free Essays On Angels In America Watch College Essay Topics And Examples

Antyalkoholowe systemy w autobusach i taksówkach

przez Jarosław Orzeł

Dziś na ulice Katowic wyjechały pierwsze autobusy miejskie z zamontowanym próbnie sytemem ilteQ, czyli pierwszą blokadą antyalkoholową polskiej produkcji. Jutro kolej na taksówki.

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

System ilteQ, który został zamontowany do celów testowych w czterech autobusach Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach, a w piątek (18.11.2011) w kilku samochodach korporacji Tele-Taxi Katowice, uniemożliwia uruchomienie samochodu osobie, która jest pod wpływem alkoholu. System będzie testowany przez kierowców obu przedsiębiorstw przez miesiąc.

– Działanie systemu jest bardzo proste. Po otwarciu drzwi samochodu uruchamia się moduł akwizycyjny, czyli elektroniczny tester z ustnikiem. Kierowca dmucha w niego tak, jak policyjny alkomat. Tester przekazuje informację do modułu sterującego, czyli „mózgu” urządzenia, które po analizie stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu pozwala kierowcy uruchomić samochód lub blokuje stacyjkę – tłumaczy Waldemar Rudawski z firmy Noidss, która jest producentem systemu.

O tym, czy auto może ruszyć czy nie, informuje sygnalizacja świetlna i dźwiękowa testera. Dodatkowo specjalny system oświetleniowy LED umieszczony na szybie auta informuje pozostałych uczestników ruchu o statusie pojazdu: „bezpieczny” (kolor zielony) lub „niebezpieczny” (kolor czerwony). W założeniu światełka LED mają pomagać Policji i innym służbom upoważnionym do kontroli kierowców w wychwyceniu pojazdów, których kierowca nielegalnie ominął blokadę.

Bezpieczeństwo milionów pasażerów

Katowickie PKM w swoich 329 autobusach przewozi w ciągu roku ponad 59 milionów osób (dane za 2010 r.). – Można więc powiedzieć, że każdy z 600 pracujących w przedsiębiorstwie kierowców codziennie ponosi odpowiedzialność za całkiem sporą „firmę”. Dlatego tak ważne jest, by zarówno kierowcy, jak i pasażerowie mieli pewność, że każdy wyjeżdżający na trasę autobus jest bezpieczny – mówi Sebastian Szajter, prezes Noidss. Dodaje, że celem montażu systemu nie jest kontrolowanie, czy sankcjonowanie kierowców, ale odpowiedzialne podejście do biznesu firmy, która go stosuje. A to z kolei punkt wyjścia do kampanii „prowadzę odpowiedzialnie samochód / biznes / rodzina”, której głównymi pomysłodawcami są właśnie firma Noidss oraz ProfiAuto.pl – sieć motoryzacyjna, zrzeszająca hurtownie, sklepy i niezależne warsztaty samochodowe w ponad 200 miastach w Polsce. Celem kampanii, do której zapraszani są już kolejni partnerzy (kampania ma poparcie Instytutu Transportu Samochodowego) jest promowanie bezpieczeństwa, trzeźwości i kultury jazdy.

Organizatorzy akcji chcą też wkrótce przekazać kilka systemów do testów indywidualnym kierowcom. – Chcemy też, by do działań promujących odpowiedzialne prowadzenie samochodu włączały się kolejne firmy i miasta z całej Polski – mówi Sebastian Szajter. Pozytywnym sygnałem z rynku jest rozpoczęcie współpracy w tym temacie z firmą Farby KABE Polska, w której też testowane są już systemy antyalkoholowe ilteQ.

Obniżyć statystyki wypadków

W 2010 na polskich drogach aż 4500 wypadków, w których zginęło 450 osób, spowodowali nietrzeźwi kierowcy. Mamy więc do czynienia z dużym problemem społecznym wynikającym z braku odpowiedzialności wśród kierowców. – Policyjne statystyki, które zainspirowały nas do stworzenia polskiego systemu antyalkoholowego są przerażające, jednak w naszej kampanii nie chcemy straszyć, ale przede wszystkim uświadamiać kierowcom odpowiedzialność, jaką biorą na siebie wyjeżdżając na ulicę – mówi Szajter.

Witold Rogowski, ekspert ProfiAuto.pl dodaje, że sieć motoryzacyjna, którą reprezentuje, chce z kolei w ramach kampanii poprzez media i szkolenia edukować kierowców w kwestii wpływu stanu technicznego samochodów na bezpieczeństwo uczestników ruchu. – Polscy kierowcy często bagatelizują stan techniczny swojego pojazdu. Tymczasem ma on ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Chcemy mówić o tym, które części w aucie wymagają szczególnej kontroli i dlaczego regularne przeglądy techniczne powinny wejść w krew polskim kierowcom – powiedział Rogowski.

ProfiAuto.pl zamierza też zorganizować specjalne, bezpłatne szkolenia poświęcone bezpiecznej eksploatacji samochodu – właśnie dla kierowców taksówek. Kampanię „Prowadzę odpowiedzialnie…” wspiera agencja Kobold Public Relations, która odpowiada za związane z nią działania wizerunkowe. W najbliższych tygodniach Agencja przeprowadzi sondaże wśród pasażerów korzystających z usług firm transportowych testujących systemy antyalkoholowe.

Mogą Cię również zainteresować