źródło: www.flickr.com źródło: www.flickr.com

Z przeprowadzonych przez PARP badań jasno wynika, że połowa społeczeństwa deklaruje chęć podjęcia własnej działalności gospodarczej, ale w rzeczywistości tylko 13% menedżerów to osoby pracujące na własny rachunek. Zdaniem ankietowanych prowadzenie własnej firmy kojarzy się z poczuciem osobistej niezależności, możliwością samorealizacji i szansą na większe dochody. Z drugiej jednak strony przedsiębiorca w polskim społeczeństwie jest uważany za zapracowanego i znerwicowanego. Ten stereotyp powoduje niechęć do podejmowania własnej działalności.

PARP planuje akcję, która ma zmienić negatywny wizerunek polskiego przedsiębiorcy. I nie chodzi tylko o billboardy i reklamy w telewizji, lecz w projekt mają się zaangażować polscy biznesmeni. PARP chce tak przeprowadzić akcję, aby prowadzenie własnej działalności kojarzyło się z dumą i satysfakcją. PARP na 2011 rok przygotowała programy, które mają na celu zachęcenie do założenia własnej firmy, jak również pomoc dla tych, którzy zdecydowali się rozpocząć działalność nie dawno. Przykładem jest inicjatywa „Planowanie strategiczne w MMSP”, która obejmie 1 200 pracowników etatowych. W ofercie PARP-u znajdują się działania informacyjno-doradcze w zakresie procedur związanych z zakładaniem firmy, znalezienia finansowania lub partnerów biznesowych oraz możliwości wdrażania nowych technologii. Przewidziane są również szkolenia w formie platformy e-learningowej.

PARP będzie udzielała informacji o możliwościach finansowania działalności inwestycyjnej, obrotowej oraz początkowego etapu rozwoju przez fundusze pożyczkowe należące do Krajowego Systemu Usług oraz finansowania inwestycji przez venture capitals.