Zatory płatnicze zmorą przedsiębiorców

przez Anna Polak

Faktury niezapłacone terminowo, wydłużający się okres spłaty zadłużenia, niemożność dalszych inwestycji – to tylko niektóre ze skutków obecnej niekorzystnej sytuacji gospodarczej. Tym samym, ponad ¾ przedsiębiorców deklaruje, że nie korzysta z usług finansowych pomocnych w czasach dekoniunktury, jak np. faktoring.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Jakie mogą być tego przyczyny? Jakie konsekwencje niesie za sobą wzrastający poziom zatorów płatniczych i czy faktoring może okazać się na nie lekarstwem?

Biznes w liczbach

Dane zawarte w raporcie „Skaner MSP” * na III kwartał 2012 roku przygotowanym przez Instytut Keralla Research wskazują, że przedsiębiorcy prognozują gorszą kondycję własnych firm, spodziewając się gorszej sprzedaży i zmniejszenia liczby zamówień. Prawie 60% z nich ocenia, że sytuacja gospodarcza w kraju pogorszyła się w ostatnich trzech miesiącach. Tym samym kontynuowany jest negatywny trend w ocenie ekonomicznej prowadzonego biznesu. 

Warto także przywołać dane pochodzące z sondażu Business Centre Club **. Wskazują one na fakt, że ponad 60% przedsiębiorców z BCC uważa zatory płatnicze za duży problemem w prowadzeniu działalności biznesowej. Największymi dłużnikami okazują się być średniej wielkości przedsiębiorstwa (wskazuje 49% respondentów). Jednocześnie, aż 78% respondentów deklaruje, że nie korzysta z usług faktoringu – narzędzia pomocnego przy utrzymaniu płynności finansowej.

Zatory płatnicze – co je powoduje?

Wśród przyczyn zatorów w firmach, najczęściej wymienia się zjawisko kredytowania własnej działalności kosztem innych, niekorzystną koniunkturę gospodarczą, jak również niepewność przedsiębiorców o dalszą przyszłość ich biznesu. Przedsiębiorcy przyczyn zatorów upatrują także w słabym systemie gospodarczym, czy zbyt dużych obciążeniach podatkowych na rzecz skarbu państwa.

Konsekwencje dla biznesu

Zatory, zdaniem przedsiębiorców, skutkują koniecznością ograniczenia płac oraz zatrudnienia (42% respondentów), następnie przymusem podwyższenia cen produktów i usług (wskazało 29% przedsiębiorców) oraz mają wpływ na zaleganie ze zobowiązaniami wobec skarbu państwa (29%). Dodatkowo, wśród odpowiedzi padają takie, mówiące m.in. o konieczności zaciągania nowych kredytów i tym samym zwiększania kosztów działalności, utracie płynności oraz ograniczeniu sprzedaży i w konsekwencji dalszego rozwoju. Poważnym skutkiem zatorów płatniczych wśród przedsiębiorstw jest także fakt, że one same nie mogą terminowo regulować należności wobec swoich kontrahentów, nie mogąc równocześnie na bieżąco zarządzać biznesem.

Faktoring – dla kogo?

Dobrym rozwiązaniem na problem zatorów płatniczych jest usługa faktoringu. Narzędzie to pozwala na efektywne zarządzanie wierzytelnościami i pozytywnie wpływa na poprawę płynności finansowej w firmach. Jak funkcjonuje? Faktor – wyspecjalizowana firma faktoringowa – zajmuje się finansowaniem klienta i stałym monitoringiem wierzytelności kontrahentów oraz skutecznie dochodzi spłat. Klient natomiast ma dostęp do środków finansowych w ciągu kilku dni od wystawienia faktury, jednocześnie nie musząc czekać na ich wpływ do końca terminu płatności. Warto także zaznaczyć, że w przypadku faktoringu pełnego, faktor przejmuje na siebie ryzyko braku spłaty wierzytelności.

– Minimalizowanie ryzyka w prowadzonej działalności gospodarczej, jak również terminowe otrzymywanie należności od swoich kontrahentów – to istotne, dla każdego przedsiębiorcy, elementy prowadzenia działalności gospodarczej. Faktoring stanowi źródło elastycznego, bieżącego finansowania oraz swego rodzaju zabezpieczenie  przed utratą płynności, również w przypadku ryzyka bankructwa dłużników. Dlatego też, szczególnie w czasach dekoniunktury, zyskuje na znaczeniu i cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców – komentuje Stanisław Atanasow, prezes zarządu Crédit Agricole Commercial Finance Polska SA.

* Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Wyniki badania Keralla Research – opinie i prognozy przedsiębiorców, III kwartał 2012 r., sierpień 2012.

** Sondaż Business Center Club, przeprowadzony wśród przedsiębiorców-członków BCC z całej Polski, maj 2012.

Mogą Cię również zainteresować