Employment Conflict Management Techniques Essay About Myself Custom Movie Review Ghostwriting Services Us Spm Essay A Good Teacher Care Management And Assessment Summary Of Practice Guidance Executive Broadcast Cover Letters

Witaj szkoło!

przez Katarzyna Wagner

Koniec laby. Uczniowie wracają do nauki. Również nowa grupa sześciolatków idzie do szkół, a starsze roczniki zaczynają uczyć się według nowych programów. Przedstawiamy najważniejsze nowości roku szkolnego 2010/2011.


Nowy rok szkolny to drugi rok reformy w szkołach. Od 1 września nie tylko w przedszkolach, I klasach szkół podstawowych i I klasach gimnazjów, ale także w II klasach szkół podstawowych i II klasach gimnazjów, obowiązywać będzie nowa podstawa programowa nauczania. W podstawie tej określone są cele i treści nauczania, umiejętności uczniów oraz zadania wychowawcze szkoły, które są potem odpowiednio uwzględniane w programach nauczania. Jest ona też bazą do pisania podręczników szkolnych.

Nowa podstawa programowa ma być wprowadzana w życie stopniowo przez siedem lat – za rok obowiązywać będzie także w III klasach podstawówek i gimnazjów itd., aż obejmie wszystkie klasy i typy szkół. Jednocześnie uczniowie starszych roczników będą się nadal uczyć według starej podstawy programowej. Wprowadzenie nowej podstawy wiąże się z rozpoczęciem stopniowego obniżania wieku rozpoczynania nauki w szkole podstawowej – we wrześniu, tak jak w ubiegłym roku, obok siedmiolatków w I klasach pojawią się też sześciolatki. Nadal o tym, czy dzieci młodsze rozpoczną naukę, decydują rodzice. Obowiązek szkolny obejmie wszystkie dzieci 6 letnie dopiero od 1 września 2012 r.

W tym roku we wrześniu w I klasach szkół podstawowych znajdzie się zdecydowanie więcej sześciolatków niż przed rokiem; np. w Warszawie będzie ich dwa razy więcej, czyli aż 22%. W ubiegłym roku w całym kraju naukę rozpoczęło w szkole tylko 4,3% sześciolatków.

Nowy rok szkolny wprowadza drugą dodatkową godzinę pracy dla nauczycieli. Zgodnie z ustawą Karta Nauczyciela obecnego roku szkolnego każdy nauczyciel ma obowiązek przepracować dodatkowo dwie godziny tygodniowo (rozliczane w ciągu sześciu miesięcy, co ma umożliwiać w ramach tych godzin np. realizację różnych projektów, w tym np. wycieczek). Te dwie godziny dodatkowej pracy z dziećmi nie są wliczane do pensum (wynosi ono 18 godzin tzw. tablicowych, czyli lekcji). W ubiegłym roku szkolnym, mimo krytyki związków zawodowych, wprowadzono pierwszą taką godzinę.

Jednocześnie nauczycieli obowiązuje już 40 godzinny tydzień pracy. W czasie, gdy nauczyciele nie prowadzą lekcji, przygotowują się do nich, opracowują klasówki i sprawdziany, później je sprawdzają, kontrolują zeszyty uczniów, prowadzą koła naukowe i koła zainteresowań oraz zajęcia wyrównawcze, sporządzają dokumentację związaną z tokiem nauczania i ocenianiem uczniów, przygotowują uroczystości szkolne.

We wrześniu nauczyciele otrzymają jedyną w tym roku podwyżkę o 7% (w latach poprzednich podwyżki były dwa razy w roku – na wiosnę i na jesieni); od września wysokość minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, w zależności od ich stopnia awansu zawodowego wzrośnie od 133 zł do 182 zł brutto. Negocjacje między związkowcami a stroną rządową na temat podwyżek dla nauczycieli w 2011 r. (rozpoczęte w lipcu), nadal się nie zakończyły. Na ostatnim, sierpniowym spotkaniu, strona rządowa podtrzymała propozycję, by podwyżka była tak, jak w tym roku, tylko jedna – o 7% we wrześniu.

Mogą Cię również zainteresować