Twarz jak otwarta książka

przez Anna M. Mikulska

W network marketingu trzeba sprzedawać, rekrutować, rozmawiać… a każda rozmowa to sztuka komunikacji, nie tylko słownej, ale – przede wszystkim – niewerbalnej. Cenną wiedzą może okazać się umiejętność odczytywania podstawowych emocji w ludzkiej mimice. W ten sposób możesz łatwo dowiedzieć się co druga osoba naprawdę o Tobie myśli.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Rok 1971. Wtedy to właśnie Albert Merhabian formułuje wzór, który pokazuje co i w jakich proporcjach składa się na nasze wypowiedzi i komunikację. Okazuje się, że 93% wagi przekazywanych przez nas informacji stanowią komunikaty niewerbalne, czyli nasz wygląd, gesty i mimika. Słowa stanowią zaledwie 7% naszego komunikatu. Warto więc wiedzieć, co Twój biznes mógłby na tym skorzystać. 

Komunikacja niewerbalna mówi więcej niż tysiąc słów

Znane przysłowie stwierdza, że „mowa jest srebrem, a milczenie złotem”. To metaforyczne ujęcie nie tylko wychwala małomównych, ale także w doskonały sposób tłumaczy sytuację komunikacji. Jeżeli chcemy, żeby nasza wiadomość była dobrze odebrana, to musimy pamiętać nie tylko o odpowiednim doborze naszych słów, ale przede wszystkim co przekazujemy swoim wyglądem, gestami, mimiką i pozasłownymi sygnałami głosowymi.

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

– Dlaczego? To bardzo proste. Kiedy człowiek może odpowiednio wcześniej zaplanować i przemyśleć, to co mówi, to dużo trudniej jest zaprogramować naszą gestykulację – a tym bardziej – mimikę. To właśnie one zdradzają co tak naprawdę chodzi nam po głowie. Świadomość tego faktu może być bardzo przydatna zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Od niego zależy sukces wielu ludzi na wielu poziomach życia – tłumaczy Paweł Rusek z portalu mediaCV.pl

Czym są emocje podstawowe?

Postawiona ponad 40 lat temu teza o składowych ludzkiego komunikatu rozwinęła w nauce wiele dziedzin poświęconych temu tematowi (teorie negocjacji, proksemikę) oraz mocno wpłynęła na psychologiczną teorię emocji podstawowych.

Zakłada ona, że wszyscy ludzie – niezależnie od ich rasy, pochodzenia, kultury – jako jeden gatunek mają wspólną, wynikającą z biologii bazę tak zwanych emocji podstawowych. Ich cechą charakterystyczną jest to, że podobnie objawiają się w ludzkiej mimice i reakcjach organizmu.

Najbardziej znaną na świecie wersją tej teorii jest klasyfikacja zaproponowana przez amerykańskiego psychologa: Paula Ekmana. Wyróżnia on sześć emocji podstawowych: radość, smutek, złość, wstręt, strach i zaskoczenie.

Jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce?

– Choć to tylko teoria to naprawdę warto ją znać. Jeżeli mamy choć podstawową świadomość objawiania się ludzkich emocji, to łatwiej możemy zrozumieć drugiego człowieka. W biznesie MLM to temat nader ważny. Wiadomym jest, że większość z nas intuicyjnie odczytuje mimikę drugiej osoby. Jeżeli jednak wiemy na ten temat więcej, to możemy zrobić to trafniej – mówi Paweł Rusek.

Przełożenie tej teorii na praktykę sprowadza się przede wszystkim do odpowiedzi na jedno pytanie: czy emocje naszego rozmówcy zgadzają się z jego słowami? – Zasada jest prosta. Jeżeli mimika twarzy nie zgadza się z tym, co mówi nasz rozmówca, to można podejrzewać, że coś jest nie tak. Osoba taka może nie mówić nam prawdy lub może być po prostu bardzo zestresowana. W obydwu przypadkach warto zwrócić na to uwagę – w przypadku kłamstwa – pogłębić temat, w przypadku stresu – pomóc rozmówcy – kontynuuje ekspert.

Tysiąc czynników

Należy jednak pamiętać, że na naszą komunikację niewerbalną wpływa wiele czynników – podłoże biologiczne jest tylko jednym z nich. Ludzie mogą tłumić lub eksponować swoje emocje przez wychowanie, usposobienie, a nawet przez pewne tiki nerwowe.

– Kiedy będziesz chciał zastosować swoją nową wiedzę w praktyce, np. budując swój marketing sieciowy – staraj się być ostrożnym w ocenie i nie bierz wszystkiego jako pewnika. Taka analiza może być bardzo pomocna, ale nie zawsze w pełni odzwierciedla rzeczywistość. Zawsze jednak nieco ją rozjaśnia – ostrzega Rusek.

Okazuje się, że ludzka twarz jest jak książka, a ludzkie emocje – są jej treścią. Warto wiedzieć, co opisuje i umieć ją odczytać.

Mogą Cię również zainteresować