Źródło: Bangkokpost.com Źródło: Bangkokpost.com

Rozwiązania internetowe nie stoją w miejscu i ulegają nieustannemu rozwojowi. To, co jeszcze kilka lat temu mogło wydawać się modne, dzisiaj nierzadko odchodzi w niebyt. To, co jeszcze dzisiaj wydaje się nierealne lub niepotrzebne, za parę lat może stać się rzeczywistością. Na jakie trendy w tworzeniu zaawansowanych serwisów internetowych warto zwrócić uwagę w 2011 roku?

HTML5

Standard HTML4 jest z nami już od 1997 roku, ale wielkimi krokami nadchodzi jego następca. Nowy standard wdrażany jest już przez największe internetowe marki, takie jak Google i Facebook, coraz lepiej obsługiwany jest także przez przeglądarki. Osoby, które zajmują się lub interesują tworzeniem stron internetowych, będą miały możliwość wzbogacenia swoich projektów. Wśród nadchodzących nowości są m.in. możliwości załączania muzyki i wideo bezpośrednio na stronę, a także tworzenia prezentacji bez dodatkowych modułów.

CSS3

Dzięki nowemu standardowi stylów CSS można będzie uatrakcyjnić wygląd stron www. CSS3 jest kontynuacją drugiej wersji i daje wiele nowych możliwości, takich jak zaokrąglenia ramek, wieloelementowe tła, cieniowanie, kolorowanie HSL, dołączanie własnych czcionek do stylów. Połączenie HTML5 i CSS3 może okazać się magiczną kombinacją.

WebGL

Wiele słychać na temat uruchamiania gier i aplikacji 3D w przeglądarkach. Jednym ze znanych i cenionych produktów jest Quake Live, uruchamiany jednak za pośrednictwem przeglądarki i dodatkowego pluginu. WebGL ma za zadanie umożliwić uruchomienie elementów opartych o grafikę 3D bezpośrednio w przeglądarce, bez konieczności instalowania jakichkolwiek dodatkowych modułów i niezależnie od używanego systemu. W ramach WebGL można już zagrać w Quake 2.

Bezpieczeństwo

W internecie stale jesteśmy narażeni na różnego rodzaju zagrożenia. Z pomocą przychodzą nam nie tylko programy antywirusowe i firewalle, ale także np. firmy tworzące przeglądarki. Zrzeszają się one w celu udoskonalania zabezpieczeń i zapewniania bezpiecznego dostępu do stron poprzez wykrywanie wirusów czy witryn wyłudzających dane. Twórcy stron muszą jednak mieć się na baczności i zapewniać maksymalny stopień bezpieczeństwa użytkownikom końcowym. Nieprzygotowanym serwisom grozi utrata zaufania.

E-Commerce/SEO

Rynek sprzedaży w internecie rośnie, a wiele osób dostrzega w tym sposób na realizację i rozwój własnego pomysłu na biznes. Pomaga w tym także rozwój technologii – uruchomienie własnego sklepu internetowego jest dużo prostsze niż kilka lat temu. Dzięki SEO (Search Engine Optimization), czyli popularnemu pozycjonowaniu w wyszukiwarkach, możemy dać się odnaleźć nowym klientom. W świecie zwiększającej się konkurencji jest to coraz bardziej konieczne.

Media społecznościowe

W ubiegłych latach wybuchła moda na budowanie relacji, budowanie nowych znajomości i reklamowanie się w internecie za pomocą serwisów społecznościowych. Największą popularność zdobywa aktualnie Facebook, który ma już miliony aktywnych użytkowników. Strony internetowe coraz mocniej integrują się z mediami społecznościowymi, umieszczając odnośniki, przyciski „Lubię to” czy wspólne komentarze. Wraz z rosnącą popularnością wspominanych technologii ten trend będzie się pogłębiał.

Mobilność

Świat staje się coraz bardziej mobilny, a na strony www wchodzimy już nie tylko za pomocą komputera czy laptopa, ale coraz częściej urządzeń przenośnych, jak smartfony czy tablety. Wiele serwisów internetowych posiada osobne wersje mobilne, które są przystosowane do mniejszych ekranów i wolniejszych łączy. Powoli przekonujemy się także do dokonywania w ten sposób zakupów. Amerykanie w ubiegłym roku wydali w ten sposób 3,4 mld USD. Czy Twoja strona także już to umożliwia?

Autor tekstu jest specjalistą ds. technicznych w SuperHost.pl. W dziale technicznym od 2008 roku, najczęściej obecny podczas obsługi weekendowej. Studiuje informatykę na Politechnice Gdańskiej oraz udziela się jako webmaster i administrator. Wolny czas spędza w gronie przyjaciół, a także grając w piłkę nożną lub koszykówkę. Jego ulubionym sportem jest jednak baseball.