źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Real-time bidding

Jest jeszcze mało znany w Polsce, ale powoli zdobywa coraz większą popularność dzięki możliwości bardzo precyzyjnego określenia grupy docelowej. Real-time bidding to aukcje reklam internetowych przeprowadzane w czasie rzeczywistym. Każda licytacja zaczyna się w chwili, gdy użytkownik wysyła żądanie wyświetlenia interesującego go serwisu www. W tym momencie zainteresowani reklamodawcy przedstawiają swoje propozycje cen za wyświetlenie np. bannera. W ten sposób konkurują oni o to, czyją reklamę zobaczy internauta.

– Czas trwania takiej aukcji nie przekracza z reguły 120 milisekund (nieco więcej niż 1/10 sekundy). Standardowo proces ten trwa ok. 70 milisekund, choć są i takie aukcje, które zajmują niecałe 30 milisekund. Procedura jest powtarzana za każdym razem, gdy serwis odwiedza kolejny użytkownik i wysyła żądanie wyświetlenia kolejnych stron lub podstron. Oczywiście, reklamodawcy nie biorą udziału we wszystkich licytacjach. Swoje oferty przedstawiają tylko w momencie, gdy użytkownik spełnia określone przez nich kryteria – należy do określonej grupy celu. To właśnie ten mechanizm pozwala na precyzyjne targetowanie kampanii wyjaśnia Piotr Krawiec, ekspert w zakresie marketingu, zarządzający agencją Praktycy.com.

Reklamodawcy nie biorą udziału w aukcjach osobiście. Wyręczają ich w tym specjalne platformy z algorytmem optymalizującym kampanie – DSP (Demand-Side Platform). Są to innowacyjne systemy, których głównym zadaniem jest składanie ofert podczas licytacji. Łączą się one z SSP (Supply-Side Platform), które mają w swojej ofercie powierzchnie reklamowe. To właśnie tutaj wydawcy mogą ustalić cenę minimalną za wyświetlenie e-reklamy. Taka forma dystrybucji jest dużo bardziej elastyczna pod względem kosztów, niż oferowana w tradycyjnym modelu rozliczeń. Reklamodawcy mogą też na bieżąco optymalizować swoje kampanie i zmieniać oferowane stawki w zależności od potrzeb i osiąganych wyników.

Real-time bidding pozwala na wielokrotne zwiększenie skuteczność kampanii reklamowych zauważa Maciej Wyszyński, dyrektor zarządzający sociomantic labs na Europę Środkowo-Wschodnią. Obecnie właściciele serwisów internetowych mogą skorzystać z oferty kilku sieci sprzedających powierzchnie reklamowe w tym modelu. To m.in. ClickMatic, Admeld, Open Adstream, Rubicon Project. Reklamodawcy, tak jak i wydawcy, mogą już korzystać z pierwszej w Polsce platformy DSP, oferowanej przez firmę sociomantic labs.

Remarketing – napełnia koszyki w e-sklepach

„Porzucony koszyk” to problem, z którym od lat zmagają się właściciele sklepów internetowych. Klient dokonał wyboru produktu, jednak z różnych względów transakcja nie została przez niego sfinalizowana. Do tej pory niewiele można było na to poradzić. Istnieją jednak już narzędzia, które pomagają w odzyskaniu takiego konsumenta. Zarówno Google AdWords, jak i platforma firmy sociomantic labs umożliwiają dotarcie do takiego użytkownika, a także zachęcenie go do finalizacji zamówienia, z którego zrezygnował.

– Specjalny skrypt umieszczony w sklepie internetowym śledzi poczynania potencjalnego nabywcy i jeśli w ostatniej chwili zrezygnuje on z zakupu, system odnotowuje to w bazie platformy remarketingowej. Mimo, że internauta opuści sklep, wciąż będzie można go odnaleźć. Wystarczy, że wejdzie na jedną ze stron wyświetlających reklamy w tym modelu. To właśnie tam może zobaczyć ofertę produktu, którego ostatecznie nie kupił, tym razem jednak wzbogaconą o np. kupon rabatowy – dodaje Krawiec.

Takie działania mogą znacząco zwiększyć prawdopodobieństwo dokonania przez niego zakupu. Kolejnym sposobem na zwiększenie sprzedaży przy użyciu remarketingu jest zastosowanie tzw. cross-sellingu, czyli np. zaproponowanie akcesoriów do zakupionego już wcześniej produktu. Tym razem w obszarze naszych zainteresowań są osoby, które przeszły pomyślnie cały proces zakupowy. Wystarczy tylko odczekać określony czas, by zaoferować im dodatki, które rozszerzą funkcjonalność zakupionego już towaru. Ciekawą możliwością jest też śledzenie osób, które odwiedzają strony producentów. W ten sposób można zaprezentować im reklamy wyrobu, który wcześniej oglądali.

Real-time bidding i remarketing można stosować oddzielnie, jednak najlepsze efekty osiąga się wykorzystując obie technologie jednocześnie. Real-time bidding pomoże nam dotrzeć do potencjalnego klienta minimalizując przy tym koszty, remarketing natomiast okaże się przydatny w celu maksymalizacji przychodów i tzw. Customer Lifetime Value.