źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Według badań już co dziesiąta osoba w wieku 65-74 lata regularnie surfuje w sieci. Rosnące zainteresowanie internetem wśród osób starszych stawia przed właścicielami sklepów internetowych nowe wyzwania. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Główny Urząd Statystyczny, 23% Polaków w wieku 55-64 lata regularnie korzysta z internetu. Liczba ta spada do 9% w przedziale 65-74 lata. Dla porównania, w Stanach Zjednoczonych co trzecia osoba powyżej 50 roku życia jest internautą, co daje łączna liczbę 47,27 miliona (The Harris Poll® #40, May 12, 2005,).

To dopiero początek

Należy jednak podkreślić, że dla większości ludzi starszych zarówno komputer jaki i internet są jeszcze sporą nowością (zaledwie 27,4% osób w grupie wiekowej 50+ korzysta regularnie z komputera). Seniorzy dopiero wyruszają na podbój internetu. W rozpowszechnianiu tego medium sprzyjają coraz popularniejsze zajęcia edukacyjne dla osób starszych, jak choćby „Akademia e-Seniora", czy warsztaty dla osób starszych organizowane przez „Fakt” oraz Akademię Allegro „Zostań e-Seniorem!”

Właśnie dlatego właściciele sklepów internetowych powinni zwrócić szczególną uwagę na tę grupę odbiorców. Zgodnie z badaniami GUS-u, zakupy w sieci robi już ok. 10% osób w wieku 55-64 lata i 3% w wieku 64-74 lata. W tej chwili jest to dość niewielka grupa, ale w ostatnich latach nastąpił w jej obrębie znaczący wzrost. Trzeba jednak pamiętać o tym, że polscy seniorzy dopiero poznają możliwości internetu, a udogodnienia związane z e-zakupami są konieczne, by chętniej z nich korzystali.

Usability dla seniora

Niestety, twórcy e-sklepów to najczęściej osoby młode, którym obce są trudności, na jakie natrafiają ludzie starsi. – Dlatego planując platformę do obsługi e-sklepu, powinno się zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób będzie ona postrzegana przez osoby słabiej widzące, bądź o mniejszej sprawności ruchowej, a także ludzi bez doświadczenia i umiejętności poruszania się w internecie. Seniorzy mogą mieć problem ze zrozumieniem podstawowych technik i rozwiązań, tak oczywistych dla pozostałych internautów – tłumaczy Jolanta Żochowska z DeCommerce.pl. Dobrym przykładem może być często obserwowany problem z odróżnieniem boksu wyszukiwania zamieszczonego na stronie internetowej od pola adresu www.

Dla osób starszych komputer i internet to rzeczy skomplikowane, z którymi muszą się jeszcze oswoić, a to wymaga dużo czasu. Jeśli więc chcemy otworzyć się na tę grupę, musimy przede wszystkim zapewnić łatwość nawigacji i uprościć rozwiązania techniczne w e-sklepach.