źródło: www.flickr.com źródło: www.flickr.com

Z udziałem rzędu 14% w rynku przewozów autobusowych i 25% w rynku przewozów kolejowych, Stagecoach Group jest jednym z największych przedsiębiorstw transportowych Wielkiej Brytanii. W Polsce przewoźnik zaoferuje ekspresowe połączenia między 16 największymi polskimi miastami oraz czterema europejskimi stolicami. Do tego wykorzysta aż 70 nowoczesnych autobusów holenderskiej marki Van Hool.

Ekspertom ten projekt przypomina linię Polski Express. W połowie lat 90 firma kontrolowana przez brytyjski National Express zaoferowała Polakom komfortowe, dalekobieżne przewozy autobusowe w cenach zbliżonych do oferowanych wtedy przez przestarzałe autobusy PKS. Jednak po kilku latach działalności Brytyjczycy wycofali się z Polski, bo państwowe przedsiębiorstwa skutecznie zablokowały firmie dostęp do zarządzanych przez siebie dworców. Od tego czasu rynek zamarł, a klienci autobusów z roku na rok przesiadali się do własnych samochodów.

Szkotom przyjdzie więc zmierzyć się z wieloma konkurentami na naszym rynku. Na Mazowszu silne są bowiem także przejęte przez spółki pracownicze PKS Warszawa czy Polbus. Z kolej na Pomorzu, Mazurach, Kujawach, Opolszczyźnie czy Podkarpaciu karty rozdaje francuska Veolia. Na rynku wciąż działa ponadto blisko 80 państwowych PKS-ów kontrolowanych bezpośrednio przez MSP lub samorządy. Dodatkowo są jeszcze dziesiątki prywatnych firm używających busów do przejazdów między pojedynczymi miastami. Konkurencję dla przewoźników kolejowych stanowią także koleje, a teraz jeszcze do wyścigu o polskiego pasażera włączy się Polska Regionalna Linia Lotnicza Eurolot.