źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Dla porównania, w 2013 roku wynik sprzedaży w systemie sprzedaż bezpośrednia i network marketing wyniósł 156,9 miliardów dolarów. W 2016 roku konsumenci byli szczególnie zainteresowani produktami wellness, co jest nowością. Stanowiły one największą kategorię sprzedanych produktów (32%).

Na kolejnych pozycjach znalazły się kosmetyki i produkty do pielęgnacji osobistej (25%), a dalej sprzęt AGD (12%). Katarina Molin, będąca dyrektorem wykonawczym w Europejskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej Seldia zauważyła, że „konsumenci coraz częściej skupiają się na zdrowiu i urodzie, bez względu na wiek”.

Tymczasem w Polsce, według danych Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB), w systemie DS & MLM nadal najczęściej sprzedawaną kategorią były jednak kosmetyki (60%). Następnie suplementy diety (11%) i sprzęt AGD (11%).

– Konsumenci coraz częściej skupiają się na zdrowiu i urodzie, bez względu na wiek – przekonuje Katarina Molin, dyrektor wykonawczy w Europejskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej (Seldia). Klienci byli szczególnie zainteresowani wellness, co do tej pory nie było odnotowywane w branżowych statystykach. Wellness to wszystkie zabiegi i produkty związane ze zdrowiem, poprawą samopoczucia, czy aktywnością fizyczną.

Rok 2016 przyniósł wielu firmom całego sektora sukces finansowy i ciekawe wzrosty. Jak pokazały badania, aż w 23 krajach sprzedaż przekracza 1 miliard dolarów. Pięć z nich to kraje europejskie. Europa jest trzecim co do wielkości rynkiem sprzedaży z 20% udziałem w obrotach globalnych. Region nieustannie się umacnia, a przyszłe prognozy są bardzo obiecujące. Wśród dziesięciu najlepiej rozwijających się rynków można wymienić m.in. Niemcy, Francję oraz Wielką Brytanię. To one w Europie odnotowały największy wzrost. Wśród tej piątki znajduje się również Polska.

Sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy to aktywizacja zawodowa na całym świecie. Obecnie ponad 107 milionów niezależnych przedstawicieli zajmuje się tym alternatywnym sposobem prowadzenia biznesu. Jest to o 3% więcej niż w roku 2015. W Polsce już ponad 980 tys. osób współpracuje z firmami działającymi w systemie DS & MLM i wskaźnik ten z roku na rok systematycznie wzrasta.

– Handel detaliczny będzie zawsze kanałem konkurencyjnym, w którym wymagania konsumentów będą postępowały. Mimo to, wzrost sektora sprzedaży bezpośredniej i network marketing pokazuje, że kanał sprzedaży, który oferuje konsumentom bezpośrednie i osobiste relacje, jest cenionym sposobem na zakupy – mówi Katarina Molin z Seldii.

Jeśli chodzi o samą Europę sektor sprzedaży bezpośredniej wzrósł tutaj w 2016 roku o 3% osiągając poziom 32,9 mld euro. Wiodące kategorie to kosmetyki i produkty pielęgnacji ciała oraz suplementy diety. Europa jest trzecim co do wielkości rynkiem DS & MLM na świecie, z 20% udziałem w sprzedaży.

Sektor ten zwiększył tempo rozwoju w całej Europie. Największe rynki tej branży to: Niemcy – 14,5 mld euro, Francja – 4,1 mld euro, Wielka Brytania – 3,5 mld euro, Włochy – 2,8 mld euro oraz Polska – 1 mld euro. Od kilku lat w Europie sprzedaż bezpośrednia i network marketing stale się rozwija, a prognozy wskazują na to, że trend ten będzie kontynuowany.

Pięć głównych rynków sektora w UE, źródło: PSSBPięć głównych rynków sektora w UE, źródło: PSSB