źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Apokaliptyczne wizje, w których człowiek pada ofiarą rozwoju technologicznego, nie są niczym nowym. Ostatnio jednak temat ten stał się szerzej omawiany, a oponenci szybkich zmian wskazują, iż doprowadzą one do wielu problemów. W gronie tym wymienia się m.in. wzrost bezrobocia spowodowany postępującą automatyzacją rolnictwa, przemysłu i usług, rozbicie struktur społecznych oraz inwigilację jednostki. To oczywiście poważne zagadnienia, którym należy poświęcać uwagę, ale nie można zapominać, że rozwój technologiczny to także wielkie szanse. Świetnie widać to na przykładzie prowadzenia firmy w XXI wieku.

Co liczy się w biznesie zwłaszcza dzisiaj? Dostęp do informacji, szybkość podejmowania decyzji oraz działań, wyszkoleni i doświadczeni pracownicy, wysoka wydajność, łatwość docierania do klienta, wprowadzanie innowacji oraz cięcie kosztów. Nowe technologie stanowią wspólny mianownik tych czynników. Sprzęt mobilny, internet, aplikacje biznesowe, media społecznościowe, wyspecjalizowane serwisy – wszystko to może być wykorzystywane do rozwoju firmy i wcale nie musi ona działać w segmencie nowych technologii. To już zjawisko globalne.

Wielu przedsiębiorców wykorzystuje dzisiaj w swoich firmach komputery, tablety czy smartfony. Sam sprzęt jest jednak bezużyteczny i potrzebuje odpowiedniego oprogramowania. Zakup tego ostatniego oznacza dodatkowe koszty, ale nierzadko można je wyeliminować – wystarczy skorzystać z darmowego systemu operacyjnego (warto wspomnieć, że część szkół oraz urzędów w Hiszpanii przeszła już na platformę Linux – powodem były m.in. oszczędności) czy z bezpłatnych aplikacji. Przykład stanowią tu darmowe pakiety biurowe OpenOffice i działające w chmurze rozwiązania Google. Darmowe oprogramowanie wcale nie musi być gorsze od tego płatnego – często są to bardzo zaawansowane produkty, które można z sukcesem stosować w firmie.

Wcześniej wspomniana „chmura” znana jako „cloud computing” to jeden z filarów sektora nowych technologii – dzisiaj chmura stwarza spore możliwości, a w przyszłości stanie się istotnym elementem rzeczywistości. Rozwiązanie to zakłada, iż oprogramowanie oraz dane nie są przypisane do konkretnego urządzenia (komputera, serwera czy smartfonu), lecz gromadzi się je na serwerach firm udostępniających taką usługę (m.in. Google, Microsoft, Apple). Korzyści? Przede wszystkim mniejsze inwestycje w sprzęt i oprogramowanie, wygoda, bezpieczeństwo oraz szybki dostęp do danych – część czynników przekłada się na wzrost efektywności.

Jedną z podstaw sprawnie działającego biznesu jest szybkość działania. Dotyczy to podejmowania konkretnych decyzji, dostępu do określonych informacji, reakcji na poczynania konkurencji oraz przepływu danych. Wielką rolę w tym aspekcie odgrywają właśnie nowe technologie: internet, połączone z nim urządzenia, usługi łączące świat wirtualny z rzeczywistym. Przykład tych ostatnich stanowią kantory internetowe, m.in. działająca na tym rynku firma Fritz Exchange. Gwarantuje ona nie tylko atrakcyjne kursy czy zwiększone bezpieczeństwo transakcji – umożliwia też przedsiębiorcom sprawne działanie na rynku globalnym. Odpowiednie dyspozycje można szybko wydawać praktycznie z każdego miejsca na świecie, bez względu na godzinę czy dzień tygodnia. To czyni biznes konkurencyjnym.

Szanse, jakie stwarza internet, należy wykorzystywać nieustannie. Zapewnia on stały i szybki dostęp do informacji, która zawsze jest towarem pożądanym. Z jego pomocą można w prosty sposób porównywać ceny produktów i usług, szukać najatrakcyjniejszych ofert. To ważne, gdy chce się obniżyć rachunki np. za energię elektryczną, internet, telefon czy znaleźć atrakcyjne ubezpieczenie i bank z dobrą ofertą. Globalna sieć to również możliwość taniej komunikacji oraz dobry sposób na dotarcie do wartościowych specjalistów z praktycznie każdej dziedziny – szczególnie, gdy żyją w innym kraju. Ich fizyczna obecność nie jest już konieczna, a konkretne zadanie mogą zrealizować w bardzo krótkim czasie.

Przedsiębiorcy powinni też pamiętać o tym, że ich firma musi istnieć w internecie. To świetny sposób na dotarcie do obecnych i potencjalnych klientów. Rzesze ludzi przeszukują dzisiaj sieć w poszukiwaniu konkretnych danych, porad, usług, produktów i dobrze jest być widocznym w tym środowisku. Sprawa nie kończy się na posiadaniu strony internetowej – są jeszcze blogi, fora, serwisy społecznościowe. To doskonałe narzędzia reklamy, która może być tania i bardzo skuteczna.

Wprowadzenie nowych technologii stwarza firmom szanse na dynamiczny rozwój bez konieczności inwestowania olbrzymich środków. Co więcej, daje to możliwość wykorzystania rozwiązań, dzięki którym możliwe jest cięcie wydatków i stawianie jakości usług na pierwszym miejscu. Przedsiębiorcy nie powinni tego bagatelizować i muszą dostosować się do zachodzących zmian. Funkcjonowanie w schematach określonych w ubiegłym stuleciu oznacza stagnację i będzie dla firm niekorzystne.