źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

…społecznościowym serwisem, na którym dziecko może doświadczyć niebezpieczeństwa. Poniższy przegląd badacza Sophos, Jamesa Lyne’a, w pigułce przekazuje rodzicom na, które portale muszą zwrócić szczególną uwagę.

Instagram popularniejszy niż Facebook

Według ostatnich badań Instagram jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym wśród nastolatków mieszkająych w Stanach Zjednoczonych (76% aktywnych – Instagram, 45% aktywnych – Facebook) i ten trend może dotrzeć niebawem również do Polski. Instagram pozostaje w tyle w porównwaniu do innych sieci społecznosciowych, jeśli chodzi o użycie protokołu HTTPS, co oznacza, że włamanie do konta może być ułatwione.

Ważne jest sprawdzenie, że ustawienia prywatności nastolatek są zablokowane jako zdjęcia dostępne do publicznej widoczności. Oznacza to, że zdjecia będą widoczne jedynie dla obserwujacych, na co nastolatek musi wyrazić osobiście zgodę.

Snapchat

Aplikacja bardzo popularna wśród młodych ludzi, mimo, że ma reputację jako wykorzysytwana do sextingu. Głównym jej problemem jest to, że stwarza złudzenie prywatności w rzeczywistości jej nie dostarczając. Snapchat umożliwa przesłanie wiadomości, obrazów, które wyświetlają się na urządzeniu tylko przez 10 sekund, po czym znikają z ekranu. Zdjęcia jednak nie znikają dla wszystkich. Osoba, która chce skompromitować jednostkę może zrobić zrzut ekranu lub wykorzystać inne aplikacje, które potrafią przechwytywać pozornie bezpieczne obrazy.

4chan

Anglojęzyczny imageboard, klon japońskiego Futaba Channel. Agreguje różnego rodzaju treści, również bardzo kontrowersyjne i niebezpieczne dla nastolatków, dodatkowo nie wymaga rejestracji. Portal absolutnie nie dla dzieci.

Yik Yak

Aplikacja mobilna, umożliwiająca nastolatkom anonimowe plotkowanie i obgadywanie. W Yik Yak każdy może anonimowo wysłać swoją wiadomość bez konieczności rejestracji konta i podawania nicka, a w głównym widoku prezentowane są sprytnie przefiltrowane statusy innych użytkowników. Aplikacja jest w pełni moderowana przez użytkowników, którzy kontrolują ją swoimi komentarzami. Jej funkcjonalność wyzwala zjawisko bullyingu oraz bywa przyczyną różnego rodzaju pranków – np. ewakuacji szkoły.

Tinder

Tinder to aplikacja społecznościowo-randkowa. Za jej pomocą możemy oceniać oraz poznawać nowe osoby. Ich propozycje są dobierane między innymi dzięki kryteriom odległości i wieku. Serwis jest dedykowany dla osób dorosłych, osoby powyżej 13 roku życia mogą się rejestrować. The Independent opublikował niedawno informację, że 7% użytkowników stanowi grupa wiekowa 13-17 lat. Tinder mówi swoim użytkownikom w wieku 13-17 lat, że będą w stanie zobaczyć jedynie użytkowników w tym samym wieku, lecz wiadome jest, iż oszust może stworzyć fałszywy profil na Facebooku i próbować nawiązać kontakt z osobą nieletnią.

Ask.fm

Społecznościowy serwis, umożliwiający zadawanie anonimowych pytań. Odpowiedzi następnie pojawiają się na profilach użytkowników. Odnotowano przypadki szykowania i znęcania się nad użytkownikami serwisu nawet ze skutkiem śmiertelnym.

KiK Messenger

Aplikacja dedykowana błyskawicznemu wysyłaniu wiadomości, stanowiąca alternatywę do smsowania. Mimo, że jest sugerowana użytkownikom, którzy ukończyli 18 rok życia jest bardzo często pobierana przez niepełnoletnich nastolatków. KiK pozwala na grupowe wysyłanie wiadomości oraz otrzymywanie postów od osób nieznajomych – co stanowi jego największe zagrożenie.

Nowe aplikacje i serwisy społecznościowe powstają jak grzyby po deszczu, najlepszym sposobem aby chronić swoje dziecko jest ich wspólne otwieranie i poznanie ich dobrych i złych stron, co pozwoli uniknąć zagrożeń związanych z siecią.

Warto zwrócić uwagę na:

  • Czy serwis społecznościowy lub portal jest anonimowy czy jego użytkownicy mogą sprawdzić kto za nim stoi?
  • Czy Twoje dziecko może otrzymywać wiadomości od nieznajomych użytkowników?
  • Czy aplikacja ma jasną politykę prywatności?
  • Czy serwis lub portal monitoruje i reaguje na groźne zachowania użytkowników?
  • Poradnik bezpieczeństwa dzieci w sieci można znaleźć tutaj.