Raport Amway Europe: Czy Polacy są na pewno przedsiębiorczy?

przez Marcin Kłódkiewicz

Od 14 do 20 listopada br. trwa czwarta edycja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, największej globalnej inicjatywy promującej ideę przedsiębiorczości wśród ludzi młodych.

Konferencja w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości
Konferencja w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości

Wachlarz imprez składających się na ŚTP jest każdego roku szeroki: od merytorycznych szkoleń i wykładów, poprzez konferencje i spotkania z przedsiębiorcami, po wystawy, przedstawienia i happeningi. Ich celem jest wspieranie przedsiębiorczych postaw, rozwijanie kreatywnych inicjatyw, które w efekcie dadzą impuls do powstawania nowych firm. Kampania odbywa się równolegle na całym świecie, a Polska z roku na rok jest jednym z jej liderów.

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości, zainicjowany przez brytyjskiego premiera
Gordona Browna i amerykańską Kauffman Foundation, jest obecnie organizowany w 115 krajach świata. W tym roku w ramach akcji 24 000 organizacji partnerskich
planuje ponad 37 000 przedsięwzięć, a patronami krajowych edycji są m.in.
Prezydent USA Barack Obama, Premier Wielkiej Brytanii David Cameron i Premier Kanady Stephen Harper. W Polsce już po raz czwarty patronem honorowym ŚTP jest wicepremier Waldemar Pawlak. Koordynatorem polskiej edycji ŚTP jest PKPP Lewiatan i Forum Młodych Lewiatana, a także Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Fundacja FOR i Fundacja Polska Przedsiębiorcza.

Jednym z istotnych wydarzeń tegorocznej edycji ŚTP w naszym kraju jest
zorganizowana przez PKPP Lewiatan i Amway Polska konferencja „Czy Polacy są na pewno przedsiębiorczy?”

Według prognoz rządowych, jak i opinii reprezentantów różnych środowisk
promodernizacyjnych w Polsce, wysoko oceniana w Europie przedsiębiorczość
Polaków jest czynnikiem sprzyjającym rozwojowi cywilizacyjnemu naszego kraju. Wielkie nadzieje lokowane są zwłaszcza w ludziach młodych. Tymczasem wyniki
badań przygotowanych dla Amway Europe oraz osób i organizacji współpracujących z PKPP Lewiatan zdają się sugerować, że potencjał życiowej energii, przebojowości i gotowości do brania spraw we własne ręce w młodym pokoleniu może się
wyczerpywać. W poniższych podsumowaniach badań przedstawiamy bariery,
oczekiwania oraz różne aspekty przedsiębiorczości Polaków.

Polska przedsiębiorczość na tle Europy i świata – prof. Jerzy Cieślik, Akademia
Leona Koźmińskiego:
– Analiza porównawcza aktywności przedsiębiorczej Polaków na tle Europy i świata pokazuje, że jeśli chodzi o liczbę przedsiębiorców, to biorąc pod uwagę osiągnięty poziom rozwoju, zbliżamy się do poziomu optymalnego. Obecnie miarą naszego sukcesu będzie zwiększenie udziału ambitnego, dynamicznego segmentu sektora MŚP. Oprócz firm high-tech będą to przedsiębiorstwa nastawione na szybki wzrost obrotów i zatrudnienia, aktywnie wychodzące na rynki międzynarodowe. Ambitne formy przedsiębiorczości mogą być atrakcyjną ścieżką kariery zawodowej dla młodych, wykształconych Polaków, w porównaniu do zatrudnienia w dużych korporacjach. W tym celu konieczne jest przewartościowanie polityki wspierania przedsiębiorczości i przejście od podejścia ilościowego w kierunku wzmacniania jakościowego segmentu polskich MŚP.

Konferencja w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości
Konferencja w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości

Przedsiębiorczość Polaków w świetle badań prof. Juliusz Gardawski, SGH: – Wysoki odsetek Polaków to ludzie zaradni, gotowi podejmować inicjatywy prywatne. Wśród pracowników wykonawczych i robotników odpowiedni wskaźnik sięga 20%. Gdy
podejmują rolę przedsiębiorców nieźle radzą sobie na rynku lecz odpowiada im
raczej działanie w pojedynkę, rzadko są skłonni tworzyć grupy producenckie itp.
Polscy przedsiębiorcy mają niezbyt wysoki poziom zaufania do ludzi (chociaż
wzrastający i wyższy niż wśród ogółu Polaków). Czują się nieco wyobcowani ze
społeczeństwa i nie ufają administracji państwowej, chociaż oczekują, że państwo będzie wspomagało przedsiębiorczość, rozpowszechniało innowacje itd.

Polacy mają pozytywny stosunek do samozatrudnienia, a jak inne nacje w
Europie? Badanie dla Amway Europe

W Europie ponad dwie trzecie (72%) ankietowanych w dwunastu państwach
wykazuje pozytywną postawę w stosunku do samozatrudnienia. Najwyższe
zanotowano w Danii (88%), najniższe w Turcji (65%) i Niemczech (61%). W Polsce jest to 68%, a wiec daleko nam do czołówki. Najbardziej entuzjastycznie do
samozatrudnienia podchodzą młodzi Polacy (14- 29 lat) – aż 80% z nich wyraża
pozytywne nastawienie do samozatrudnienia.

Niezależnie od udzielonej odpowiedzi, jedynie 6% respondentów w Polsce posiada własną firmę. Badania ukazują wielką przepaść pomiędzy chęcią prowadzenia
działalności gospodarczej (40%) a rzeczywistą liczbą osób prowadzących własną
firmę (6%). Przepaść ta jest największa pośród wszystkich państw europejskich,
które brały udział w badaniu. Średnio ponad jedna trzecia respondentów w Europie może wyobrazić sobie prowadzenie własnej firmy. W porównaniu do wyników
raportu z 2010 roku, potencjał samozatrudnienia w Europie pozostaje na
niezmienionym poziomie – niezależnie od obecnych problemów gospodarczych
wielu państw europejskich i kryzysu finansowego. Najwyższy jest w Szwajcarii (51%) i Turcji (50%). Najniższy na Ukrainie (35%) i w Niemczech 27%. W Polsce jest średni i wynosi 40%.

Europejczycy żądają informacji i edukacji wspierającej przedsiębiorczość – a Polacy? Badanie dla Amway Europe

Średnio 69% Europejczyków uważa, że edukacja jest bardzo ważna dla osób
prowadzących działalność gospodarczą. Tak samo uważa aż 68% Polaków. Swoje wykształcenie i szkolenia, przygotowujące do prowadzenia działalności biznesowej, bardzo dobrze oceniają Austriacy (56%) i Szwajcarzy (52%). Bez względu na
dostępne oferty, 47% respondentów z Europy (49% Polaków) uważa, że nie są
dobrze poinformowani o możliwościach edukacyjnych dla osób samozatrudnionych.

42% Europejczyków (46% Polaków) nie podjęłoby ryzyka związanego z
prowadzaniem własnej działalności gospodarczej ze względu na brak wiedzy
ekonomicznej. Więcej niż co trzecia osoba (35% w Europie, 40% w Polsce) ma wiele wątpliwości odnośnie własnych umiejętności i wiedzy, nie czuje się przygotowana do prowadzenia własnej firmy. 59% Europejczyków (66% Polaków) twierdzi, że
powinno być więcej programów edukacyjnych organizowanych przez instytucje
publiczne, przeznaczonych dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności
gospodarczej.

Niezależność i samospełnienie są najbardziej atrakcyjnymi aspektami
samozatrudnienia zarówno w Europie jak i w Polsce. Badanie dla Amway Europe

Dla Europejczyków najważniejszymi powodami do rozpoczęcia prowadzenia
działalności gospodarczej są „niezależność od pracodawcy” (46%), w Polsce
podobnie – 47% oraz „samospełnienie, możliwość realizowania własnych
pomysłów” (38%), w Polsce podobnie – 36%. Według Raportu Amway co czwarty Europejczyk, w tym także Polak (24%) twierdzi, że powodem rozpoczęcia
prowadzenia własnej firmy jest „możliwość lepszego zrównoważenia życia
rodzinnego, zawodowego i czasu wolnego”. Oznacza to, że samozatrudnienie
i życie rodzinne nie muszą wzajemnie się wykluczać. Samozatrudnienie jest
postrzegane jako model zatrudnienia przyjazny rodzinie w całej Europie: dla 42% respondentów z dziećmi samozatrudnienie to realna alternatywa dla pracy na
etacie.

Młodzi Polacy a przedsiębiorczość – prof. Krystyna Szafraniec Uniwersytet im.
Mikołaja Kopernika w Toruniu:
– Na początku przemian ustrojowych
przedsiębiorczość jawiła się Polakom jako jeden z bardziej zachęcających scenariuszy zawodowych i życiowych. Tylko wśród urodzonych w 1957 roku (ówczesnych 30
latków) liczba przedsiębiorców wzrosła w latach 1989-1999 ponad dziesięciokrotnie (z 1,3% do 11,8%). W drugiej dekadzie przemian młodzi Polacy nadal często deklarują chęć zakładania własnego biznesu, faktycznie jednak rolę tę podejmują nieliczni (od 2% wśród młodszych kategorii wiekowych do 6,5% wśród osób w wieku 25-30 lat). Najnowsze dane dotyczące młodzieży (badanie CBOS 2010) odnotowują spadek liczby tych, którzy perspektywę prowadzenia własnej firmy wykluczają oraz przyrost niezdecydowanych. Może to sugerować odwrócenie trendu i pewne zmiany, niemniej korporacyjny kontekst i finansowo-prawne otoczenie biznesu w zderzeniu z osobowościowymi charakterystykami młodego pokolenia i brakami kompetencyjnymi (wynikającymi głównie z systemu kształcenia) nakazują z dystansem odnosić się do możliwości zachodzenia tego typu zmian samoistnie. Jeśli więc przedsiębiorczość miałaby być alternatywą dla kurczących się możliwości rynku pracy w okresie kryzysu i wentylem bezpieczeństwa dla systemu, niezbędne byłyby intensywne działania głównych partnerów społecznych mające na celu nie tylko stworzenie zachęt dla przedsiębiorczości wśród młodzieży, lecz również jej kompetencyjne i mentalne przygotowanie.

Postawy przedsiębiorcze młodych ludzi w Polsce – Polska Agencja Rozwoju
Przedsiębiorczości:
„Wyniki badania PARP pokazały, że zainteresowanych
prowadzeniem własnej działalności gospodarczej jest 31% osób w wieku 18-25 lat. Jednocześnie zauważono, że skłonność do założenia firmy rośnie wraz ze wzrostem wykształcenia respondenta. Plany większości młodych osób rozważających założenie firmy są mało konkretne i potwierdzają raczej otwarty stosunek do tego typu aktywności zawodowej. Przy podejmowaniu decyzji o założeniu firmy młodzi Polacy kierują się raczej szansą jaką widzą w prowadzeniu własnej działalności niż koniecznością. Za kluczowe w prowadzeniu przedsiębiorstwa umiejętności respondenci uznali te związane z pozyskaniem funduszy (58%) oraz umiejętność tworzenia strategii (56%).”

Czy przedsiębiorczości można nauczyć? – dr Anna Pawłowska, wydział zarządzania Uniwersytet Warszawski: – Istnieją badania, które wskazują, że trening
przedsiębiorczości związany z przekazywaniem wyłącznie wiedzy formalnej ma
pozytywny, ale stosunkowo mały wpływ na rozpoczęcie i efektywność prowadzenia własnego biznesu. Powstaje pytanie, co jeszcze można zrobić, aby stymulować
rozwój przedsiębiorczości? Zwłaszcza wśród młodych osób. Jeden z kierunków
poszukiwań odwołuje się do znaczenia zawodowego obrazu siebie, co jest
szczególnie istotne w przypadku osób młodych, dla których założenie własnej firmy często jest pierwszym miejscem pracy i zdobywania doświadczenia zawodowego. Zgodnie z tym podejściem, podjęcie aktywności przedsiębiorczej jest wynikiem
przekonań danej osoby, jakie cechy i umiejętności są potrzebne, aby być przedsiębiorcą, w jakim stopniu sama je posiada oraz jakie reguły obowiązują w pracy
przedsiębiorcy. Adekwatność tych przekonań z rzeczywistością może decydować o podjęciu decyzji o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej oraz jej
efektywności. Oddziaływanie na wyobrażenia młodej osoby o przedsiębiorczości rozumianej jako wykonywany zawód, powinno więc stać się dodatkowym
elementem oddziaływań edukacyjnych współistniejących z tradycyjnymi praktykami szkoleniowymi.

Mogą Cię również zainteresować