Niektórzy polscy podcasterzy mają grupę odbiorców porównywalną (jeśli chodzi o liczebność) z blogerami. Dlaczego więc o istnieniu dobrych polskich blogów wie każdy, a o polskich podcastach mało kto słyszał?

Co to właściwie jest podcast?

Nazwa pochodzi od połączenia słów iPod (kieszonkowy odtwarzacz mediów) oraz broadcast (nadawać). Podcasty to treści cyfrowe (głównie audio i wideo), które pierwotnie były dosłownie „nadawane” do urządzeń iPod. Podcasty na początku istnienia skatalogowane były w katalogu iTunes i poprzez aplikację iTunes były sybskrybowane i pobierane przez właścicieli iPodów.

Z biegiem czasu pojawiły się niezależne katalogi podcastów, nowe platformy, nowe aplikacje do zarządzania/pobierania tych treści, ale idea wciąż jest ta sama. W skrócie: podcast to nieodpłatnie dostępna treść publikowana za pośrednictwem internetu jako przekaz audio i/lub wideo.

Słuchać czy nie słuchać? Odpowiedź jest prosta

Jeśli słuchasz już podcastów, na pewno wiesz, że stanowią one ważną część treści dostępnych w internecie. Podcasty – i polskie, i zagraniczne – zajmują się wszystkimi dziedzinami życia. Omawiane są tematy zawodowe, techniczne, wszelkie rodzaje hobby i najintymniejsze problemy. Niektóre audycje zawierają porady i stanowią wsparcie dla słuchaczy – realnie zmieniają życie wielu osób. Bardzo często są to profesjonalnie przygotowane programy specjalistyczne będące cennym źródłem aktualnych informacji i wiedzy. Wiele podcastów porusza kwestie, które nie pojawiają się w popularnych mediach. Są nieocenionym uzupełnieniem tzw. mainstreamowych źródeł informacji.

Wszystkie podcasty łączy pasja i zaangażowanie. Pasja twórców, którzy przez wiele lat prowadzą podcasty liczone w setkach odcinków. Zaangażowanie odbiorców, którzy odkrywszy podcasty i doceniając wygodę dostępu do tego medium, zostają wiernymi słuchaczami i słuchaczkami oraz aktywnie poszukują nowych treści.

Podcasting w biznesie MLM

Najbardziej znanymi twórcami podcastów w środowisku MLM bez wątpienia są na co dzień współpracujący z koncernem Amway Wojciech Stępkowski i Piotr Mitura, pomysłodawcy podcastu "15 minut". Wojtek jest autorem bloga www.stepkowski.net, gadżeciażem uzależnionym od urządzeń Apple i innych przedmiotów na widok których otoczenie zadaje pytanie: a po co ci to?! Maniak kręcenia wielokilometrowych wypraw rowerem o każdej porze roku. Piotrek to nauczyciel wychowania przedszkolnego, animator. Autor bloga www.mitura.net. Czyta, biega, głosuje w wyborach, nie gra na gitarze. Groupie Passa Passa Dance Studio. Nałogowy mors. Kiedy twierdzi, że ma zły humor – nikt mu nie wierzy.

Konferencja na dziesięciolecie

W tym roku polski podcasting obchodzi okrągłą rocznicę i po raz pierwszy w historii będzie miał swoje święto. 21 listopada do Warszawy przybędą twórcy podcastów i rzesze ich fanów, aby dzielić się wspomnieniami, wiedzą i doświadczeniami. Będą dyskutować o historii i przyszłości podcastingu w Polsce oraz uczestniczyć w warsztatach z podcastowania. To propozycja szczególnie atrakcyjna dla osób, które dopiero planują uruchomienie własnego podcastu.

PolCaster 2015 (http://polcaster.pl/) w liczbach

Na konferencji obecność zapowiedzieli doświadczeni podcasterzy i podcasterki w liczbie prawie 40 osób. Należą do nich między innymi: Marcin Beme (Audioteka), Andrzej Burzyński (autor jednego z najdłużej nadawanychpolskich podcastów), Michał Szafrański (blog „Jak oszczędzać pieniądze”) i wielu innych. Nie zabraknie tam oczywiście również przedstawicieli naszej branży – Wojciecha Stępkowskiego i Piotra Mitury.

Spotkanie ponad trzydziestu stacji podcastowych i ich odbiorców to okazja, by poznać i porozmawiać z twórcami, których słuchamy na co dzień!

Jeśli chcesz wiedzieć dokładnie kto przyjedzie na konferencję, jaki jest program paneli i warsztatów (a jest w czym wybierać!) zajrzyj koniecznie na stronę konferencji: http://polcaster.pl/ Na stronie można się bezpłatnie zarejestrować rezerwując sobie miejsce na widowni i w warsztatach. Zapraszamy 21 listopada br. do Warszawy na PolCaster 2015.