Największy kontenerowiec świata w Gdańsku

przez Piotr Hoffmann

Jeden z największych kontenerowców świata wpłynął w środę do portu w Gdańsku. Czy pływające kolosy staną się czymś normalnym w polskich portach.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

W styczniu zeszłego roku DCT jako pierwszy i na razie jedyny terminal na Bałtyku zagwarantował sobie bezpośrednie kontenerowe połączenie oceaniczne. Chodzi o linię AE10 armatora Maersk Line łączącą najważniejsze porty wschodniej Azji i Europy. Równocześnie Gdańsk stał się pierwszym na Bałtyku kontenerowym hubem, gdzie kontenery ze statków oceanicznych przeładowuje się na mniejsze jednostki, czyli tzw. feedery.

Teraz przyszedł czas na kolejny krok. Maersk kilka miesięcy temu poinformował o zmianie rozkładu linii AE10. Korekta polegała przede wszystkim na zmianie obsługujących ją jednostek. Zamiast statków o pojemności ok. 8 tys. TEU do Gdańska z Chin i Korei pływać będą kolosy o pojemności 13 i 15 tys. TEU. Pierwszy zawinął do terminalu DCT w środę. To Maersk Elba o długości 366 metrów i pojemności 13 tys. TEU. To najdłuższy statek, jaki kiedykolwiek pojawił się na Bałtyku i równocześnie największy kontenerowiec w historii naszego akwenu. Nowy rekord zostanie pobity 25 maja br. oczywiście znów przez statek płynący do Gdańska. Będzie to Eleonora Maersk o długości 398 metrów. Ta jednostka to jeden z najdłuższych pływających obecnie statków na świecie.

Po wprowadzeniu statków gigantów trasa AE10 obsługująca Gdańsk stanie się najważniejszą i najbardziej pojemną linią kontenerową łączącą Azję z Europą i w ogóle na świecie. Dzięki temu zmniejszą się koszty transportu ładunków z Azji do Polski, a ponadto poprawią się wyniki gdańskiego portu, który w minionym roku przeładował 26 mln ton, najwięcej od 32 lat.

Mogą Cię również zainteresować