Writing An Annotated Bibliography Apa Business Plan Modele Word Count Indigeneity Collected Essays By Graham Curriculum Vitae Infermiere Pediatrico The Banquet Scene In Macbeth Analysis Essays Good Intro Lines Cover Letters

Mobile: Rynki Europy Środkowo-Wschodniej dalekie od kopiowania globalnych wzorców

przez Aleksandra Andreasik

Internauci z regionu Europy Środkowo-Wschodniej z rosnącym entuzjazmem surfują w sieci za pomocą smartfonów i tabletów. W czerwcu 2012 roku co siedemnasta odsłona w tej części starego kontynentu została wygenerowana za pomocą urządzenia mobilnego.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Wśród producentów urządzeń przenośnych palmę pierwszeństwa wciąż dzierży Apple, ale inne brandy już depczą gigantowi z Cupertino po piętach. Ruch mobilny rozwija się w Europie Środkowo-Wschodniej w imponującym tempie. W grudniu 2011 ok. 4% odsłon monitorowanych przez narzędzia web analytics firmy Gemius dokonanych zostało z urządzeń mobilnych. Udział odsłon mobilnych we wszystkich odsłonach generowanych w regionie CEE wzrósł na przestrzeni sześciu miesięcy aż o połowę (grudzień 2011-czerwiec 2012). – Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest wzmożona konkurencja wśród producentów urządzeń przenośnych, a także polepszająca się jakość i szybkość mobilnego transferu danych w korzystnej cenie – podkreśla Krzysztof Rosiński, kierownik ds. badań i rozwoju w Gemius SA.

Apple, przodujący na świecie producent smartfonów i tabletów, stopniowo umacnia swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Według danych Gemius – w czerwcu 2012 prawie 40% wszystkich odsłon mobilnych dokonanych zostało z urządzeń Apple’a. Produkty tej marki są popularne zwłaszcza w niezmiernie otwartych na nowinki technologiczne krajach bałtyckich. Dla przykładu – połowa wszystkich odsłon mobilnych generowanych w Estonii pochodzi właśnie z urządzeń z logo nadgryzionego jabłka.

Apple nie jest jednak liderem wśród producentów urządzeń przenośnych w całym regionie CEE. Globalne trendy online w wyjątkowy dla siebie sposób przyswajają w szczególności Ukraina i Białoruś. W obu krajach na rynku urządzeń mobilnych przoduje Nokia. Na Białorusi Apple zajmuje drugą pozycję, wyprzedzając jedynie nieznacznie (ok. jeden punkt procentowy przewagi w udziale odsłon mobilnych na rynku) chińską markę Huawei. Prawie 17% mobilnych odsłon wygenerowanych na rynku białoruskim wykonano z urządzeń Huawei. Wynik ten zaskakuje jeszcze bardziej, gdy weźmie się pod uwagę średni udział odsłon mobilnych z urządzeń Huawei w całym regionie, który w czerwcu 2011 wyniósł zaledwie 3%.

Nokia, ciesząca się przez ponad 10 lat niezmienną popularnością na globalnym rynku telefonów komórkowych, na wielu światowych rynkach została w ostatnim czasie wyprzedzona przez Samsunga. Pozycja fińskiego producenta wyraźnie słabnie także w Europie Środkowo-Wschodniej. Na przestrzeni 2011 roku Nokia straciła 13 punktów procentowych udziału w odsłonach mobilnych w krajach środkowo- i wschodnio-europejskich. Samsung z kolei zdecydowanie rósł w 2011 roku w siłę. Zgodnie z danymi gemiusTraffic za czerwiec 2012, ponad jedna piąta wszystkich mobilnych odsłon wykonywanych w Europie Środkowo-Wschodniej pochodzi z urządzeń Samsunga. Co ciekawe, udział odsłon mobilnych dla urządzeń Nokii był w tym samym okresie o 4 punkty procentowe niższy. Południowo-koreański producent jest popularny zwłaszcza w Słowenii, na Węgrzech i na Litwie, gdzie ponad 25% odsłon mobilnych generowanych jest za pomocą jego produktów.

Inne popularne marki urządzeń przenośnych w Europie Środkowo-Wschodniej to HTC oraz Sony Ericsson. Produkty od HTC są używane najczęściej w Czechach i na Słowacji, gdzie ich udział w mobilnych odsłonach generowanych na rynku wynosił w czerwcu 2012 stosownie 10,4% i 13,2% (na podstawie danych gemiusTraffic). Internauci z regionu bardzo chętnie wybierają również smartfony i tablety produkowane przez Sony Ericsson. Są one szczególnie popularne na Węgrzech (11,1% odsłon mobilnych generowanych na rynku), w Polsce (13,4%) oraz na Słowacji (11,3%).

Modele urządzeń przenośnych, które wyraźnie dominują na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej to flagowe produkty potentata z Cupertino: iPad oraz iPhone. Podczas, gdy iPad cieszy się niezmierna popularnością w Estonii, Rosji i Słowenii (ponad 30% wykonanych odsłon mobilnych w każdym z tych krajów), to iPhone używany jest w szczególności przez Chorwatów (32%). Trzecie miejsce w regionie zajmuje Samsung GT-i9100 (Galaxy SII). Średni odsetek odsłon mobilnych generowanych w tej części Europy za pomocą tego smartfona wyniósł 3,5%, o ponad 20 punktów procentowych mniej niż w przypadku obecnego lidera w regionie – iPada.

– Można przewidywać, że taka przepaść pomiędzy urządzeniami Apple’a i smartfonami oraz tabletami produkowanymi przez inne marki pozwoli produktom z logo nadgryzionego jabłka jeszcze przez długi czas utrzymać pozycję lidera w Europie Środkowo-Wschodniejdodaje Rosiński.

Dane zawarte w artykule pochodzą z raportu „Do you CEE” – unikalnego kompendium wiedzy na temat rynków online w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Mogą Cię również zainteresować