Flickr.comFlickr.com

Do roku 2025 aż 75% pracowników na świecie stanowić mają osoby, które nie ukończyły jeszcze 35 roku życia. Z pewnością to one będą ustalać zasady dla rynku pracy. Nazywani pokoleniem Millenialsów lub Generacją Y są ludzie dobrze wykształceni, niezbyt podatni na opinie innych i zazwyczaj bardzo konsekwentni. Ponadto nie boją się nowych wyzwań.

Dyskusję o młodym pokoleniu oraz wyzwaniach, jakie je czeka pod kątem rynku pracy, podjął wydział zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. W dniu 24 lutego 2017 roku odbyła się tam konferencja „Millenialsi – pokolenie paradoksów. Przedsiębiorczy czy wykluczeni?” W jej trakcie zostały przedstawione m.in. wyniki badań Amway Global Entrepreneurship Report 2016 (AGER).

Przedmiotem konferencji było przyjrzenie się bliżej, jaki wpływ na środowisko pracy mają osoby z pokolenia Y, jakimi pracownikami i szefami są młodzi ludzie, wobec czego tak naprawdę są lojalni oraz jakie kompetencje i umiejętności wnoszą na rynek pracy. Konferencja skierowana była do szerokiego grona ludzi biznesu, menadżerów, studentów oraz nauczycieli akademickich, którzy integrują się wokół problemów związanych z Millenialsami oraz poszukują wzajemnego zrozumienia i potrzeby współpracy osób z różnych pokoleń dla rozwoju organizacji.

Chociaż pozytywny stosunek do przedsiębiorczości utrzymuje się w Polsce od lat a obecnie deklaruje go aż 71% respondentów, to wśród osób przed 35 rokiem życia jest jeszcze wyższy i sięga aż 82%. Młodzi ludzie częściej niż reszta społeczeństwa zastanawiają się też nad rozpoczęciem własnej działalności. Wśród ogółu takich osób jest 41% (o 3 pkt. proc. więcej niż przed rokiem), ale w najmłodszej grupie wiekowej (do 35 roku ) – aż 57%, to o 10 pkt. proc. więcej niż przed rokiem.

Z czego to wynika? – Cechami przypisanymi do pokolenia osób urodzonych po 1978 roku – czyli do pokolenia Millenium, jest przedsiębiorczość, orientacja na cel i wytrwałość – tłumaczy prof. Izabela Koładkiewicz z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. – Natomiast wychowanie w duchu wolności, jakiego doświadczyli ci respondenci przekłada się na problemy z podporządkowaniem i przejęciem roli pracownika. To zaś predestynuje do podjęcia samodzielnej działalności gospodarczej, a tym samym bycia sobie samemu szefem – dodaje.

Dr hab. Tomasz Czapla, dziekan wydziału zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego potwierdza, że: – Pokolenie Y zorientowane na cel, gotowe jest z determinacją realizować obrane zamierzenia. Jednakże to skoncentrowanie w dużej mierze oparte jest na indywidualizmie, działa gdy mówimy o podejściu przedsiębiorczym, przekładającym się na samozatrudnienie. Jednakże pokolenie milenijne, jeśli nie wybiera ścieżki rozwoju w ramach tak zwanych wolnych zawodów, trafia na rynku pracy w swoiste „kleszcze” dwóch pokoleń – pokolenia X i nadchodzącego pokolenia Z. Te dwie grupy są podobne do siebie i jednocześnie różnią się w wielu kwestiach od pokolenia Y. Stwarza to wyzwanie: jak pokolenie Y ma odnaleźć się w roli kierownika, jak zmotywować innych do osiągania celów, które są jasne i warte osiągania dla nich, ale nie koniecznie tak samo jasne i warte starania dla choćby pokolenia Z. Jak przełożyć przedsiębiorczość w formule „ja” na przedsiębiorczość korporacyjną? To wyzwania, przed którymi coraz częściej stają dzisiejsi 35 latkowie – wyjaśnia dr Czapla.

Jak wynika z raportu AGER 2016 zdecydowanie na swoim chce pracować aż 43% młodych (o 5 pkt. proc więcej niż przed rokiem), 46% (o 6 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej) jest przekonanych, że posiada odpowiednie umiejętności i zasoby, a 50% (o 12 pkt. proc. więcej niż w poprzednim badaniu) twierdzi, że nie pozwoli odwieść się od pomysłu, nawet gdyby osoby w otoczeniu miały odmienne zdanie.

W Polsce o wzroście w ciągu najbliższych pięciu lat samozatrudnienia najbardziej przekonani są ludzie młodzi, do 35 roku. Aż 39% spośród ankietowanych w tej grupie wiekowej sądzi, że własny biznes będzie coraz bardziej popularny, a liczba osób prowadzących działalność wzrośnie. Tyle samo uważa, że liczba samozatrudnionych utrzyma się na dotychczasowym poziomie, a 9% – że zmniejszy się.

– Mimo, że sytuacja gospodarcza w Polsce niezbyt sprzyja tworzeniu nowych firm, to wyniki badania AGER 2016 pokazują, że własny biznes może być dobrym pomysłem na życie – mówi prof. Koładkiewicz. Deklarowaną w badaniu korzyścią z posiadania własnej firmy jest m.in. niezależność od pracodawcy i bycie sobie samemu szefem, na co wskazywało 48% ankietowanych, a także samorealizacja i możliwość wdrażania własnych pomysłów, podkreślana przez 40% respondentów. –

Zdaniem ekspertów, jest to najlepiej wykształcone pokolenie i najbardziej zorientowane na cel. Istotną jego cechą jest znajomość nowych technologii wprowadzanych na rynek oraz umiejętność ich wykorzystania w szerokim tego słowa znaczeniu – mówi prof. Koładkiewicz. – Wiedza jest często podstawą do rozpoczęcia działalności gospodarczej w oparciu o nowe media i technologie – dodaje.

Natomiast dr Julita Czernecka z instytutu socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, katedra socjologii struktur i zmian społecznych uważa, że:Osoby z pokolenia Y zorientowane są na work-life integration, czyli na integrację obszaru praca z życiem osobistym – używają prywatnych telefonów w pracy, a w trakcie godzin pracy załatwiają sprawy prywatne i nie widzą problemu, by kontaktować się telefonicznie z szefem w środku nocy, wysyłając mu sms czy wiadomość na Facebooku. Te inne od przyjętych dotychczasowo zachowań społecznych w pracy wywołują wiele kontrowersji i są bardzo często powodem braku zrozumienia intencji zawodowych Millenialsów. W wielopokoleniowym środowisku pracy zatem na plan pierwszy wychodzą kwestie związane z wypracowaniem rozwiązań i metod działania, które przyczynią się do wspólnego zrozumienia i postępowania na rynku pracy.

Amway Global Entrepreneurship Report 2016 (AGER) to siódma edycja tego raportu, przygotowana przez Instytut GFK pod patronatem Uniwersytetu Technicznego w Monachium. W raporcie badaniem objęto reprezentatywną próbę ponad 50 tys. osób z 45 państw świata, w tym ponad 1 tys. osób z Polski., w wieku od 15 lat. Badania były przeprowadzane od maja do sierpnia 2016 roku metodą głównie wywiadów osobistych oraz niekiedy za pomocą wywiadów telefonicznych. Badania zostały rozszerzone w stosunku do roku 2015 o 6 nowych krajów. AESI to Amway Entrepreneurial Spirit Index.