Luksus nie dla Polski

przez Maciej Badowski

Rynek dóbr luksusowych w Polsce znajduje się we wczesnej fazie rozwoju pomimo, że społeczeństwo bogaci się coraz szybciej. W 2007 r. wydatki na dobra luksusowe wyniosły 3 mld zł, w tym roku mogą sięgnąć nawet 27 mld zł.

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

Polacy są skłonni przeznaczać na zakup „luksusu” dużą część swoich dochodów. Niestety nasz rynek produktów luksusowych ma niewiele do zaoferowania swoim potencjalnym klientom. Z powodu ograniczonego popytu produktów z najwyższej półki jeszcze kilkanaście lat temu w Polsce prawie nie było. Obecnie sytuacja prezentuje się znacznie lepiej. Ale w dalszym ciągu jedynie 53% światowych marek luksusowych jest dostępnych w Polsce.

Najgorzej wypada segment luksusowej odzieży. Dla Polaków dostępna jest jedynie co trzecia światowa marka. Dodatkowo światowy kryzys wstrzymał wprowadzanie na polski rynek nowych marek, a co gorsza niektóre zostały zlikwidowane. W takiej sytuacji coraz dynamiczniej zaczyna się rozwijać sprzedaż online przez strony internetowe domów handlowych. Źle wygląda sytuacja z dostępnością luksusowej biżuterii i zegarków. W Polsce swoje produkty w tym segmencie oferuje zaledwie 65% firm z branży dóbr luksusowych.

Największą dostępnością cechuje się rynek luksusowych samochodów. W Polsce dostępnych jest aż 88% światowych marek samochodowych. Oficjalne przedstawicielstwa mają Porsche, Bentley, Maybach i Jaguar, swój salon otworzył także Aston Martin i Ferrari, wejście na rynek planuje Maserati i Rolls-Royce. Dla całego rynku produktów luksusowych w wyniku załamania koniunktury w 2009 r. odnotowano pierwszy od sześciu lat spadek wartości o 7-13%. Wzrost sprzedaży prognozowany jest na koniec tego roku.

Mogą Cię również zainteresować